Entreprenörer bakom nordligaste banan

Midnattssolsloppet blir den första tävlingen när Skandinaviens längsta racingbana invigs 14-15 juni i Fällfors, Skellefteå. Då tävlar Sveriges racingelit på Drivecenter Arena, en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev verksamhet fram till avvecklingen 2006. Sedan fick Bengt Astergren en idé! På elva år har landningsbana, småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader förvandlats till en unik racing-anläggning.

Slutspurten pågår inför premiären av Midnattssolsloppet, fr. vänster: Jessica Karlsson och Kjell Dahlgren på Skellefteå Motorsällskap samt Daniel Wikgren och Jan Marklund på Drivecenter Arena.

Under 1960-talet kördes racingtävlingen Midnattsloppet på flygplatsen i Skellefteå. Sista tävlingen genomfördes 1969 och nu, 50 år senare är det dags igen. Totalt är ingår fyra klasser ingår i Midnattssolsloppet: TCR Scandinavia (tidigare STCC) samt GT4, Formula Nordic och Porsche Carrera Cup Scandinavia. Utöver tävlingarna har ett eventområde uppförts med med sponsorby, matmarknad, restaurangtält och musikunderhållning.

Ett jätte-projekt

Dessvärre får Bengt Astergren själv inte uppleva det. Han dog hastigt i fjol. Då var planerna långt gångna och STCC mer än intresserade av att skriva ett avtal. Men nye ägaren, Jan Marklund, tog över projektet och Drive Centers verksamhet. 

Nyligen blev det också definitivt klart att STCC skriver ett 10-årigt avtal med Midnattsloppet. Det första  nu den  15–16 juni 2019 och det räknas kosta 45 miljoner kronor att få banan klar i tid till dess.

Den nya banan är den enda norr om Stockholm som är godkänd i de tyngsta klasserna och blir med sina 4 235 meter den längsta i Skandinavien.

- Vi hoppas att en bana i norra Sverige ska locka en ny och stor publik och räknar med 12 000 besökare, men det kan bli ännu fler säger Jan Marklund, vd på Drivecenter Arena.

Projektet är stort och har pågått sedan 2018. Utbyggnaden omfattar bana, parkering, camping och andra faciliteter. Som mest har 60 arbetare jobbat på området och 20 företag ingått i projektet. Fällfors, som ligger 5 mil nordväst om Skellefteå har med sina 135 innevånare haft ett ökat inflöde i och med bygget.

Internationell karaktär

Banan har en internationell karaktär gällande form och längd. Längsta raksträckan är 950 meter. Där kan bilarna nå topphastighet, som ligger på mer än 250 km/h. I anslutning till banan har två läktare uppförts med 5016 numrerade sittplatser, och utöver det finns stora ytor för publiken.

- Arenan håller en nivå som gör att tävlingsklassen just under Formel 1 skulle kunna tävla här. Så i framtiden vill vi locka hit internationella tävlingar, säger Jan Marklund.

- Nu återstår de sista intensiva förberedelserna. Vi arbetar nära företag och föreningar för att få till ett lyckat evenemang. Jämför vi med 1969 så har tävlingen fått en ny skepnad, med snabbare bilar och ny bana – men folkfesten är densamma, säger Daniel Wikgren, banchef på Drivecenter Arena.

Sedan övertagandet 2008 har förvandlingen successivt pågått, anläggningen har stadigt förbättrats och nya planer har ideligen kommit och förvandlats.

Skellefteå Drive Center ligger på en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Försvaret byggde anläggningen 1956 och bedrev officiellt verksamhet här fram till avvecklingen 2006. Sedan stod det övergivet fram till 2008 när Skellefteå Drive Center tog över.

Han såg möjligheterna

Företagets grundare, Bengt Astergren, såg enorm potential i området som utöver en fullt fungerande landningsbana hade gott om småvägar, hangarer bombsäkra bergrum och anläggningsbyggnader.  

  • Korta fakta om bygget av banområdet

  • 3,5 km fiber har dragits runt området
  • 2,5 km näravspärringar ska upp
  • 3,5 km betongblock har placerats ut
  • Garagelänga med 20 garage har byggts
  • Ett torn för tävlingsledning finns numera
  • En sjukstuga har uppförts
  • Ett VIP-hus har köpts, flyttas via sjötransport och byggts upp
  • Toaletter/duschar är placerade i området
  • Ett infocenter har byggts

an Marklund blev över en natt operativt ansvarig för verksamheten i Fällfors och beslutade kort därefter att förverkliga drömmen om en racingbana – med pengar från familjens bolag: ”Det gick trögt att få in finansiering från annat håll och mitt tålamod räcker inte för att vänta så länge”. Foto: Megafonen/Tcr.se

Jan Marklund om jättesatsningen i Fällfors: ”Jag tror att många kommer gapa stort när de kommer hit”

2019-04-25 | Av: Magnus Lindkvist

INTERVJUN I Fällfors håller Skandinaviens längsta racingbana på att byggas – och den ska stå klar redan den 14-15 juni då Sveriges elit inom motorsport gästar för Midnattssolsloppet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.