Leksands gigantiska förstärkning

Nu är arbetet närmast klart och Leksands IF kan presentera Europas största mediakub. Arbetet med att höja totalupplevelsen i Tegera Arena har fortgått under flera år, med olika typer av upplevelseförbättringar.
Foto: Leksands IF

Nu tar klubben nästa steg - från den 4 november hänger Europas största och mest moderna mediakub i Tegera Arena.

160 kvm stor

160 kvadratmeter i mäter den gigantiska kuben och bilder och presentationer ska visas högsta HD-kvalitet. Kuben är helt kantlös vilket gör att hela konstruktionsytan visar bild, och det går dessutom att visa sömlös bild i 360 grader runt hela skärmen.

– Vi har under de senaste åren jobbat hårt med att implementera LIF-TV på mediakuben kring matcherna, med intervjuer med partners, trotjänare inom LIF och även med spelare och ledare, säger Claes Thirus.

Skärmmåttet på den nya mediakuben är 160 kvadratmeter i högsta HD-kvalitet, jämfört med den tidigare som visade bild på 52 kvadratmeter. Den nya kuben är helt kantlös vilket gör att hela konstruktionsytan visar bild, och det går dessutom att visa sömlös bild i 360 grader runt hela skärmen.

Alla får större Utbyte

Den nya mediakuben skapar nya och större möjligheter för såväl partners som för publik.

– Vi kommer att kunna visa betydligt fler repriser av matchsituationer, och dessutom med skarpare bildkvalitet. Samtidigt finns ytor kvar på skärmarna där vi parallellt kan visa budskap från våra partners till alla er besökare i arenan, påpekar Claes Thirus.

Företaget 2nd Planet AB ståt bakom design och konstruktion.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.