Bolag i olika uppgörelser

Sverige har två ledande företag inom arenareklam, ISP Sport Marketing och Lagardère slåss om marknadsandelar hos elitklubbarna i flera sporter och bland förbund. På torsdagen kom två nyheter som berörde bolagen.
Foto Cata Portin / SvD / SCANPIX

Lagardère tvingades släppa allsvenska Örebro SK och häva ett tio-årsavtal medan ISP kunde presentera Svenska Handbollsförbundet som ny uppdragsgivare.

Handbollslandslaget AB och ISP har sedan 2013 ett samarbetsavtal gällande försäljning av arenareklam. Nu har ett nytt avtal utvecklats, gällande ytterligare fyra år.

– Detta är ett samarbete helt enligt vår utstakade riktning mot en fortsatt kommersiell utveckling av handbollen. Med ISP har vi en erfaren partner med ett brett nätverk, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fortsatt förtroende av Svenska Handbollslandslaget AB, och även kunna erbjuda våra kunder fler rättigheter än tidigare år, säger Andreas Ottermark, vd för ISP Sport & Marketing AB.

Avslutat samarbete

I motsatt riktning går Lagardère. ÖSK och bolaget har efter två år gemensamt valt att avbryta det samarbete som inleddes 2015. Parterna har gjort en gemensam utvärdering där man konstaterar att utbytet inte har blivit vad någon av parterna hoppades på, och därför avslutas samarbetet. ÖSK startar nu upp ett eget marknadsarbete.

– Vi har enats om att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Att klubben samtidigt haft sämre publiksiffror innebär att ÖSK kommer att drabbas negativt ekonomiskt.

– Det blir mellan 1,5 och 2 miljoner kronor lägre i år än budgeterat, säger Åström.

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

I veckan tillkännagav Svenska Spel hur kampanjen Gräsroten ger svensk idrott 50 miljoner. Men inte nog med det. Sedan 2016 har Svenska Spel bidragit med 10 000 kr per månad under fotbollssäsongen till olika samhällsinsatser i de allsvenska klubbarna via prispengar från Månadens spelare. Under 2019 har också Månadens spelare i Superettan fått skänka sina prispengar till samhällsengagerande projekt. Totalt handlar det om 300 000 kr

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Konkurrensen om tv-rättigheter till sport är skarp. När väl kanalerna har gjort sin erövringar kommer nästa kamp – att hitta medarbetare. Sportvärlden i Sverige är inte helller så stor så konkurrensen om dugligt folk pågår alltid. Senaste nytt:. Alexander Axén lämnar, enligt Fotboll Direkt, tv-jobbet på C More för konkurrenten Discovery. Och där uppges att Jens Fjällström ska vara klar för en come-back.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.