Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Hur man än räknar så felar Hammarbys ekonomiska lösning

AEG vill sälja sin del av Hammarby Fotboll AB, enligt uppgifter i media, dvs vanligtvis felaktiga i någon form. Att AEG vill göra så är förståeligt, de vill inte stoppa in mera pengar och de har redan fått betalt för sin investering i form av de långa avtalen för driften av hela Globen-området.

Hammarby saknar möjligheter

Enligt Hammarby fotboll finns det privata intressenter som vill köpa AEGs andel och dessutom vara med på nyemissionen. Allt enligt Aftonbladet. AEG har stoppat in 21,5 miljoner kronor och det bolag som förvärvar deras aktier är enligt media beredda att gå in med ytterligare 20 miljoner.

Nu lär inte AEG få många kronor för sina aktier men om vi räknar med en symbolisk miljon för deras 49 procent och en nyemission på 20 millar så blir det inte helt enkelt.

Enligt regelverket måste den ideella föreningen fortfarande äga 51 procent. Föreningen har inte en spänn att stoppa in. Bolaget som köper måste alltså betala en fruktansvärd överkurs för att den finansiella transaktionen skall lyckas.

Det är självfallet svårt att värdera Hammarby Fotboll AB, men företag som går med förlust brukar inte vara värda så mycket. Några reella tillgångar att tala om finns inte heller eftersom man behöver en nyemission, dvs inte kan låna pengar med säkerheter.

Hur resonerar köparna?

Att bedriva elitfotboll med målet att ta sig tillbaka till allsvenskan (och tv-pengarna) är heller inte gratis och ett år till i ettan kostar pengar.

Det intressanta är inte att titta på Hammarby fotboll, det intressanta är att fundera på vad den presumtiva köparen har för tankar.

Att köpa aktier i Hammarby fotboll för 20 miljoner utan att man ökar sin andel av företaget och där det nominella värdet är en bråkdel är inte enkelt. Köper man först AEGs andel om 49 procent för en mille, dvs Hammarby Fotboll AB värderas till ca 2 miljoner och sedan stoppar in 20 millar till utan att öka sin andel av bolaget så har man fått 49 procent av 22 miljoner för 20 miljoner. Låter inte som en bra affär.

34 miljoner i skulder

Men nu består näringslivet av kreativa människor som insett att det finns andra sätt att flå en katt. Bolaget torde därför ha större rätt till framtida vinster, stor eller hela delen av intäkter vid spelarförsäljningar och liknande för att de gentemot sina egna revisorer och skatteverket skall kunna motivera investeringen (att ge bort pengar är inte avdragsgillt och skulle drabba det köpande bolaget med 7 miljoner till i skatt).

Säg att det köpande bolaget vill ha en avkastning på 10 procent på sitt arbetande kapital. En ganska normal siffra i näringslivet. Det är 2 millar om året, med mer än 25 procent i ägande så försvinner utdelningsskatten och då räcker det om Hammarby Fotboll genererar ca 3 MSEK i vinst. Det har man inte gjort något år enligt www.allabolag.se.

Nu kommer finansmatadorerna tillbaka och ser till att ägaren får betalt i resultaträkningen istället men då krävs det pengar där. Hammarby Fotboll AB har 34 miljoner i korta skulder i senaste bokslutet, dvs mer än 50 procent av de totala tillgångarna utgörs av korta skulder.

Hur motiveras "investeringen"?

Substansen i de 61 miljonerna i anläggnings- och omsättningstillgångar är svåra att värdera men använder man praxis så är de värda ca hälften om det uppstår en likviditetskris eller en större förlust. Det är dessutom inte troligt att de går att sälja och fortsätta verksamheten.

Med rapporter om löpande förluster även i år så räcker alltså 20 nya millar inte ens till att betala korta skulder och kompensera för årets resultat.

Om nu affären görs så blir det väldigt intressant att få reda på hur det köpande bolaget kan se detta som en god investering. De kan få en i stort sett riskfri avkastning på 5 procent genom köp av företagsobligationer, aktier med hög utdelning och liknande. Den garanterade miljonen väljer de bort med risken att deras investerade +20 miljoner i framtiden är värda väsentligt mindre.

Slutsatsen torde bli att om det köpande bolaget är börsnoterat så skall man sälja sina aktier i den firman,

Dan Persson

kalle (inte verifierad)

ons, 2010-08-04 14:48

1. Du behöver nog inte vara

Du behöver nog inte vara orolig för att det ska vara ett börsnoterat bolag som köper aktier i Hammarby. Och hur köparen önskar räkna hem sin investering är dennes problem, inte ditt. Ditt problem är att du tänker alldeles för smalt.

thomas (inte verifierad)

ons, 2010-08-04 15:46

2. Intressant att läsa när du

Intressant att läsa när du nämner riskfri avkastning, "De kan få en i stort sett riskfri avkastning på 5 procent genom köp av företagsobligationer, aktier med hög utdelning och liknande" För att ha varit i en finanskris där aktier tappat 50 % av sina värden och mer samt att företag har gjort KK och inte betalat sina företagsobligationer (läs de stora bankerna i USA) så är riskfritt tolkningsbart.

bengt (inte verifierad)

ons, 2010-08-04 19:35

3. Tittade under länken till

Tittade under länken till allabolag.se Där finns ju bara historik tre år tillbaka. Bolaget har väl funnits längre än så. Trots det skriver Dan Persson "inte något år". What is this, amateur Hour?

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2010-08-05 06:57

4. säger bara en

säger bara en sak.....VARUMÄRKE

thomasejd

tors, 2010-08-05 09:55

5. Det finns självfallet många

Det finns självfallet många goda skäl för ett företag att sponsra Hammarby. Det är en ren affär över resultaträkningen. Här hanteras allt som rör reklamaspekten. Ett huvudsponsoravtal på 7-10 millar per år kan vara lönsamt för båda parter. Att köpa aktier i Hammarby där det finns en värdering av varumärket i köpeskillingen leder till att bolaget måste skriva av Goodwill vilket försämrar företagets resultat. Att få ut sitt varumärke genom ägande av Hammarby är inte enkelt och den omvägen är helt onödig. Trots den trogna publiken, den starka kulturen, förmågan (jmfr AIK, DIF) att hantera huliganerna så är superettan inte kommersiellt intressant med tanke på att allsvenskan håller så låg kvalitet och ändå är så pass mycket bättre. Hammarby äger inte sin arena och kan inte skapa vinster och värden den vägen. ammanfattningsvis så går det motivera sponsoravtal med Hammarby även på hög nivå men det är i princip omöjligt att motivera att ett företag köper in sig till 49% i Hammarby. Mycket svårt att sälja, man kan inte konsolidera sitt ägande, tillgångarna är svåra att avyttra och värdera och så vidare. Dan

Krille (inte verifierad)

tors, 2010-08-05 10:36

6. Att få ut sitt varumärke via

Att få ut sitt varumärke via ägande i Hammarby är inte helt lätt, men betydligt billigare än de 7-10 miljoner per år som du nämner. Har man idéer om hur man ska lyckas med det är det absolut rätt tillfälle att gå in nu när värderingen är låg. Steget från superettan till toppen av allsvenskan är inte så stort. H&M äger inte en enda av sina butiker. Trots det lyckas bolaget skapa värden. De har en bra produkt och affärsmodell, och det är det som skapar värden.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.