Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Fyra tänkbara arenor, inte fler

Scandinavium borde ligga bra till, tippar Dan Persson. Och troligen också Globen. De andra två aktuella arenorna har jämnt göra med fotboll.

 

Eurovision 2016 står mellan Malmö, Scandinavium, Globen, Tele2 Arena och Friends Arena. De fyller kraven, men de två sistnämnda har fotboll att tänka på och dessutom är det EM-år.

SvT ringde och undrade om jag kunde kommentera lokalisering av nästa års Eurovision. Nu är jag på resa i USA och de som ringer klockan 4 min tid står inte högst på min gillalista samtidigt som det av rent fysiska orsaker inte var möjligt att vara med i Rapport idag.

Får försöka bena ut begreppen här istället.

Optimera ekonomin

Först handlar det här om att optimera ekonomi. På rent emotionella grunder skulle jag helst se eventet i Luleå eftersom jag gillar Luleå Hockey som driver arenan. 

Andra vill på emotionella grunder helst se eventet någon annanstans än i Stockholm eftersom de på oklara grunder inte tycker om Stockholm och ser motsättningen mellan landsort och storstad som en bra grund för att utveckla välfärden. Jag är som norrlänning försiktigt uttryckt misstänksam till den typen av resonemang.

Det är ett tekniskt komplicerat event. Två semifinaler, genrep och final är fyra event med olika scenuppsättningar för varje artist. Det är ca en vecka som arenan inte går att använda till annat. Det strular till det för Friends Arena och Tele2 Arena som är mitt i fotbollssäsongen.

Svenska Mello bättre

Det är i min bok inte ett lika bra event som den svenska finalen. För många låtar, för mycket regler och för lång tid för omröstning för att människor skall må bra i publiken. Den svenska finalen är magisk som event och den produktionen som Henric von Zweigbergk levererar förklarar varför han är en av de bästa i världen på det här området.

Eurovision har helt enkelt för stor risk för att man somnar i soffan. Det är skapat för att vara en tävling i musik, inte för att vara ett event anpassad till dem moderna eventpublikens tycke och smak.

Det gör också att Eurovision inte drar publik i samma utsträckning som den svenska finalen. 

Spela ut arenor mot varandra

Kraven på Eurovision final är tillgång till hotellrum, fungerande logistik och större stad samt en arena som klarar +15.000 personer. Malmö, Scandinavium, Globen, Tele2 och Friends är det vi har som fyller de kraven.

Det vore tragiskt om lokaliseringen av Mello gjordes på andra grunder än bästa möjliga spelplats. Regionalpolitik hör inte hemma här.

SvT kommer att försöka göra bästa möjliga ekonomiska deal och spela ut arenorna mot varandra. Min förhoppning är att arenorna har vett att ta bra betalt och hellre tappar eventet än prutar bort sig.

Vi behöver flytta intäkter från arrangörer till operatörer om vi skall kunna fortsätta utveckla Arenasverige. Det leder till misstanken att Friends och Tele2 som har alternativa event i form av fotboll inte får tävlingen då deras krav på intäkter blir för höga. 2016 är EM-år, dvs den allsvenska tabellen är krånglig nog redan innan.

Nej, glöm "sätta på kartan!

Sedan skall ni vara mycket misstänksamma till allt resonemang om att sätta staden på kartan, öka besöksantalet och liknande. 

Ett event som Eurovision ger inga nya besökare utöver de som kommer för eventet. Inga nya invånare heller. Bra infrastruktur i form av modern arena, elitlag inom idrotten påverkar besöksantalet tillsammans med resten av infrastrukturen i form av restauranger, hotell, fungerande trafik, näringsliv med mera och subjektiva saker som hur vackert, vänligt, trevligt det är påverkar en stads attraktionskraft.

Eurovision gör det inte. Den kommunpolitiker som tar upp era plånböcker för att få eventet till sin stad ljuger när han påstår detta.

Men med Henrik von Zweigbergk i spetsen kommer vi att leverera ett fantastiskt event. Var det sedan blir får vi återkomma till.

Dan Persson

Lars-Ove (inte verifierad)

mån, 2015-05-25 17:08

1. Bra analys Dan, men du säger

Bra analys Dan, men du säger att arenan ska vara tillgänglig i en vecka, tror att du får lägga på ett antal veckor till. Runt en månad vill ESC ha tillgång till arenan, för bygge tester och annat innan själva tävlingsveckan kommer.

Jon (inte verifierad)

tis, 2015-05-26 09:10

2. Hur föll Malmö bort från

Hur föll Malmö bort från resonemanget? Bevisligen finns det en bra arena och en organisation som är kapabel att genomföra projektet.

Johan (inte verifierad)

tis, 2015-05-26 14:46

3. Skulle gissa att Tele2 ligger

Skulle gissa att Tele2 ligger bra till. Huvudspåret för sådana här evenemang är alltid Stockholm. Globen är bra men saknar 3-5000 sittplatser för att vara av toppstandard i sin genre. Friends skulle man förstöra gräsmattan på, den är aningen för stor samt har tveksam akustik för konserter. Tele2 däremot har en ideal storlek för att slå på stort, men inte för stort. Gissningsvis 100000 åskådare totalt med semifinaler vilket är åtminstone dubbelt inomhusarenornas kapacitet. Stockholm stad äger Tele2, det är deras "baby" och detta är rimligtvis varför man byggde en evenemangsarena med konstgräs och tak. Hur mycket HIF & DIF än är hyresgäster under en pågående säsong står båda två stå i tacksamhetsskuld för en toppmodern arenan som dom aldrig hade kunnat bygga för egen maskin. Vi snackar om 1-2 hemmamatcher på en säsong som sträcker sig över 7 månader(inkl. EM). I det stora schemat är det en uppoffring som är görbar utan vidare problem.

Jan Olsson (inte verifierad)

lör, 2015-05-30 23:33

4. Henrik von Zweigbergk är

Henrik von Zweigbergk är förträfflig på det han gör men han är väl inte den som står i spetsen för framgången med Mello och ESC.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.