Tele2 i jätteaffär med Stockholmsarenan

En ny mångmiljonaffär har skett i kampen mellan Stockholms arenor. Det är Tele 2 som har köpt namnrättigheterna för Stockholmsarenan. En överenskommelse som innebär att arenan ska få det absolut senaste i mobilt utbud.
Efter vissa förseningar pågår arbetet för fullt med Stock...Tele2-arenan i södra Stockholm.

 

Swedbank köpte tolv års namnrättigheter för cirka 150 miljoner kronor för att sedan ge bort namnrättigheterna till antimobbningsorganisation Friends.

Nära 150 miljoner

Stockholmsarenan, intill Globen, har däremot behållit sitt namn i det längsta, men nu avslöjas att förhandlingarna med Tele2 är slutförda.

Ingen vill kommentera köpesumman för de tioåriga rättigheterna till namnet, men att det handlar om ett avsevärt belopp i närheten av Swedbanks 150 miljoner är inte annat än logiskt.

Tele2 Arena blir alltså Stockholmsarenans nya namn och mobilföretaget ska med sina tjänster bidra till att ytterligare förhöja och förlänga arenaupplevelsen för besökarna.

Satsar på mobila tjänster

Just nu pågår arbetet med att utveckla ett koncept som kopplar samman liveupplevelser med mobila tjänster.

- För oss är det här en naturlig satsning att möta våra kunder. Som operatör spelar vi en viktigare roll i och med att allt kopplas upp och kopplas ihop. Vi vet att ju mer våra kunder är online med sina mobiler desto mer vill de uppleva live, säger Thomas Ekman, vd på Tele2 Sverige.

Tele2 Arena är en idrotts- och evenemangsarena med 30 000 sittplatser, samt möjligheter för 40 000 besökare vid konserter. 

Invigning framåt sommaren nästa år

Arenan har ett skjutbart tak som gör att den fungerar för olika typer av evenemang - året runt. Här ska både Hammarby Fotboll och Djurgården Fotboll spela sina hemmamatcher i fotboll.

- Vi kommer ta arenaupplevelsen till en ny nivå, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Invigningen av arenan väntas ske någon gång framåt sommaren 2013.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.