Landets mest långlivade idrottspartner
Sponsorer kommer och går, men Stiga består
Så har det varit runt bordtennisborden, oavsett om det varit kineser eller svenskar på VM-tronen. Stiga har funnits med på världsscenen i decennium efter decennium. Oavsett hur skruvarna har förändrats, har Stiga aldrig fintats bort. Landets mest långlivade idrottspartner!
När dagens Europa- och Världsmästare som Truls Möregårdh, Mattias Falck och Kristian Karlsson tagit vid efter Jan-Ove Waldner och Kjell ”Hammaren” Johansson (vann VM i dubbel tre ggr, första gången 1967) har Stiga alltid funnits där. Ända sedan Tage ”Flisan ” Flisberg, tog VM-silver i London 1954.
Företaget har inte bara varit sponsor, utan också aktiv produktutvecklare. Det framkom senast vid EM i Malmö.
Patrik Björs Strand på Svenska Bordtennisförbundet:
-Ett gott exempel på detta är det så kallade showcourt-bordet som togs fram exklusivt för EM i Malmö och innebar väldigt stor uppmärksamhet. Det var en grundidé som väcktes av Svenska Bordtennisförbundet och därefter togs vidare och färdigställdes av ST Stigas produktutvecklingsteam.
Redan 1952 hade Stiga anställt Tage Flisberg, landets då bäste bordtennisspelare, på orderavdelningen med uppgift att konstruera ett nytt pingisracket. Kanske var det denna produktutveckling som gjorde att den vänsterhänte ”Flisan” vid VM 1954 spelade singelfinalen.
Då hade den 23-årige Stig Hjelmquist från ungkarlslägenheten i Tranås redan 1934 startat Stiga och tio år senare fått försäljningsrätten på bordtennisbollar. Distributionen skedde via postorder. Samma distributionsform hade IKEA när Ingvar Kamprad startade 23 mil söder om Tranås.
När Stig Hjelmquist drog igång Stiga var det med marknadens vassaste reklam och produkterna skulle ha bra kvalitet, god formgivning och ett nyhetsvärde.
Sven Tumba engagerades som reklampelare för bordhockeyspelet 1958.
-Vi tillverkar inte bordshockeyspelet i Sverige, utan i Litauen, däremot jobbar vi väldigt nära den fabriken och är dom enda som producerar hockeyspelet där, konstaterar idag Felix Wirström på Stiga Sports i Eskilstuna.
Racketar och bollar då?
- Våra färdiglimmade rackets(stjärnsystemet)tillverkas i Kina. Bollarna likaså. Våra stommar produceras alla i Eskilstuna.
Den tredubble dubbel-och lagvärldsmästaren, Eskilstunasonen Kjell ”Hammaren” Johnsson engagerades som reklampelare för Stiga redan 1963.
Konceptet att nå ut via spelarna och spelet sitter där.
- Alla former av bordtennismaterial, från kläder ner till bord och bollar fanns på tävlingar och mästerskap, berättar Felix Wirström
- Vi sponsrar många atleter runt om i världen, framför allt kinesiska spelare där vi sedan 20 år tillbaka alltid sponsrat toppspelarna såväl som kinesiska landslaget.
Stiga har sedan 1983 haft ett räcke olika ägare.
Exempelvis AB Aritmos, Monark-Stigagruppen med den kände industrimannen Salvatore Grimaldi och den brittiska koncernen Global Gardens, med åkgräsklippare, häcksaxar, trimrar och jordfräsar på programmet.
Kort om bakgrunden till nuvarande STIGA Sports AB i Eskilstuna.
Bengt Bandstigen, Eskilstuna förvärvade 1984 bordtennisdelen, ägde tidigare företaget Banda som också tillverkade och sålde bordtennisprodukter.
Sponsorer kommer och går. Men Stiga består. Dessutom har bolaget varit i framkant på sportens produktutvecklingsområde!
Svenska Bordtennisförbundets Patrik Björs Strand summerar
- Stiga har varit en av svensk bordtennis viktigaste partners.
Curt Einarsson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar