Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

AIK:s intäkter har minskat med 25 procent

Hur mår egentligen Allsvenskan, frågar sig Dan Persson. Foto: TT

 

AIK:s delårsrapport är det mest skrämmande om Allsvenskans utveckling vi sett på länge, skriver Dan Persson och menar att varningssignalerna är mycket oroande. 

Börsnoterade AIK fotboll AB är enda aktör som släpper fullständiga rapporter. Häromdagen kom rapporten för Q2 (och logiskt också första halvåret).

Sammanfattningsvis så har man rekord i sålda årskort men intäkterna därför har inte ökat. Slutsatsen är att man rabatterat årskorten i sådan utsträckning att det minskat övrig biljettförsäljning och genom rabatter minskat den totala intäkten.

Något har gått riktigt snett

För Q2 har publiksiffrorna nästan halverats och den trogna ståplatspubliken betalar så lite att det direkt slår på intäkterna. Derbyt som ifjol låg i Q2 och i år i Q3 påverkar en del, men derbyts publiksiffror och intäkter var väsentligt lägre än ifjol.

Antalet sålda lösbiljetter har enligt andra källor legat under tusen per match och i rapporten pekas detta ut som en huvudorsak. Det är tragiskt då det är sällanbesökarna som är det enda kundsegment som går att öka ordentligt och där man också kan ta bra betalt. 

De senaste två matcherna med en poäng av sex möjliga ökar risken för att guldet är borta, vilket sänker publikintäkterna än mer för Q3. 

Hade det varit H&M som släppt en Q2-rapport av det här slaget hade det varit en katastrof med slutsatsen produkterna inte är attraktiva och där någon/några i ledningen fått lämna direkt. För AIK verkar det vara som att det är publiken som sviker, inte ledningen som inte levererat.

Riktigt illavarslande

Intäkterna har minskat med 25 procent under Q2 2014 jämfört med samma kvartal 2013. Resultatet för första halvåret är en förlust på 5 miljoner. Resultatet är inget större problem, spelarförsäljningar bör lösa den frågan. Det oroande är att man tappar publik och operativa intäkter.

Det trista är att siffrorna indikerar att intäkter per kund sjunker samtidigt som antalet kunder också minskar. Mindre från färre är en dubbelstöt. Revpas (intäkt per tillgänglig matchstol) mäter inte AIK av för mig outgrundliga skäl. 

Produkten har alltså tappat dubbelt. Det kan vara så illa att den stora satsningen på hårt rabatterade årskort har slagit sönder försäljningen av dyrare enstaka biljetter. 

Allsvenskan har problem

Det är tyvärr troligt att den ekonomiska utvecklingen ser likadan ut i de övriga klubbarna som inte behöver redovisa kvartalsvis.

Q2-rapporten blir ytterligare ett bevis på att den kommersiella fotbollen i Sverige står inför allvarliga problem.

Frågan är om det går göra något åt det?

Grundförutsättningarna är goda. Tittar vi på siffrorna från Fotbolls-VM så finns det uppemot 4 miljoner presumtiva kunder för Allsvensk fotboll. Upplevelsekonsumtion växer snabbare än BNP så frågan är varför inte Allsvenskan attraherar fler. 

Hard Core-fansen minskar sakta i antal beroende på samhällsförändringar och kraven på kvalitet och bekvämlighet för fritidskonsumtionen ökar i ett för många alltför högt tempo. 

Det finns hinder

Vi kan vara i ett läge när produkten Allsvenskan inte längre är bra nog. Den paketering som samverkan med supporterorganisationerna leder till ser ut skrämma bort andra lönsammare kundsegment, även om det inte går att belägga utifrån den här rapporten. Här har Allsvenskan gjort ett val. Visar det sig vara fel val hamnar vi i ett allvarligt läge.

En av de stora förändringarna är att kunderna fått en valuta till som vi dessutom värderar högre än pengar. Nämligen fritid. 

Skall man gå på fotboll så måste det först vara värt biljettkostnaden på några hundringar men också värt tre-fyra timmar av den dyra fritiden och här sker återbetalningen i form av upplevelse. Transport till och ifrån, köer vid entré, köer vid inköp, bengaler, ”hata stämning” med mera blir då negativ tid som gör det mindre troligt att man väljer produkten.

Attraherar inte längre

Fjolårets uppgång då både Friends Arena och Tele2 som nya arenor attraherade i sig självt är nu borta och alla negativa skriverier om Friends Arena tillsammans med bengaler, upplevd oro att gå på fotboll efter Helsingborgstragedin och konkurrensen från Fotbolls-VM och från den här veckan också den tuffa konkurrensen från de stora ligorna gör det svårt. 

Det vi vet är att bättre fotboll kräver ökad omsättning och att AIK:s omsättning minskar. Det är trist och tråkigt. Fotbollen skall som största sport omsätta mest men idag ligger man långt efter ishockeyn.

Vi har i AIK, MFF, IFK Göteborg, Norrköping, Helsingborg, Kalmar, Elfsborg, Kalmar och Halmstad lag med sådant upptagningsområde att de borde kunna omsätta +100 miljoner och vi behöver tre-fyra lag som ligger runt 300 miljoner för att det skall bli framgångar på Europanivå. 

Drar inte publik

Dit känns det väldigt långt och inte blir det bättre för AIK när hälften av lagen man möter inte drar någon publik.

Men AIK:s delårsrapport är det mest skrämmande om Allsvenskans utveckling vi sett på länge. 

Om vi extrapolerar Q2-rapporten och lägger på de risker som ökande andel Bosmanfall utgör så är uppförsbacken för Allsvenskan av den karaktären att den från andra håll skulle klara FIS-krav för en världscuptävling i slalom.

Dan Persson

Niklas (inte verifierad)

ons, 2014-08-20 14:51

1. Hej Dan. Du missar att ta med

Hej Dan. Du missar att ta med i beräkningarna att AIK inför säsongen 2014 sålde säsongskort redan från november 2013 och hade sålt ungefär hälften av de 17000 innan nyår. Detta kan man ju tycka att en "expert" av din dignitet borde ha tagit med i beräkningarna. I vanlig ordning skriver du en hel krönika baserad på gissningar och ogrundade antaganden. Krävs det inte mer för att kalla sig idrottsekonom?

J (inte verifierad)

ons, 2014-08-20 15:41

2. Hej Dan, När man pratar om

Hej Dan, När man pratar om publiksnitt är det väl ändå på sin plats att se lite längre tillbaka än bara ett år. Visst är årets publiksnitt lägre än förra årets men samtidigt betydligt högre än åren innan dess, alltså de sista åren på Råsunda. Nedan ser du publiksnittet efter 11 hemmamatcher (så många de hittills spelat i år). Jämförs årets publiksnitt med 2012 och 2011 kan jag inte se något annat än en ordentlig förbättring. (År 2014 - 16.414) - (År 2013 - 20.636) - (År 2012 - 13.415) - (År 2011 - 13.392) -

Jerka (inte verifierad)

tors, 2014-08-21 07:03

3. Niklas: måhända att han har

Niklas: måhända att han har en del gissningar men jag tillhör dem som han oroas över. Jag är numera en marginalåskådare och känner att pöbelbeteendet på läktarna får mig att allvarligt fundera på om jag verkligen ska ta mig til matcherna. Oavsett om jag går själv eller med mina barn. Därför blir det numera bara 2-3 matcher per säsong mot mer än tio som det var för inte så många år sen. Och jag vet att jag inte är ensam om den känslan. Anta att 2000 marginalåskådare stannar hemma i snitt varje match (vilket är en rätt rimlig siffra för AIK) så är det 10 miljoner i förlorade intäkter. Bengalerna och läktaroro kostar alltså betydligt mer än böter från SFF eller kostnaden

Jonas (inte verifierad)

tors, 2014-08-21 10:30

4. Niklas: Försäljning av

Niklas: Försäljning av 2014års säsongkort borde rimligtvis periodiseras och därmed ingå i 2014 års siffror. Gör de inte det är man rädd att de behövdes 2013 för att täcka över en tidigare problematik - därav samma utmaning som Dan skriver. Resonemangets huvudsyfte är inte att det blir färre i sig, men att varje bidrar med mindre. För många som betalar för lite jf för få som betalar för mycket - satt på spetsen. Utmaningen är rejäl utan lätta lösningar. Utan storpublik upplevs AIK på Friends aldrig som attraktivt nog, bara de mest trogna som kan bortse ifrån det.

Dan Persson

tors, 2014-08-21 14:36

5. Niklas. Försäljning av

Niklas. Försäljning av årskort för 2014 finns med i Q1 siffrorna, allt annat vore bokföringsbrott. Kom ihåg att jag vill att AIK och alla Allsvenska klubbar skall omsätta mer, gå med vinst, ha en ökad publik och må bra. Det viktiga arbete som AIK och de andra klubbarna nu måste börja med är att skapa attraktiva produkter där man ökar snittintäkten per arenastol. Marknaden finns där, men man levererar idag uppenbarligen inte det marknaden vill ha.

Simon Strand (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 01:27

6. AIK har ökat volymen på sin

AIK har ökat volymen på sin årskortsförsäljning samtidigt som priserna på årskorten har gått upp med ungefär 10 procent jämfört med föregående år. Sedan har den ökade försäljningen till stor del byggt på ökad försäljning av de billiga familjeårskorten, men man har heller inte minskat försäljningen på andra sektioner. Att AIK varit seriens mest underpresterande hemmalag under Q2 i kombination med bristen på stormatcher (Q2 2013 hade AIK flera som kan klassificeras som sådana) är möjligtvis en starkare förklaring till den avtagande tillströmningen av så kallad marginalpublik än att årskorten "rabatterats hårt" eller att AIK och arenan skulle ha antagit en mer ovälkomnande approach till marginalpubliken i år jämfört med tidigare år. Att de ca 3 000 extra årskorten i år trängt undan en del lösbiljettsförsäljning stämmer naturligtvis - men detta är inte en ekonomisk nackdel. Tvärtom så är det just de adderade årskorten som är de mest lönsamma - folk som går mer sällan är mer lukrativa årskortsinnehavare. Årskortsinnehavare nr 1 går på alla matcher och betalar således ett lågt styckpris per match, medan årskortsinnehavare nr 15 000 är mer av en sällanbesökare och betalar således ett avsevärt högre styckpris än vad den hade gjort vid köp av sex eller sju matcher var för sig. Det finns alltså en tilltagande, inte en avtagande, marginaleffekt för varje årskort som säljs. Andra förklaringar till Q2-tappet kan vara förändrade ekonomirutiner; nya sätt att periodisera och bokföra som försvårar direkt jämförbarhet mellan boksluten. Detta hade Dan Persson kunnat skaffa sig bättre förståelse för om han hade lyft på luren och undersökt saken närmare. Men som så ofta annars föredrar Persson att formulera efterhandsrationaliseringar på avstånd så att de ska passa in i hans egen fyrkantiga världsbild, snarare än att, som gedigna journalister oftast föredrar, närma sig den frågeställning man tar sig an. Just denna distanserade enfaldighet gör att man aldrig någonsin kommer kunna läsa en oväntad slutsats i Dan Perssons blogg. Men argumentationen är åtminstone kreativ.

gp (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 10:17

7. Var ligger förtjänsten i att

Var ligger förtjänsten i att någon köper ett årskort och sedan bara närvarar på några matcher? Läktarna gapar tommare än nödvändigt. Det blir ju heller ingen extraförsäljning (korv, souvenirer etc). Obegripligt resonemang.

Dan Persson

fre, 2014-08-22 06:46

8. Men, Simon, vad finns det för

Men, Simon, vad finns det för kreativt i att citera i er egen rapport och hur kan det vara kreativt att tappa 25% av omsättningen och 90% av resultatet. AIK skall omsätta mer och tjäna mer. Någon annan väg till sportsliga framgångar finns inte. Den långsiktiga effekten av att årskortsinnehavare går på färre matcher är att priset måste ner. Det är ingen positiv marginaleffekt. Sen är jag inte journalist, har aldrig varit, kommer aldrig att bli, Jag arbetar med utveckling av arenor och kommersiell idrott.

totten03 (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 10:15

9. Att AIK fotboll tappar publik

Att AIK fotboll tappar publik är inte konstigt. När man ser en AIK match där tränaren och bitr. tränaren skriker och gapar på domare och assisterande domare i stort sett under hela matchen är det inte underligt att marginalåskådarna inte känner sig bekväma. Här har AIK gått ut med pressinfo att samtliga ledare och spelare skall skriva på en överenskommelse att man skall uppträda Fair Play mot motståndare/ledare/domare osv. Av detta har inte ledarna visat någonting av. Skärp er!

Simon Strand (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 10:21

10. Som du förstår är det inte

Som du förstår är det inte konstaterandet att omsättningen och resultatet sjunkit jag ifrågasätter, utan förklaringsmodellerna.

Simon Strand (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 12:22

11. gp: Nu fick du det jag skrev

gp: Nu fick du det jag skrev om bakfoten. Att årskort säljs till de som går ibland (de marginalårskortsinnehavare som blivit så många i AIK på sistone) är bättre än om dessa köper lösbiljett till det fåtal matcher innehavarna hade gått på annars. Att fler sällanköpare väljer att köpa ett helt årskort är bra för ekonomin, eftersom ett årskort kostar mer pengar än några sällanköp gör. Sedan hade det naturligtvis varit positivt om dessa dessutom utnyttjade sina årskort i högre grad.

Simon Strand (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 12:26

12. Det finns gott om platser på

Det finns gott om platser på Friends alla läktare i övrigt så lösbiljettsköparna har inte blivit färre pga att årskorten "ockuperat" alla platser.

Nejson (inte verifierad)

fre, 2014-08-22 13:41

13. Rätt medioker underhållning

Rätt medioker underhållning och med uppenbar risk att hamna i nått fotbollshulligangängbråk på väg till, under match och efteråt. Kaosartade förhållanden till och från arenan, och med en prislapp på underhållningen (om man inte vill stå ihop med hulliganerna) som är väl saftig... Å så undrar man varför publiken sviker..??.. Den totala produkten/upplevelsen lockar helt enkelt inte längre. Fotbollen är på väg mot en hobbysysselsättning för de aktiva, publiken? Ja vi har annat för oss helt enkelt, ev. mål kan vi kolla på Tv:n till kvällen.

David (inte verifierad)

mån, 2015-03-23 09:05

14. hej skulle uppskatta om du

hej skulle uppskatta om du besvarade denna enkät så mycket som möjligt. Hur ser intäkterna ut för AIK fotboll Publik Sponsorer Förbundet Övrigt 2. Hur ser kostnaderna ut? Spelare Matcher Utrustning Förbundet Övrigt 3. Hur ser organisationen ut som arbetar med ekonomi Utbildning Bakgrund Arbets/rollfördelning Hur arbetar man med att dra in sponsorintäkterna § Aktiviteter § Events § Olika paket 4. Samarbete mellan AIK fotboll och AIK innebandy? Gemensamma forum för diskussioner om intäkter/kostnader § Existerar det? Hur arbetar man i såfall §Planer på utökat samarbete? §Övriga gemensamma behöringspunkter?
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.