Därför vågade Elfsborg satsa

Elfsborgs sponsornätverk gör konkurrenterna gröna av avund. Det lokala stödet från Sjuhäradsbygden har starkt bidragit till de sportsliga framgångarna och var avgörande när klubben vågade satsa på en egen arena.
Borås Arena var den första arenan enligt nya tidens mått. Här står också klubben som initiativtagare och ägare, mycket beroende på ett stort sponsornätverk.


Det var tack vare den här uppbackningen som Elfsborg tog beslutet att förverkliga Elfsborgs Arena som stod klar till den allsvenska starten 2005 till priset av drygt 120 miljoner.

Bakgrunden är fascinerande. 80 miljoner kom via en kommunal borgen. Borås Stad, skänkte marken och Fritids- och folkhälsoförvaltningen står för driften av anläggningen. Ålgårdsläktaren såldes till kommunens fastighetsbolag för 30 miljoner kronor, men IBAB och Arenabolaget hyr dessutom den läktardelen som har affär- och konferenslokaler.

Inte nog med det. Klubben fick också tillgång till marken via kommunen och Sparbanken Sjuhärads ägarstiftelse bidrog med 9 miljoner kronor. Sammantaget, Borås Arena AB, dotterbolag till IF Elfsborg, fick en modern arena för enligt en synnerligen lyckosam affärsmodell. Konkurrenterna sneglar fortfarande med avund.

En av de första arenorna

Borås Arena var en av de första arenorna där utrymmen reserverades för konferenser och andra evenemang.

Antalet sponsorer har ökat år efter år och IF Elfsborg kan idag stoltsera med omkring 400 företag i det mest intressanta nätverket i Västsverige.

Det företag som troligtvis de flesta förknippar med Elfsborg är e-handelsföretaget Ellos med grundaren och miljonären Olle Blomqvist i spetsen. Ellos har länge varit huvudsponsor och haft sitt namn på matchtröjorna. Det har lett till att Elfsborg i vissa sammanhang lite retsamt kallats för just, Ellos.

En annan stor sponsor är Umbro som tar fram matchdräkterna, de har även en läktare uppkallat efter sig, Umbroläktaren och Umbro Corner där mat och dryck serveras i samband med match.

Ensamma i regionen

En stor anledning till att Elfsborg på allvar kan konkurrera med storstadsklubbarna är stödet som föreningen får från näringslivet i Sjuhärad. Klubbchefen, Stefan Andreasson förklarar vad han tror ligger bakom det stora stödet.

- Vi är ensamma i regionen vilket gör det lätt att samlas kring klubben och vi har lyckats skapa en bra produkt som gör det intressant för företag att samarbeta med oss. Det finns säkerligen många olika skäl till att vilja vara med. Men i grunden handlar det om vår sportsliga framgång, sedan finns det till exempel kommersiella intressen som lockar.

”Vi tillsammans” är en slogan som återfinns på föreningens hemsida och som används i många olika sammanhang. Det gäller också sponsorarbetet där företagen tillsammans står för hälften av föreningens intäkter, närmare 50 miljoner kronor.

Stor marknadsavdelning

Andreasson medger att det skapar en trygghet och han känner inte att lågkonjunkturen har påverkat föreningen. Samtidigt påpekar Stefan Andreasson att det krävs mycket arbete för att bevara och helst förstärka den stora gruppen.

- Det ger sig inte självt, vi har en marknadsavdelning på fem personer och säljare som vårdar befintliga  kunder och skriver avtal med nya. Alla sponsorer är för oss lika viktiga och alla är med och bidrar till verksamheten.

På hemsidan är klubben också tydlig med detta där det går att läsa: ”Att vinna medaljer är allas förtjänst, ingen är för liten för att vara med. Hela Sjuhärad medverkar till våra framgångar. Bli en del av framgången och kom till Borås Arena.”

Galamiddag för partners

För sponsorerna inleds säsongen med en kick-off där det bjuds på lunch och mingel med spelare och övriga sponsorer.  Förutom bra biljetter till de allsvenska hemmamatcherna får de bland annat också möjligheter att använda spelare till sina egna arrangemang, de får möjlighet att träna med poollandslaget varje torsdag, och bjuda sina anställda med respektive familjer på Elfsborgsdagen i Borås Djurpark.

Därutöver finns det mer traditionella erbjudanden som arenareklam, mediepaket och annan exponering, samt tillgång till medlems- och sponsorregister. Säsongen avslutas sedan med en praktfull galamiddag. Det som är mest populärt tycks dock vara de resor som föreningen arrangerar, Andreasson berättar mer.

- Vi genomför en stor resa med övernattning varje år i samband med en allsvensk bortamatch. Det har vi gjort i många år och det brukar vara omkring 400 personer med på en sådan resa.

Reser med sponsorerna

- Sedan har vi varit i Europa sju år i rad, bland annat har vi besökt Barcelona och Milano.

- Dessutom sker det ett antal resor utan övernattning i samband med bortamatcher i allsvenskan och då är vi runt 700 personer. Resorna bidrar till att göra relationen med företagen starka. Aktiviteterna ger sammanhållningen och möjliggör möten under andra former i en avslappnad miljö där man inte behöver klä sig på ett visst sätt.

Trots de fina siffrorna är Andreasson ändå inte helt nöjd.

- Det finns mycket att göra fortfarande. 10, 20, 30 miljoner ansågs omöjligt, 40 vågade vi knappt säga. Idag är vi uppe i 50 miljoner i sponsorintäkter och det finns fortfarande fler argument till att sälja fotboll och Elfsborg.

Trygghet i arenaägandet

Företagens uppslutning innebär en trygghet i klubbens ägande av Borås Arena. I det avseendet har man lyckats mera än de flesta av konkurrenterna.

Sportsligt blev dock 2013 en missräkning. Laget slutade på en sjätteplats i och lyckades inte leva upp till favoritskapet efter SM-guldet år 2012.  Andreasson är medveten om att det kommer att bli en utmaning för föreningen att bibehålla sponsorernas stöd.

- Vi missade medalj för första gången på åtta år, vi får se hur det blir.  Vi spelar trots allt i världens jämnaste liga. Vi försöker skriva flerårsavtal med så många vi kan och vi har en försäljningsperiod nu som sträcker sig från november tills att bollen sparkas igång.

- Det är ett hårt jobb som väntar med att sälja in förväntningar. Men det är i sportslig motgång som man testas och kan se hur långt man har kommit i andra värden än sportslig prestation.

Marcus Mattsson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.