18 av loppets 21 km under jord!

Lidingöloppet har skrivit ett nytt sponsoravtal, men inte vilket som helst. Klartecknet från Trafikverket innebär starten på ett mycket spännande projekt – världens största halvmara och till stor del under mark!
Så här såg det ut i höstas vid Norra länken i Stockholm. Över 40 000 löpare ville springa i tunnlarna. Nu kommer ett nytt och ännu större liknande projekt. Foto: Jessica Gow

 

En tilltagande förväntan men också en anspänning har präglat Lidingöloppets organisation och i synnerhet generalsekreteraren Tomas Hoszek.

Det ursprungliga förslaget möttes av intresse och nyfikenhet hos Trafikverket, men frågan var om det skulle bli ett slutligt ja till ett sponsorskap och därmed ett samarbete över minst tio år!

Ännu större än Tunnel Run

Nu har beskedet kommit – och det var det önskvärda.

Lidingöloppet kan förverkliga sin dröm. Även om det dröjer till 2025.

För inte nog med påhittet med Tunnel Run i höstas, när över 42 000 personer ville springa i Norra länken-tunneln i Stockholm, nu har entusiasterna en ännu djärvare idé.

De ska arrangera världens största halvmaraton med uppemot 100 000 deltagare och alla ska springa till stor del under jord. 18 av de 21 kilometerna går i ”Förbifart Stockholm” tunnelsystem!

- Det är hur spännande som helst. Vem kan tänka sig en mer spännande bana. Det ska bli jättekul att jobba med projektet, säger Tomas Hoszek som är mannen bakom idén.

Ska slippa Essingeleden 

Projekt Förbifart Stockholm i Trafikverkets regi är ett jättelikt projekt. Leden ska gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm

Det är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt. Idag måste trafikanterna vare sig de vill eller inte ta Essingeleden med alla de köer, stress och avgaser som det innebär. Och inte minst, den trafikplaneringen… Sårbarheten är något stor, om man så säger.

Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter.

Arbetet inleddes 2006 och projekteringen är omfattande. Vägen dras under jord för att skona natur- och kulturvärden, men det valet innebär också ökande kostnader. Förbifart Stockholm beräknas kosta cirka 28 miljarder kronor, varav 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten. 

Entusiasmera ungdomar

Världens största halvmara ska alltså bli en del av invigningen.

Dit återstår tio år och under tiden ska Lidingöloppets resurser användas till att entusiasmera barn och ungdomar att springa skolstafetten i olika stadsdelar längs med Förbifart Stockholm. 

- Målet är att minst 1000 barn och ungdomar ska medverka redan nästa år i Järvastafetten, säger Tomas Hoszek. 

Den 20 maj i år valde 680 barn kring Tensta, Rinkeby, Akalla och Hjulsta att medverka i en skolstafett och de ska få en uppmuntran i form av att delta vid Lidingöloppet i september tillsammans med 3 000 Lidingöungdomar.

Projektchef Johan Brantmark vid Trafikverket och Förbifart Stockholm , gillar satsningen:

- Vi har inga ekonomiska förpliktelser, men det känns bra att stödja en positiv verksamhet som syftar till att aktivera ungdomar i områden där vi kommer att bygga och stöka i många år framöver. 

Thomas Ejderhov

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.