Fansen drömmer om Rio – och Visingsö

5 000 svenskar försökte göra sig hörda i kamp mot 60 000 portugiser i Lissabon. Nu gäller det på Friends Arena. Redan pågår förberedelserna för en VM-camp nästa sommar - på Visingsö!
Svenska fotbollsfans är att lita på. 5 000 av dem var på plats i Lissabon, fler vill åka till Rio nästa sommar eller till Visingsö där en jättelik supportercamp planeras. Foto: TT Nyheter


Betydelsen av ett svenskt VM-deltagande visar sig redan. Resia rapporterar om att bokningarna till Rio har ökat med nästan 80 procent nästa år.

Vill ockupera Visingsö

Nu avslöjar landslagets supporterförening BlåGulSupport sina planer på att göra Visingsö till bas för svenska supportrar under fotbolls-VM. Arrangemanget är exceptionellt och satsningen sker för allra första gången på svensk mark.

Den nybildade supporterföreningen BlåGulSupport ska bjuda in fans från hela landet till Visingsö den 12-26 juni då VM pågår och där bygga upp en jättekamp för flera tusen människor. Åter, under förutsättningen att Sverige deltar.

- Vi som går i front med BlåGulSupport har stor vana och kunskap av supporterskap och campingverksamhet, säger Ingo Söderlund, campingchef BlåGulSupport, och med erfarenhet från EM 2008 i Innsbruck samt EM i Kiev 2012.

Ingo kom på idén tillsammans med Niklas Hellberg, som driver reseföretaget Nickes.Com, för bara några veckor sedan.

- Om Visingsö räcker till? Jadå, vi har mer plats där än på den ö vi fick till vårt förfogande i Kiev vid EM. Och där hade vi 5 000 gäster, berättar Niklas Hellberg.

Många lag har varit där

Visingsö har sedan många år en tradition av värdskap och lag som bl a IFK Göteborg, U-21 landslaget, Helsingborg IF, Linköpings FC har tagit färjan till ön.

- Vi är stolta över att BlåGulSupport väljer Visingsö som plats för sin nationella VM-camping. Tillsammans kan vi skapa en fotbollsupplevelse utöver det vanliga. Fotboll på storbildsskärm, egna matcher, tävlingar och turneringar kommer att paras med fest och event, säger Rickard Strandberg, ordförande Visingsö AIS.

Boendet på Visingsö blir traditionell camping, hotell, pensionat, vandrarhem och Bed & Breakfest. Nickes.Com som är en välkänd arrangör inom sportresor och supportercampingar, har också en del i arrangemanget, inte minst tack vare EM-campen i Ukraina, och ska sköta bokningsförfarandet.

Många längtar till Rio

VM i Rio avspeglar sig i svenskarnas resmönster 2014. Enligt bokningsstatistik från Resia har resorna till Rio ökat med nästan 80 procent nästa år. Om Sverige lyckas nå drömmen om ett VM i Brasilien väntas effekten bli ännu större.

- Det är tydligt att VM lockar svenskar till Rio även om det ännu inte är klart hur det går för Sverige. Att hotellpriserna är högre än vanligt verkar inte avskräcka svenska resenärer. I vår bokningsstatistik ser vi en ökning på nästan 80 procent inför nästa år, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia.

Var tionde svensk styr sin semester efter större sportevenemang

35-50-åriga karlar i dominans

Enligt en undersökning från TNS-Sifo som Resia har låtit genomföra i oktober så har ungefär 10 procent av alla svenskar någon gång styrt sin semester efter ett större sportevenemang i världen. Inte helt otippat är det fler män än kvinnor som väljer att resa till sportevenemang. Störst är intresset hos de personer som är mellan 35 och 50 år och som generellt sett spenderar mycket pengar på resor.

-Vi såg en liknande effekt under fotbolls-EM i Ukraina och Polen sommaren 2012. Då seglade Kiev upp på första plats i vår bokningsstatistik för Mellansverige och som femma i Norra Sverige, säger Bo Jakobsson.

Även till Sotji i Ryssland syns en ökning i resandet under nästa år, trots att ett vinter-OS i Ryssland verkar ha betydligt mindre dragkraft än ett fotbolls-VM i Rio.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.