Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Kom in i verkligheten!

Travsporten precis som alla andra sporter måste lägga mer resurser på kunden, dvs besökaren eller åskådaren. Foto: TT

 

De skriver bland annat att ”TV och media har avfolkat travbanorna”. Jaha, fotbollen slår publikrekord och hockeyn gör det samma.

Fotbollen har konkurrens från tv-sändningar från alla stora ligor i världen utöver att alla matcher i Allsvenskan visas på tv. Ishockeyns alla matcher visas direkt i tv, NHL och andra ligor likaså.

Bakgrunden till att jag har reagerat är att tio travsällskap kritiserar i en motion både Svensk Travsport och ATG. Det är en skrämmande läsning. De som undertecknat motionen har väldigt tydligt påvisat att de inte förstår någonting om vad en marknadsekonomi är.

Helt utan omvärldssyn

Det de säger är alltså inte sant. Deras agerande är så introvert och helt utan omvärldsanalys att maken inte skådats sedan Neville Chamberlain.

ATG med vd Hasse Skarplöth har levererat ett starkt resultat med ökade intäkter i en mycket svår konkurrens och skall ha all cred för detta.

Jag vill dock upplysa travsällskapen om att det inte är Skarplöth som har uppfunnit internet, smarta telefoner, streamingtjänster, paddor, wifi med mera. Det ATG gjort under 30 år är att anpassa sig till kunderna och följa med i samhällsutvecklingen. Det är förutsättningen för att bevara en fungerande verksamhet och tvärtom mot travbaneägarnas agerande.

Samhället har förändrats drastiskt sedan slutet 80-tal, primärt drivet av Globalisering, Urbanisering och Digitalisering, det jag kallar GUD i mina föredrag. Avsaknad av förståelse för den förändringen är skälet till att travbanorna tappat besökare varje år sedan 1990.

De glömde kunderna

Den trista sanningen är att landets travsällskap som äger travbanorna inte har investerat i kundupplevelse i någon omfattning.

Fokus har i tur och ordning varit på hästägare, tränare, hästar, uppfödare med kunden som besöker deras arena på en femte plats. Någon större investering har inte skett sedan 1983. Man har tappat omsättning sedan varje år.

Det finns ingen arenaidrott utöver backhoppning som i samma utsträckning tappat publik i vårt land i modern tid. De enda ansvariga för detta är ägarna till banorna. Förstår man inte det så är läget allvarligt för svensk travsport.

ATG ökar omsättningen med drygt 5 procent jämfört med samma period ifjol. Detta på en mycket konkurrensutsatt marknad. För oss som lusläser Lotteriinspektionens förnämliga årsrapport om spelmarknaden är det en prestation.

Det finns +100 spelbolag som erbjuder mig att göra av med mina pengar, flertalet också genom spel på hästar.

Nu är jag ingen spelare, min trehundring i veckan på V75 måste rent statistiskt ses som ett frivilligt ensidigt bidrag till hästsporten, men jag följer marknaden och den digitala utvecklingen.

De bara önskade garantier

E-sport exploderar, spel på e-sport likaså, spel via dator, mobil, padda tar marknadsandelar från ombudsspel varje år. VR-utvecklingen förutspås ta massor med pengar från konsumenter också på spel. Det kommer hända mer digitalt de kommande fem åren än vad som hänt de senaste fem. Klart att ATG om man skall vara med på marknaden inte har något alternativ till fortsatt satsning på den digitala kanalen. Bara då som det blir avkastning till ägarna i svensk hästsport.

Istället för att gå hem och lära sig hur man skapar attraktiva event så satt flera idag och ville ha garantier för 300 miljoner till år 2018. De forskare som i Cern letar efter ett parallellt universum kan nu välja mellan miljöpartiets kongress i maj eller nästa större möte för svenska hästägare.

Om vi jämför med fotbollen satsar de stenhårt för att på fem år dubbla omsättningen med fokus på arenaomsättningen. Travbanorna bör göra det samma. Det går nämligen att göra. Bejaka tekniken och sätt kunderna först.

Här är villkoren

Läget är nu nämligen följande.

· Skekarabi och Hallstedt har en tidplan med utredning i november, remissinstans Q1 2017, proposition hösten 2017 och införande juli 2018 av den omreglerade marknaden. Att jag tror det blir minst ett halvårs försening är oväsentligt. Det är deras tidplan. Det nya systemet kan hamna var som helst från 10 procent sämre till 10 procent bättre för ATG. Just nu är jag rädd det blir sämre men jag hoppas jag har fel.

· Penningtvättlagstiftningen omfattar från 2018 eller 2019 också spel. Här har Finansinspektionen i Sverige en konstig och väsentligt sämre tolkning än vad motsvarande myndigheter har i länder som UK, Malta, Cypern, Luxembourg med flera. Vi vet inte i vilken utsträckning det påverkar spel.

· Svenska Spel skall säljas, i bästa fall till folkrörelserna och i sämsta fall till en kapitalstark utländsk aktör.

· Vi kan inte bedöma effekten att ett 20-tal idag utländska bolag som av stora grupper kunder kan ha upplevts som lite suspekta som följd av licenssystemet legitimeras av svenska staten.

· Digitaliseringen gör att styrkan som ombudsnätet utgör kan diluteras mycket snabbt.

Banorna måste locka

På plussidan finns starka varumärken som V75, möjligheten att söka licens i andra länder och bygga affär där, en stark position i Sverige så det finns ingen anledning att hänga med huvudet, men den största branschförändringen sedan Bellmans dagar måste tills motsatsen bevisats ses som en affärsrisk.

Då kvartalsrapporten bevisar att ATG gör rätt saker så är faktiskt det viktigaste nu att travsällskapen ser till att deras banor blir attraktiva besöksmål. Ett tips är att sätta kunden före ägarna.

Mer pengar till hästägarna förutsätter kunder som lägger mer pengar på travbanor och ATG.

Dan Persson

Hatten (inte verifierad)

tis, 2016-04-26 15:41

1. Det inger ingen trovärdighet

Det inger ingen trovärdighet när skribenten påstås läsa årsrapporter som hobby, men endast läser intäktssidan och inte kostnadssidan på årsberättelsen/kvartalsrapporten hos ATG. För sanningen är att kostnaderna stiger snabbare än intäkterna och omsättningsökningen har ökats på bekostnad av avsevärda ökningar av mediasatsningar och investeringar som ännu inte bevisat sin lönsamhet. Således är RESULTATET minskat från 102-72-58milj sistlidna års första kvartal. Att kostnaderna stigit från 150 till 208 miljoner på ett år är inte bara illavarslande, utan katastrofalt. Dessutom verkar inte skribenten insatt i att banorna har en helt egen ekonomi, oberoende av ATGs, varje bana är enskild rörelse, och erhåller endast prismedel och en basintäkt för att bedriva lopp. Men banorna äger inte tävlingsupplägget och således har tack vare ST och ATGs försorg SAMTLIGA banor förlorat upp till 75% av intäkterna, där ett omöjligt publikuppdrag givits från ATG/ST såsom V86 express med starttid kl 20:20 på två skilda banor, som inneburit halverat besöksantal på BÅDA banorna. Skribentens agenda känner jag inte till, men insikt i branschen ger han intryck av att sakna fullständigt. Han ger intryck av att INTE ens känna till att ATG och ST dubbelfakturerar varandra för att dölja sina kostnadsökningar för basorganisationerna inom hästsporten. Dock har Dan Persson rätt i en sak, Investeringar hos banorna har legat för fäfot, och insikt i banornas kundrelationer har tveklöst varit begränsad för att inte säga obefintlig. Men pengar till upprustning kan inte tas från prismedel till hästägarna och uppfödarna, utan det är banornas egna investeringar, som endast delvis kan finansieras till ytterst låg del genom STs krympande pengasäck från ATG. Förövrigt fick hästsporten också 10miljoner mindre i år från ATG än i fjol, märkligt när det går så bra :-( . ATG bör börsnoteras, drivas av därtill skickliga spelbolagskonsortier liksom internationella bookies, precis som Svenska Spel, endast på detta sätt kan den miljard som krävs för att renovera upp Sverige hästsportsarenor frigöras i tillräckligt stor mängd. Förövrigt kommer knappast en spelreglering till stånd före 2019, troligare 2020, enär inget samförstånd i dag finns mellan ATG/Svenska Spel/Folklotterier/Staten i någon grundläggande del, således kommer beslutet skjutas upp till efter valet 2018, och då tar det minst ytterligare ett halvår/år innan saken kommer på tal igen, och en ny utredning är det troligaste resultatet, för på tre år hinner mycket hända inom spelbranschen.

Dan Persson

tis, 2016-04-26 15:56

2. Hej, jag noterade

Hej, jag noterade kostnadsökningen, men ser den som en naturlig följd av ökad konkurrens. Delar åsikten att spellicens införs först 2020, av bland annat skälet att självreglering förutsätter att parterna inkl de utländska börjar samverka nu om villkor. Tror systemet kommer fungera dåligt. Anser att hästsporten bör fortsätta äga ATG och på egen hand internationalisera verksamheten. Hästägarna kan inte få mer pengar i prispengar än vad spelet genererar och från andra spelbolag lär de inte få en spänn.

SONY (inte verifierad)

tis, 2016-04-26 16:52

3. Som en av miljardärerna i

Som en av miljardärerna i Dragons Den brukar säga: "Turnover is vanity, Profit is sanity" Omsättning är fåfänga, det är vinsten som räknas!

Hatten (inte verifierad)

tis, 2016-04-26 19:36

4. En naturlig följd av

En naturlig följd av konkurrens är vanligtvis kostnadsbesparande åtgärder, samt utveckling i olika former. Besparingarna har aldrig kommuniceras, och utvecklingen har endast i Boost fall officiellt budgeterats , men resultatet har endast meddelats följa budget, samt i ett annat fall påståtts vara 60% över budgett, således dimmornas broar. Det största hindret kommer alltid i förlängningen vara statens absurt höga beskattning, som skapat ett jättenglufsglufs som inte längre än marknadsanpassad. Således GÅR det inte att införa en spelreglering utan att statens kaka utgångsvis blir lägre än tidigare, och endast vid mycket hög anslutning av spelare(över 95%) möjligen kan komma i närheten av tidigare ofantligt höga siffror. Så hög anslutning av spelare kan endast ske under en marknadsmässig prissättning och det inkluderar inte nuvarande statlig beskattning av spelmarknaden. ATGs kostnadsökning KAN vara försvarbar, OM leverantörerna av spelmatrialet, dvs hästarnas uppfödare och hästägare hade erhållit en vettig kostnadstäckning och stått i kön först vid utbetalningsluckan efter intäkternas förvärvande, men nu står de sist och erhåller en kostnadstäckning på 20-25% av insatserna. Således går Spelets kostnader först, därefter övriga byråkraters kostnader och sist leverantören. Däri ligger pudelns kärna, för ATG kan kanske bli mycket framgångsrika om tre år, men erhåller inte leverantören ekonomiska incitament som håller dom åtminstone med hopp, så finns det inga hästar att spela på, vi är redan nära avgrunden med 3600 travhästar i dag, där tidigare utredningar påstår att 5000 hästar krävs för en livaktig avelsverksamhet och utvecklande sport. Således är varje år viktigt, och allt fler hästar i såväl uppfödning som ägande samlas på allt färre händer och det räcker med att några i topp10 lägger ner sin involvering i hästsporten, så faller korthuset, för då synas sportens förutsättningar grundligare med större medvetande som följd. Lite som Holländska Tulipanmarknaden på 1600talet.

Dan Persson

tis, 2016-04-26 21:14

5. Jag är fortfarande för en

Jag är fortfarande för en marknadsekonomi. Då är det antal kunder som spelar och som besöker travbanor som avgör mängden travhästar. Gör man tvärtom och tillfredsställer hästägarna före kunderna så går det åt helvete. Det är väl det vi ser effekten av.

Hatten (inte verifierad)

ons, 2016-04-27 00:48

6. Du får nog utveckla hur det

Du får nog utveckla hur det går åt helvete, för hästägarna blir inte tillfredställda och inte uppfödarna, och inte heller spelarna samt ännu mindre besökarna. De enda jag finner nöjsamma och tillfreds är byråkraterna inom såväl ATG som ST, vilket möjligtvis inte är hästsportens viktigaste agenda? Jag tror och hoppas att du vill hästsportens bästa, men jag måste ifrågasätta din infallsvinkel .

Dan Persson

ons, 2016-04-27 06:57

7. Enda sättet att

Enda sättet att tillfredsställa hästägarna är att börja med kunderna. Kan man dubbla antalet besökare på banorna har man rekryteringsbasen för att få fler att vara med och dela på kostnader för hästar. Om dagens utveckling i besöksantal fortsätter och ATG över tid tappar marknadsandelar som följd av ökad konkurrens och ökad återbetalning till spelare så riskerar vi hela travsporten. Jag skulle flytta ägandet av travbanorna till ST för att få en aktör som kan och vill agera. De lokala travsällskapen har i 30 år hanterat kunderna fel. Det är osannolikt att de har förmågan att göra något.

Hatten (inte verifierad)

ons, 2016-04-27 18:30

8. Håller med dig i hur många,

Håller med dig i hur många, inte alla lokala travsällskap tagit kunderna för givna under många år. Men avfolkningen från banorna har tveklöst varit ett mål från såväl ATG som ST , enda möjliga tolkningen av hur de behandlat banornas villkor. Banorna äger inte möjligheterna att påverka sitt tävlingsutbud, sina starttider eller prismedel mer än till ytterst liten del. ST ska inte göra något mer än att sköta organiserandet av informationsinhämtning, det vore förödande att lägga ett sådant ok över ST axlar såsom banornas utveckling. ATG har tappat marknadsandelar TROTS att alla andra marknader ökat, t o m Svenska Spels sportmarknad, TROTS att den verkligen har varit konkurransutsatt såväl till priser(beskattning och odds) men också till utbud och tjänster såsom antalet matcher, spelvariationer och livestreaming . Trots detta har Svenska Spels sportspelsavdelning vuxit med 10% tal sistlidna fyra åren, samtidigt som ATG ännu inte är tillbaka på 2012 års omsättning. Sålunda är ATGs och STs mantra om konkurrenssituationens problematik ren gallimatias och fullständigt utan täckning, läs gärna mina krönikor om ATG (ca 1000st ) på gamblersvardag.se

cheapest car insurance (inte verifierad)

tis, 2016-05-03 14:15

9. Hey! I know this is kinda off

Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form?I’m using the same blog platform as yours and I’mhaving difficulty finding one? Thanks a lot! Check out my website to get more info about forex, if you like.

Mitchell (inte verifierad)

tis, 2016-05-03 19:37

10. Why thank you buddy! Give me

Why thank you buddy! Give me a shout when yo;#u8217&re back from your travels to random places, until then I insist you visit this site every time you’re able to access internet in remote Eastern Europe. UTV!

Jessie (inte verifierad)

ons, 2016-05-04 16:08

11. , we’ll see how this season

, we’ll see how this season plays out. We’re still young and learning, and we still have a future. I think this is Boston’s final hurrah and in my eyes, Cl#27land&e8v1e;s success is a fugazi. We’ll be alright.

car insurance quotes Champaign IL (inte verifierad)

sön, 2016-05-08 15:38

12. Blindius spune:Am mai văzut

Blindius spune:Am mai văzut reclama asta,este o ''porcăreală'',dar nah…trebuiau făcute ÅŸi reclame care să râdă de noi,băieÅ£ii…măcar în alte ţări.Din punctul meu de vedere,mama nu are cum să mai aibă prioritate în faÅ£a iubitei,după ce te-ai maturizat ca băiat.Iubita îţi va da de mâncare,te va ajuta să nu arăţi ca un papiÅ£oi,te va motiva.Bine,acolo unde este cazul,poate fi ÅŸi invers…ÃŽn orice caz : Iubita wins,and she gets all the time.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.