Håkan och Jonas bakom rekordavtal

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.
Foto: Maja Suslin / TT

Commercial Sports Media inleder jobbet inför de kommande mediaförhandlingarna för GET Ligaen, som är Norges högsta liga för ishockey Det nya mediaavtalet för GET Ligaen ska förhandlas med 2018/19 som första säsong. Ligan består av tio professionella lag och är en av de ledande ligorna för lagsport i Norge.

De senaste åren har Norge stadig avancerat på den internationella rankingen och i den senaste världsrankingen från IIHF är Norge placerat på nionde plats. Sverige ligger på tredje plats.

Under det senaste året har CSM agerat exklusiv rådgivare åt både SHL i Sverige och åt Liiga i Finland. Båda ligorna nådde nya rekordavtal på sina respektive hemmamarknader med CMore i Sverige och Telia i Finland som köpare. Det finska avtalet innebar att det var första gången en nordisk telekomoperatör steg in och köpte en premiumrättighet

– Vi är naturligtvis glada över att vårt arbete med SHL och Liiga har uppmärksammats och att fler ligor väljer att jobba ihop med oss, säger Jonas Persson, vd på Commercial Sports Media. ”Hockeyligorna är dominerande rättigheter på sina respektive hemmamarknader och har ett strategiskt värde. Samma

– Mediaaktörer som har varit intresserade av hockeyligorna i Sverige och Finland finns till stora delar även representerade i Norge, vilket innebär att vi redan från start har en bra överblick av marknaden, fortsätter Jonas Persson. GET

Ligan visas för tillfället av TV2 i Norge på dess olika plattformar och distributionskanaler. Alla matcher är producerade och direktsända, säger Håkan Södergren, vd för norsk topphockey.

Just det, förre Djurgårdaren Och Tre Kronor-spelaren som jobbar inom norsk hockey sedan några år.

– Ishockey fortsätter att växa i popularitet i Norge och sporten utvecklas i rätt riktning, vilket också återspeglas i att Norge klättrat på världsrankingen. Vi är övertygade att Commercial Sports Media kommer att kunna hjälpa oss att hitta rätt strategiska partnerskap och tillföra värden i mediaförhandlingarna, betonar Håkan.

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.