Fotbollsbiljetter, Friends och solsken...

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.
Foto: Henrik Holmberg / TT

Det blir fullsatt på Nationalarenan igen, det kan man förutspå redan nu.

Lena Danielsen, biljettansvarig på och hennes kollegor på Svenska Fotbollförbundet, har aldrig upplevt en liknande efterfrågan.

Varken dag eller motståndare

Inget matchdatum är fastställt och det finns heller ingen motståndare. Men det här är matchen som folk bara ska se – oavsett…

– Vi har ju haft förköp för föreningar samt supporterklubbar och vi kan ju konstatera att klacken är redan nu slutsåld. Det är ett väldigt stort tryck och i dagsläget har vi sålt omkring 15 000 biljetter, säger Lena Danielsen till DN.

– När vi släpper biljetterna för alla så kommer de att ta slut ganska snabbt. Så vill man ha biljetter bör man nog hänga på låset.

Ett kortlivat rekord

Det färska publikrekord på Friends Arena om 50 022 åskådare är dömt att raderas.

Varken playoffmotstånd eller datum är satt för det svenska landslaget – men redan nu kan man konstatera att en publikfest på Friends Arena är att vänta. – Det här är ju unikt, säger Lena Danielsen, biljettansvarig på Svenska Fotbollförbundet.

I morgon, tisdag, sker lottningen och direkt därefter kommer den stora rusningen att inledas.

Det spelar ingen större roll vem som blir motståndare av Italien, Schweiz, Danmark och Kroatien.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.