Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Elitfotboll en del av upplevelseindustrin?"

Nja, den här synen önskar sig ingen... Foto: Sören Andersson, Scanpix

 

Erik Niva på Sportbladet har varit väldigt tydlig i sin blogg (länk) om vad det är som får människor att gå på fotboll och att det handlar om något annat än att fotbollen är en del av en upplevelseindustri. Hans utgångspunkt var två studenter som skriver en uppsats. De intervjuade även mig som del av sitt examensarbete.

Nu är det självfallet så att mina kunskaper om fotboll är på nivån korpens  lägsta division medan Erik lirar i Premier League i den jämförelsen. Det behöver bara sägas för att ingen skall tro att jag har en annan bild än alla ni andra.

Den gruppen är för liten

Sen kan jag ha mer data om arenautveckling, upplevelseindustri, konsumenters fritidskonsumtion och dess bevekelsegrunder än Erik.

Min tes är som följer: För många är inte fotboll en del av en upplevelseindustri utan något helt annat, mycket viktigare och livsavgörande, men den gruppen består av för få och de pengar de genererar är för lite för fotbollen.

Det går heller inte att få den gruppen att växa nog.

AIK ökar snitt markant

Jag känner personer som kan betala för att se sitt favoritlag oavsett väder, oavsett fruns födelsedag, barnens examen eller ens en tydlig inbjudan från en ung och vacker älskarinna. Det är dock enligt min bedömning inte sannolikt att den gruppen kan bli stor nog för att fylla Friends Arena.

Min bedömning är också att AIK kommer att öka sitt publiksnitt med 30-50 procent med högre snittbiljett när de lämnar Råsunda och flyttar in i Friends.

Det beror självfallet inte på att vi har fått 30-50 procent fler fanatiska AIK-are utan på att den nya arenan är så mycket trevligare vilket får oss att välja bort soffan, golfrundan, övertiden,  trädgården eller vad som nu står på listan över annat vi vill eller borde göra.

Det är skillnad det

AIK kommer förmodligen att spela ungefär lika bra fotboll då som nu. Om jag får rätt så bevisar det att det krävs mer än bara fotboll för att få de ökade intäkterna.

Fakta är också att antalet människor i ett elitlags upptagningsområde är något större i Tyskland med 80 millar invånare på halva Sveriges yta. Dvs om andelen mycket goda fotbollssupporters utgör samma procentandel i Tyskland som i Sverige så påverkar det publiksiffran.

Om Listerlandet hade Hamburgs invånarantal skulle Mjällby ha fler åskådare på sina hemmamatcher.

De kräver mera

För Gunners, Pool, Man U, Man C, Chelsea, Bara ramla, Real M, Milan, Inter och några till är fotbollen definitivt en del av upplevelseindustrin, de har nått motsvarigheten till tre stjärnor i Guide Rouge, dvs värd en resa. Stor del av deras intäkter kommer från besökare som har rest dit och betalar med flyg, hotell, transfer, krogen med mera det tjugodubbla mot en biljett i Allsvenskan.

Trenderna på att fritidskonsumtion för gruppen utanför kärnan av supporters kräver ökad bekvämlighet såväl som mer upplevelse per satsad timme fritid torde inte gå att ifrågasätta.

Här skall poängteras att liveidrotten när den är bra har en förmåga att leverera ståpäls och upplevelse som ingen annan, då är man oslagbar. Det är dock inte så att det sker varje gång. Favoritlaget förlorar, spelar dåligt, det regnar och så vidare.

Vill ha flera värden

Men, Niva har onekligen en poäng i att bra fotboll och emotionell relation till ett lag är mycket viktiga delar. Norge och Lettland har färre åskådare i hockey-VM än Sverige och Ryssland. Det är inte konstigt.

Vem vill se på fotboll om det inte spelar någon roll vem som vinner.

Men att se bättre, få mer bilder i min padda på arenan än i tv, träffa kompisar, få en pilsner eller en bit mat utan kö, kunna gå på muggen utan 20 minuters kö, sitta skönare, lättare att ta sig dit och hem med mera kan inte skada fotbollen.

I synnerhet inte för de grupper som inte vill vara på ståplats och kan titta på fotboll utan att hata.

Dan Persson

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Victor Capel

fre, 2012-06-22 15:25

1. Hej Dan. Funderar lite över

Hej Dan. Funderar lite över följande: "Trenderna på att fritidskonsumtion för gruppen utanför kärnan av supporters kräver ökad bekvämlighet såväl som mer upplevelse per satsad timme fritid torde inte gå att ifrågasätta." Säger egentligen inte emot dig här, men undrar samtidigt varför det inte går att ifrågasätta? Ökar verkligen folks krav så mycket hela tiden? Någonstans kan jag känna att det samtidigt nämligen finns en önskan hos många att gå lite "back to basic", folk vill flytta ut på landet osv. Kan ju iofs tänkas att just "flytta ut på landet" blivit mer av ett koncept och upplevelse i sig snarare än en genuin önkan (och därför även rymmer den dolda premissen: "...så länge som jag snabbt och smidigt kan ta mig in till stan när jag vill"), men vissa såna strömningar har ju tydligt kunnat urskiljas hos folk. En önskan om något enklare, basalare. Samtidigt så talar ju de faktiska flytttrenderna för en ökad urbanisering snarare än en minskad, så det kanske bara är något folk säger men inte egentligen menar. Å andra sidan så räcker det ju med att se vad folk egentligen gör på semestern för att inse att svensken helt uppenbarligen inte har sådär skithöga krav på bekvämlighet och fräshhet sålänge solen skiner. Hela perioden från nu till Augusti präglas ju av orakade män som dushar lite mer sällan än annars med kläder som slutar innan dom borde, som frivilligt blir uppätna av mygg och bilar genom europa med barn liksom... Trevlig Midsommar förresten

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.