50 miljoner för arenatiteln

För 50 miljoner kronor blir Swedbank namnsponsor till Malmös nya fotbollsstadion. Swedbank har tillsammans med sin storägare Sparbanksstiftelsen Skåne skrivit ett tio-årigt avtal med Malmö FF med option på en fortsättning.
Sedan ett par månader pågår arbetet med att ge Malmö en ny, modern stadion. Arenan ska ge plats för cirka 24 000 personer och byggkostnaden beräknas till cirka 580 miljoner. Syftet är att här ska det också bli konserter och andra evenemang. Det är en arena med ett kommersiellt perspektiv med restauranger, butiker och loger. Till den allsvenska premiären 2009 ska allt stå klart.

 

Med uppgörelsen som titelsponsor följer också avtalet att Swedbank står för lånefinansieringen av arenabygget. Av totalkostnaden om 580 miljoner kronor är det en lånedel om drygt 300 miljoner kronor medan Malmö stad bidrar med 145 miljoner kronor. Ägare till arenan är Peab till hälften medan Malmö FF samt Erling Pålsson Teknik och Fastighets AB delar på den andra halvan.
I botten till hela bygget fanns löftet att Malmö FF som brukare kunde sälja titeln som arenasponsor under förutsättning att Malmö godkände namnet. Nu har MFF:s ordförande Bengt Madsen stämt av med kommunalrådet Ilmar Reepalus (s) och fått hans godkännande.
Att det uppstår ytterligare en Swedbank Arena bekymrar inte skåningarna. Modo har sin Swedbank Arena i Örnsköldsvik och nya nationalstadion i Solna är också aktuell som just Swedbank Arena.

Här förklarade Bengt Madsen:
 Swedbank ägs av ett antal stiftelser som är lokalt placerade, varav Sparbanksstiftelsen Skåne är en, säger Bengt Madsen.

Det tioåriga avtalet garanterar Malmö FF 50 miljoner kronor, men de pengarna kan växa beroende på det årliga resultatet av Swedbanks verksamhet. Stiftelsens syfte är att en del av bankens vinst ska gå tillbaka till det regionen.
- Vi är riktigt riktigt nöjda. Det innebär en stor trygghet att ha en säker inkomstkälla varje år. Allt som kan trygga ekonomin bör också rimligen innebära fotbollsmässiga framgångar, sa MFF:s ordförande Bengt Madsen.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.