Privatpersoner blir ambassadörer

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebro har inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna. Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Örebro slott är en pärla som lockar åtskilliga människor. Foto: Ove Lundqvist

För att på riktigt kunna representera sin stad får personerna nu i sommar vara med om ett stort antal upplevelser.

Örebrokompaniet såg ett behov att både bygga stolthet för Örebro hos de egna invånarna, men också fortsatt spinna på den positiva bild många har av Örebro just nu i syfte att ytterligare visa på stadens attraktivitet. Exempelvis utsågs Örebro till Sveriges hetaste stad för turister 2019. Och vilka skulle vara bättre på att guida, representera och dela med sig av lokala smultronställen än örebroarna själva?

– Vi vill på ett smart sätt kombinera syftet att bygga stolthet för Örebro hos örebroarna, och samtidigt ta ett nytt grepp i hur vi delar med oss av staden till alla våra besökare,säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet, och fortsätter:

– Vi sökte Ambassadörer i fem kategorier, där ansökan var öppen för alla. Nu har vi utsett fem örebroare som fått hedersuppdraget att uppleva, berätta och sprida bilden av Örebro – precis som de vill. Det är på samma gång läskigt som spännande att släppa taget om vad vi kommunicerar om staden. Samtidigt vet vi att de mest trovärdiga källorna i alla städer man besöker runt i världen är de som faktiskt bor där.

– Kampanjen fungerar som en flerstegsraket där Örebrokompaniet först vill stärka stoltheten hos Örebroarna själva. Därför varför det primärt viktigt med lokal synlighet. Ansökan har spridits via sociala medier och traditionell annonsering samt pressinsatser. 

Idrottsturismen i Örebro består traditionellt och främst av eliklubbarna i fotboll(ÖSK och Kif Örebro) och ishockey (Örebro HK)

– Vi har ingen enorm budget, men genom att göra den här frågan till ett lokalt allmänintresse har vi fått med oss lokalmedia. Det här handlar om att stärka relationen mellan Örebro och örebroarna. Nästa steg är att skruva så vi även når ut nationellt. Nu är våra ambassadörer i full färd att upptäcka sin egen stad och vi är väldigt nöjda med de genomslag och den uppmärksamhet vi redan lyckats skapa, trots att det här initiativet bara är i sin linda, avslutar Louise Anestad. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Första dagen av British Open blev en galen dag. Alla som var på Royal Portrush kan säga i hela sina liv: ”Jag var där”! Favorittippade hemmasonen Rory McIIroy behövde åtta slag på det första hålet, par 4, 383 meter. Och David Duval, som vann The Open 2001, hade slagit 13 slag när han plockade upp bollen ur koppen på det sjunde hålet, par 5, 538 meter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för samma kvartal 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Sveriges bästa spelare i dam- VM, Kosovare Asllani är klar för CD Tacón, blir ”nya Real Madrids” första värvning. Storklubben köpte nyligen Tacon i avsikt att bygga ett internationellt storlag. Asllani är första pusselbiten.