Jakten fortsätter på ett svenskt OS

Satsningen på att marknadsföra Sverige och på sikt kanske till och med söka ett OS fortsätter. Just nu är representanter för Jämtland Härjedalen, Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans med Riksidrottsförbundet på SportAccord Convention i Quebec, Kanada.
Åre har blivit platsen får återkommande internationella tävlingar. Men representanter för den svenska idrotten vill ha fler arrangemang.


Det har gått ett år sedan sedan det första svenska gemensamma deltagande på SportAccord Convention, den stora generalmönstringen för representanter inom internationella idrottsevenemang. Då samlades alla inom branschen i London, nu gäller alltså Quebec.

Mobiliseras i jakten

I Sverige har många krafter lite i skymundan mobiliserats för att återfå internationell status som en pålitlig idrottsarrangör. Europamästerskap och världsmästerskap, ja, även OS kan bära blågult signum. Därför skapas en strategi och en marknadsföring som gäller både idrotten och besöksnäringen.

Under vintern har RF svarat för ett internt arbete inklusive en process med specialidrottsförbunden, och nu fortsätter ansträngningarna tillsammans med besöksnäringen. En del i detta är det seminarium som RF och Svensk Turism ska genomföra i Almedalen 4 juli.

Konkurrensen om att få arrangera idrottsevenemang är hård och bakom samarbetet gäller precis det som svensk idrott alltid varit bäst på – att bygga ett vinnande lag. Den här gången i avsikt att erövra internationella idrottsevenemang.

"Vi måste jobba gemensamt"

- Tidigare kunde våra idrottsförbund i ganska jämn takt få arrangera VM och andra internationella tävlingar nästan av sig självt. Den tiden är förbi. Nu krävs ett helt annat långsiktigt arbete, säger Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism, och Per-Erik Rönnestrand, Länsidrottschef, som båda deltar i Quebec.

- Det går inte längre att satsa var och en för sig, varken som idrottsförbund eller som stad, region eller destination.

- För att få hem de stora evenemangen krävs gemensamma krafter. Strategi och marknadsföring är starkt beroende av hur processen kring den nationella strategin fortlöper.

1500 beslutsfattare på plats

SportAccord Convention ägs av den internationella idrottsrörelsen och är den viktigaste mötesplatsen för idrottsevenemang i världen. Den årliga konferensen samlar över 1 500 personer som representerar 500 organisationer med olika uppdrag kopplat till idrottsevenemang.

På plats finns de viktigaste beslutsfattarna i internationella specialidrottsförbund som äger rättigheter till de allra flesta idrottsevenemangen.

Dessutom personer direkt knutna till olika städer, arrangörsorter och kandidaturer för exempelvis kommande OS samt andra personer som arbetar med idrottsevenemang som exempelvis arenabolag och media.

Svenskarna som är på plats

SportAccord genomförs årligen någonstans i världen och arrangeras för tionde gången 2012 i Quebec City, Kanada.

Sverige deltog för första gången gemensamt i London 2011 med såväl monter som med egna arrangerade möten och seminarier.

Till årets convention åker från Jämtland Härjedalen Mats Forslund från JHT, Niklas Carlsson från Skidförbundet och Per-Erik Rönnestrand från JHIF och från RF:s styrelse deltar bl a Björn Eriksson och Lena Engström.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.