Fyra av fem vill vara aktiva, men…

Viljan är det inget fel på, men kanske viljan att förverkliga tanken. 81 procent av Sveriges befolkning vill nämligen vara fysiskt aktiva en timme om dagen.
Vi vill vara aktiva, det står klart. Det hänger mer på villkoren, dvs villkoren och hur stark lockelsen är för olika aktiviteter. Foto: TT

 

1 000 slumpmässigt utvalda personer, i GIH:s undersökning, fick frågan - kan du tänka dig att vara fysisk aktiv en timme om dagen?

Med tillägget ”om det gavs möjlighet, som till exempel genom utökade tider i simhallar, fler utegym, belysning på joggingspår  och promenadvägar samt behålla ströv- och grönområden”.

Nog vill vi allt

- Vi ville helt enkelt ta reda på hur många av svenskarna som vill vara aktiva, både inom- och utomhus, säger Karin Henriksson-Larsén, rektor på GIH. 

- Många politiker väljer att lägga ansvar på individen, den fria viljan och att människor inte vill bli styrda. Men alla har inte råd att anmäla sig till motionslopp eller köpa dyr utrustning. 

• Andelen kvinnor och män som svarade på frågan är jämt fördelad och svaren skiljer sig inte åt mellan könen. 

• Andelen kvinnor som säger att de kan tänkas vara mer aktiva var 81,1 procent och männen 80,8 procent. 

• Intresset för en aktiv vardag skiljer sig åt beroende på var man bor. I storstadsregioner är viljan större än i glesbygden. 

• Åldersmässigt svarade 86,6 procent i åldern 15-22 år att de är intresserade av att vara mer aktiva och 75,9 procent i åldern 56 till 80 år. 

Hur lockande?

Siffrorna visar egentligen att många är intresserade och inser värdet av att röra på sig. Avgörande blir den där sista knuffen för att verkligen komma igång.

I klartext, det hänger på villkoren. Hur nära, vilken aktivitet och hur lockad man blir första gången och hur man sedan kan behålla intresset.

GIH driver en kampanj, ”En timme om dagen”, för att få politiker att ta ansvar för att varje medborgare ska kunna utföra en timmes fysisk aktivitet om dagen. I kampanjen ingår även krav på daglig fysisk aktivitet i skolan. 

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.