Håkan och Jonas bakom rekordavtal

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.
Foto: Maja Suslin / TT

Commercial Sports Media inleder jobbet inför de kommande mediaförhandlingarna för GET Ligaen, som är Norges högsta liga för ishockey Det nya mediaavtalet för GET Ligaen ska förhandlas med 2018/19 som första säsong. Ligan består av tio professionella lag och är en av de ledande ligorna för lagsport i Norge.

De senaste åren har Norge stadig avancerat på den internationella rankingen och i den senaste världsrankingen från IIHF är Norge placerat på nionde plats. Sverige ligger på tredje plats.

Under det senaste året har CSM agerat exklusiv rådgivare åt både SHL i Sverige och åt Liiga i Finland. Båda ligorna nådde nya rekordavtal på sina respektive hemmamarknader med CMore i Sverige och Telia i Finland som köpare. Det finska avtalet innebar att det var första gången en nordisk telekomoperatör steg in och köpte en premiumrättighet

– Vi är naturligtvis glada över att vårt arbete med SHL och Liiga har uppmärksammats och att fler ligor väljer att jobba ihop med oss, säger Jonas Persson, vd på Commercial Sports Media. ”Hockeyligorna är dominerande rättigheter på sina respektive hemmamarknader och har ett strategiskt värde. Samma

– Mediaaktörer som har varit intresserade av hockeyligorna i Sverige och Finland finns till stora delar även representerade i Norge, vilket innebär att vi redan från start har en bra överblick av marknaden, fortsätter Jonas Persson. GET

Ligan visas för tillfället av TV2 i Norge på dess olika plattformar och distributionskanaler. Alla matcher är producerade och direktsända, säger Håkan Södergren, vd för norsk topphockey.

Just det, förre Djurgårdaren Och Tre Kronor-spelaren som jobbar inom norsk hockey sedan några år.

– Ishockey fortsätter att växa i popularitet i Norge och sporten utvecklas i rätt riktning, vilket också återspeglas i att Norge klättrat på världsrankingen. Vi är övertygade att Commercial Sports Media kommer att kunna hjälpa oss att hitta rätt strategiska partnerskap och tillföra värden i mediaförhandlingarna, betonar Håkan.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.