Jackpott för evenemanget

Bandy-VM gav ett större överskott än väntat, samlade fler åskådare än beräknat och lockade fler tittare till TV än förväntat. Det enda som saknades var en svensk VM-seger...
Rysslands Evgeny Ivanushkin höjer bucklan efter 4-3 segern i finalen mellan Sverige och Ryssland vid bandy-VM i Vänersborg. Foto: Anders Wiklund, Scanpix


- Vi är jätteglada att så många tittare den gångna veckan har hittat till bandysporten, säger Jens Tolgraven, exekutiv producent på TV4 Sport.

"Gjort bra livesändningar"

Redan under premiärmatchen följde 280 000 tittare Sveriges framfart. Därefter har intresset för bandy-VM bara ökat.

- Söndagens notering på 610 000 tittare är bättre än vad vi i förväg hade kunnat hoppas på. Så här dagen efter mästerskapet är vi supernöjda med att vi har lyckats göra tilltalande livesändningar från VM, säger Jens Tolgraven.

- Från TV4:s sida tycker vi att det är extra roligt att bandyn, med hjälmkameran, kan vara världsledande med att utveckla sin TV-produkt. Stärkta av den här tittarframgången ser vi nu med tillförsikt fram emot slutspelet och finalen på Friends Arena.

"Vi hade lyckats"

Sverige föll tungt i söndagens VM-final mot Ryssland, men mästerskapet blev en publiksuccé. Turneringen lockade totalt 35 767 åskådare, vilket ger ett snitt på 1 788 åskådare per match.

- Det var mäktigt att det kom så många åskådare till finalen och se folkhavet i arenan. Men jag blev mest berörd när det kom över 3 000 till gruppspelsmatchen mellan Sverige och Kazakstan. Då kände vi att vi hade lyckats, säger Örjan Eriksson, projektledare för VM. 

Det har slagits publikrekord i både Arena Vänersborg och på Arena Heden i Göteborg.

- Vänersborg har stått för ett helt suveränt arrangemang tillsammans med GAIS Bandy och Gripen Trollhättan. Det visar på ett gott samarbete mellan föreningarna i väst, säger bandyförbundets marknadschef Per Selin.

443 för många...

- Vi har haft mer publik än beräknat i samtliga matcher, säger Stig Bertilsson, ordförande i IFK.

Kalkylen före VM låg på runt 20 000 sålda biljetter. Nu uppnåddes alltså 35 767 åskådare i Arena Vänersborg (17 matcher), Frognerstadion i Oslo, Slättbergshallen i Trollhättan och Arena Heden i Göteborg.

Inför söndagens VM-final gav Brandförsvaret klartecken att ta in 5 200 åskådare.

Nu kom 5 643 åskådare in – och därmed fick arenan ett nytt publikrekord!

Stig Bertilsson en vinnare

Totalt sett uppnåddes alltså nära nog dubbelt så många åskådare än vad som var kalkylerat.

Sverige vann inte VM-finalen, men det fanns ändå en svensk segrare.

Nämligen VM-generalen Stig Bertilsson, ordförande i arrangörsklubben IFK Vänersborg och den som har drivit projektet.

Han har påverkat och övertygat alla och envar. Allt från 350 volontärer till de styrande i Internationella Bandyförbundet.

Han har stått i spetsen för arbetet från början till slut. Nått gynsama överenskommelser, skrivit avtal och som den företagare han är har han också sett till att det har funnits en vinstmarginal i både stora och små uppgörelser.

Nytt TV-avtal

Inte minst, Stig Bertilsson såg till att många människor upptäckte vilken förnämlig Arena Vänersborg är – om än dyr...  Skandalhallen bär nu ett mer positivt signum.  

Inte undrade på att han skrattade ikapp med den förmögne RIB-presidenten Boris Skrynnik som gladde sig över den ryska segern, men också över ett lyckat arrangemang.

Boris Skrynnik som också passade på att skriva på ett nytt TV-avtal med TV4 före söndagens final.

IFK var värdklubb och tog en risk med arrangemanget, men gick hem och välkomnar varje krona som kommer till egna kontot.  I synnerhet som blev det blev fler än beräknat.

Fakta

Tittarsiffror för TV4 i bandy-VM

Söndag 27/1
Sverige-Finland
280 000 (andra halvlek) TV4

Torsdag 31/1
Sverige-Ryssland
125 000 (andra halvlek) TV4 Sport

Lördag 2/2 semifinal:
Sverige-Finland
370 000 (andra halvlek) TV4

Söndag 3/2
Final: Sverige-Ryssland
610 000 (andra halvlek) TV4

Publik i bandy-VM

Totalt: 35 767

Arena Vänersborg: 26 673 (totalt under VM)
VM-final, Arena Vänersborg: 5 643 (publikrekord)
Arena Heden, Göteborg: 5 812 (publikrekord)
Frognerstadion, Oslo: 1 740
Slättbergshallen, Trollhättan: 1 542

Stig Bertilsson, lyckosam VM-general.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Samtliga tolv fordon i en flotta av racerbilar är nu levererade till STCC inför säsongen 2024. De t handlar om specialbyggda bilar för flera miljoner som ska sätta nytt signum på racing i Sverige i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.