Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Jag vet, arenorna ger intäkter

"Jag har gått igenom samtliga skatter som alla de bolag som har hela sin verksamhet förlagd i Globen-arenorna (Hovet, Globen, Annexet och Tele2)", skriver Dan Persson.

Mediabilden av arenor har de senaste åren dominerats av påståenden om att arenan kostar samhället stora pengar. 400 miljoner i förluster för landets arenor påstod exempelvis Ekot i fjol.

Jag bestämde mig för att ta reda på hur det egentligen såg ut. Ekots sammanställning innehöll bara kostnader och inga intäkter.

Jag har gått igenom samtliga skatter som alla de bolag som har hela sin verksamhet förlagd i Globen-arenorna (Hovet, Globen, Annexet och Tele2). De är: DIF Fotboll och Ishockey, AIK Ishockey, Hammarby, AEG som driver arenorna, SGA som förvaltar fastigheterna, SPG och Levy som driver restaurangerna och konsertarrangörerna för de event som varit i Globen.

Totalt 234 miljoner in

Resultatet är att arenorna genererar direkta skatter till kommunen på 114 miljoner och totalt 234 miljoner. Det här är källskatter på löner till spelare och personal, arbetsgivaravgifter, energiskatter, moms, alkoholskatter.

Den direkta kommunala intäkten är större än den kostnad som uppstår för arenan. Staten är som alltid den stora vinnaren med 120 miljoner i skatter från arenorna.

Verkligheten är mer pengar än så till stad och kommun. Jag har inte mätt skatter från underleverantörer som städ, säkerhet, underhåll. Inte energiskatter på besökarnas bilresor, inte indirekta intäkter som konsumtion utanför arenan av arenabesökare. 

Kan betala välfärd

Utfallet är logiskt. 93 procent av Europas arenor är offentligt ägda och vi har haft offentligt ägda arenor i 2700 år. Hade inte arenorna skapat stora värden hade vi så småningom slutat bygga dem som gemensamt ägda arenor.

Under de fem år jag bevakat den svenska arenamarknaden har jag lärt mig att arenor är en viktig del av den offentliga infrastrukturen. Lika nödvändig som sjukhus, kulturbyggnader, skolor och bibliotek.

Nu har jag fått bevis för att arenor skapar skatteintäkter som kan vara med och betala för vår välfärd. Här skiljer sig arenor från kulturbyggnader som inte skapar några intäkter att tala om.

Likadant ute i landet

Jag kontaktade Luleå kommun som nyligen gjort en sammanställning av vad Coop arena skapar i skatteintäkter för kommunen och fick motsvarande bevis för att bara spelarnas och personalens kommunalskatt gav kommunen mer än vad arenafastigheten hade i underskott. 

Kommunalrådet Niklas Nordström har alltså goda skäl att se Luleå Hockey som viktigt för kommunen, inte bara för varumärke och den stolthet och glädje laget skapar utan lika mycket för att Coop-arena går med plus

Det finns självfallet arenor som inte ger ett överskott men på det stora hela går det konstatera att arenor skapar intäkter till samhället. 

Vi har sedan tiotalet år ett paradigmskifte där upplevelseindustrin växter två-tre gånger fortare än BNP som helhet. Upplevelseindustrin med restauranger, hotell, musik, idrott, resor har högre andel sysselsatta per omsättningskrona så tjänstesamhället skapar också arbete.

Kommuner borde göra egna undersökningar

Landets kommuner kan göra en liknande undersökning som underlag för satsningar på nya arenor eller renovering av befintliga.

För Globen-arenorna vet vi att intäkterna från 50-åriga Hovet är mindre än hälften per besökare jämfört med en modern arena som Vida i Växjö. Ett nytt Hovet kommer alltså att vara med och bidra med skatteintäkter till skola, vård och omsorg.

Företagen som har hela sin verksamhet i arenorna har 695 anställda och omsätter tillsammans över 700 miljoner kronor. Med 1,5 miljoner besökare per år så tillhör Globen-arenorna den del av besöksnäringen som enligt Tillväxtverket ökar mest.

Ändra bilden av arenaekonomi

Nu är det min förhoppning att vi kan ändra bilden av arenor hos politiker, media och allmänhet. Med rätt placering, rätt utformning och bra event är investeringar i arenor något kommuner skall göra för att förbättra för sina invånare och öka sina intäkter.

I övergången till ett tjänstesamhälle där upplevelseindustrin blir en allt viktigare spelare är arenor helt enkelt en omistlig del av den infrastruktur som krävs för att skapa sysselsättning och skatteintäkter. 

Det är jag väldigt glad över att ha fått förmånen att bevisa. 

Dan Persson

Lasse (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 12:12

1. RUT och ROT bidrar till att

RUT och ROT bidrar till att minska "skattekilen" som uppstår när privatperson ska betala tjänster med redan beskattade pengar. Låt oss även få motsvarande när det gäller upplevelseindustrin, kanske även för hela tjänstesektorn. Den skatteminskning som görs kan motsvaras av den som betalas in av den yrkeskunniga utföraren. Anpassa sedan skattesatsens storlek på avdraget så att det blir ett "nollsummespel"

Göran Lantz (inte verifierad)

tis, 2015-04-14 23:30

2. Du har ju också hyllat planer

Du har ju också hyllat planer på arenor som ska bli privatägda, som Uppsala Arena. Hur ska de privata finansiärerna kunna dra nytta av att staten och kommunen drar in skatt? Och hur ska klubbägda arenor gå runt om det är ökade skatteintäkter som är vinsten med arenorna?

Dan Persson

ons, 2015-04-15 08:12

3. Arenan i Uppsala förutsätter

Arenan i Uppsala förutsätter stöd på +100 MSEK från kommunen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.