Engelska klubbar fejkar publiksiffrorna

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 

En återkommande syn - välfyllda läktare vid matcher i Premier League. Men publiksiffrorna överensstämmer inte alltid med sanningen. Här en bild från Watfords möte med Tottenham på Vicarage Road i Watford Foto, Frank Augstein, AP Photo

Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Syftet är att öka de kommersiella intäkterna och attrahera sponsorer menar fotbollsekonomen Rob Wilson. 

Klubbarna har valt att redovisa antalet sålda biljetter till matchen i stället för att redovisa antalet åskådare som finns på matchen. I glappet finns framför allt de som har årskort men stannat hemma. 

BBC tillägger att klubbarna inte bryter mot några officiella regler genom att inte ange den exakta siffran men att det i marknadsföringssyfte kan vara vilseledande. 

BBC namnger sex klubbar.

West Ham

Redovisade åskådare: 55 309 åskådare

Myndigheternas siffra: 42 779 åskådare

Manchester City

Redovisade åskådare: 53 274 åskådare

Myndigheternas siffra: 45 792 åskådare

Southampton

Redovisade åskådare: 29 906 åskådare

Myndigheternas siffra: 25 660 åskådare

Tottenham

Redovisade åskådare: 61 843 åskådare

Myndigheternas siffra: 58 103 åskådare

Chelsea

Redovisade åskådare: 40 593 åskådare

Myndigheternas siffra: 37 088 åskådare

Watford

Redovisade åskådare: 20 319 åskådare

Myndigheternas siffra: 17 171 åskådare

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.