Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Förbundet gjorde misstaget att gå all in"

Lars-Åke Lagrell har i Aftonbladet försvarat sig med att jag skriver utan information, dvs att mina slutsatser saknar bakomliggande fakta medan de har räknat.

Det är en totalt felaktig beskrivning av läget. Det moderna digitala samhället ger oss alla tillgång till alla fakta vi behöver.

Här finns alla fakta

Det underlag som finns rörande arenor och Nationalarenan kan kort beskrivas som följer:

• Allabolag.se har boksluten för Globenbolagen.

• Globens hemsida har antalet event och antalet besökare. Motsvarande finns för de andra arenorna.

• Allabolag.se har boksluten för bolagen runt Nationalarenan.

• Solna publicerade en revisionsrapport om Nationalarenan som innehöll antal planerade event och antal besökare för 2013.

Förundersökning, rapporter, underlag

• Förundersökningen i mutåtalet omfattar aktieägaravtal, affärsplaner, beslutsunderlag för Nationalarenan, dvs dokument som normalt ses som konfidentiella i ett bolag.

• Globen har publicerat ett antal trendrapporter, dvs sammanfattningar om hur arenor utvecklas och eventmarknaden utvecklas.

• Sveriges kommuner och Landsting har tagit fram underlag för ”kommuner och arenor” som deras tidning Dagens Samhälle har skrivit.

• Matt Rosettis föredrag på branschmässan om arenautveckling. Matt är förmodligen världsbäst på hur man ökar omsättning.

• Bloggen ”den osynliga handen” där Kristof Vogel har räknat fram intäkt per matchstol för allsvenskan.

• AIK har publicerat sin hyra på Råsunda om 250.000 kronor per match.

Bara att jämföra förutsättningarna

Ovanstående ger tillsammans all nödvändig indata för att bedöma hur arenamarknaden ser ut i Stockholm, resten är en stund med Excel. Ingen som kan använda Google och följer arenamarknaden kan påstås vara ”utan aning”.

Slutsatsen att Stockholmsarenan vinner ”arenakriget” är också ganska enkel att komma fram till. När man jämför förutsättningarna så är det som följer:

Stockholmsarenan är mindre vilket ökar mängden lämpliga fullsatta event, dvs ger dem en bättre eventmarknad.
Globe arenas (driftsbolaget) genomför varje år ca 300 event om året, de har fyra arenor i olika storlekar och organisation som jobbar mot hela marknaden.

En ägare med 5 miljarder

Globenarenorna ägs av en ägare med 5 miljarder i vinst och 70 miljarder i tillgångar medan största ägare i Nationalarenan är SvFF med förlust och 350 miljoner i kapital.

Globearenas är en del av en global jätte på arenaområdet med globala avtal med konsertarrangörer, inköpssamverkan, erfarenhetsutbyte.

Nationalarenan får inte shoppingcentret som skulle säkerställa folkliv i området, infrastruktur med mera. Nu blir Nationalarenan ensamt på en stenöken under många år.

Den globala Konsertmarknaden har i stor utsträckning flyttat till Asien där vinster per konsert är väsentligt högre.

Så hade förbundet blivit en vinnare

Problemet är inte vare sig ambitioner eller vilja och båda arenorna blir bra. Problemet är att marknaden måste skapas, den finns inte idag och när tre arenor (inklusive Stadion) konkurrerar om eventen kommer arrangörerna öka sina marginaler och arenaägaren minska sina.

Problemet är att politikerna i kommuner som gränsar till varandra och som delar upptagningsområde gått vidare med respektive arena trots att de måste ha insett att förutsättningarna förändrats dramatiskt.

Det blir mer och mer uppenbart att SvFF hade varit en garanterad vinnare om man sålt Råsunda och lagt landskamperna på Stockholmsarenan, Ullevi, Malmö till låg kostnad och goda marginaler.

Lagrell & co gick all in

Istället har man gått ”all in” på en alldeles för svag hand. Enligt de uppgifter jag har fått så har Lars-Åke Lagrell varit drivande genom hela processen, dvs den som drivit fram hela investeringen.

Här kan jag ha fel, det är andrahandsuppgifter, men fotbolls-Sverige beter sig som sosseriet gjorde i Johultsaffären, dvs de sprider negativ information och läcker uppgifter. Ofta i min inkorg.

I det arenakrig som nu skapas har Globenområdet stridsvanare soldater, internationellt flygunderstöd, en erfaren general, en större försvarsbudget och ett flexiblare slagfält. Sedan är krig alltid dyrt för alla.

Dan Persson

Claes Forsberg (inte verifierad)

tors, 2011-10-27 15:31

1. Hej Dan, jag har följt dina

Hej Dan, jag har följt dina inlägg under veckan och undrar följande? Varför bara fokus på idrottsevenemang? Jag kan se många fler områden än bara idrott som kan ta en plats i de nya arenorna med stort allmänt intresse. Kultur i olika former kan ju också få plats, TV produktioner under tak med stor publik, övriga event där kanske inte planen/gräsmattan används i första hand. Är det värdigt en storstad som Sthlm att inte ha en bättre arena än bef. Råsunda? Kan staden Sthlm genomföra något i framtiden som de inte kunnat göra utan de nya arenorna? Kan Sthlm vara intressant för evenemang i framtiden som de inte varit nära tidigare? Kan det bli billigare i framtiden att bygga en värdig arena/liknande generation 5 arena? Kan det vara en bra affär på sikt? Vilka skatteintäkter/jobbtillfällen har dessa två byggen skapat under de år som de projekterats/byggts? Tror du Thomas Johansson på Live Nation tycker det är bra med ett alternativ till deras konserter/världs event - än att bara kunna lägga dem hos deras största konkurrent? AEG i Globen. Det bör kunna garantera Swedbank arena ett par godbitar per år. I hopp om också ett parallellt positivt spår från en smart kille som du i detta ämne. Allt gott! Claes Forsberg VD, Svenskt Sportforum

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2011-10-27 15:51

2. Jag tror Claes Forsberg

Jag tror Claes Forsberg missförstått debatten. Det Dan Persson (och andra) säger är att Stockholm behöver EN ny stor arena. Problemet är att man nu bygger TVÅ, vilket kommer att ge lönsamhetsproblem för bägge

Claes (inte verifierad)

ons, 2011-12-14 16:49

3. Live Nation till Swedbank

Live Nation till Swedbank Arena! Hoppsan

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.