TV-satsning med 70 kameror

Super Bowl är lika med superpengar. Ett jättelikt evenemang eller spektakel, om man så vill, som växer varje år.
Carolina Panthers huvudcoach Ron Rivera svara på frågor på en presskonferens och ni ser själva, antalet journalister är stort trots att bilden är tagen fem dagar fore finale. Foto: Jee Chiu, AP Photo/TT

 

I år kostar 30 sekunders reklamsnutt 42,5 miljoner kronor (5.0 miljoner dollar) vilket är 11  procent mer jämfört med 2015. 114.4 miljoner TV-tittare uppmättes vilket inte inkluderar större tittargrupper på privata fester och barer. Med så många tittare anses 5 miljoner som ett pris värt att betala.

TV-rättigheterna till Super Bowl roterar mellan de tre stora nationella TV-bolagen, CBS, Fox och NBC enligt det senaste avtalet med National Football Leauge (NFL). Tillsammans med ESPN så betalar de över 42,5 miljarder kronor (5 miljarder dollar) per år för säsongerna 2014-2021 för TV-rättigheterna. Det är marknadsekonomi som bäst.  

Varje TV-bolag har tre år på sig att lägga upp planer för den ”the big game”. Det skapar konkurrens och tv-bolagen gör allt för att överträffa konkurrenterna. Kanske något för FIFA och andra förbund att titta närmare på?

CBS gör tidernas satsning

En stor satsning i år är att öka tittarupplevelsen. Se här hur CBS mobiliserar:

 70 matchkameror som inkluderar 5K resolution och ett ny 360-graders perspektiv. Det är en ökning med 75 procent mot NBC som hade 40 kameror förra aret. 

 360-graderssystemet består av 36 kameror som kan frysa bilden och gå runt spelarna för att sedan spela ut scenen, s k ”Matrix look”. Tittarna får en möjlighet att se vad spelarna ser. 

 8 kameror på mållinjen via koner och som har två vinklar var och mikrofoner. Tittarna får höra hur det låter på plan och se vinklar som aldrig har visats i en Super Bowl-final.

 4 Sky kameror, 3 likadana på Stadion och ytterligare 1 i San Francisco. De här nya kamerorna tar rör sig i hastighet av 40 km. 

 256 mikrofoner

 12 produktionslastbilar

 550 personer som jobbar med sändningen

CBS var också ansvarigt för Super Bowl I och använde 11 kameror samt två produktionslastbilar. Sändningarna började endast 30 minuter innan matchen.

De främsta artisterna

Lady Gaga ska sjunga amerikanska nationalsången innan matchen och i halvtidsshowen uppträder Coldplay och Beoynce. 

Matchen spelas på Levi’s Stadium i Silicon Valley Santa Clara. En stadion byggd för 9.7 miljarder kronor ($1.2 miljard dollar) och som är hemmaplan till San Francisco 49’ers och invigdes 17 juli 2014. Här finns plats för 68 500 åskådare, bl a i 165 lyxiga sviter samt 8 500 klubbplatser. 

Vilka vinner då, mer än TV-tittarna, CBS och företagen som köper reklamsnuttar? 

Mycket talar för Denver Broncos även om North Carolina Panthers är favoriter. Men Broncos försvar är rankat nummer 1 och i laget finns Wade Phillips, en före detta Dallas Cowboys-tränare, samt ex-Cowbon och försvarslinjens DeMarcus Ware och mittenförsvaren Van Miller som växte upp i Dallas. Plus Denvers Quarterback Payton Mannings erfarenhet överträffar North Carolina Panters Most Valuable Player (MVP), favoriten Cam Newtons entusiasm och högsta poängattack Broncos hela vägen.       

Största vinnarna i år bör dock vara TV-tittarna.

Mats Lundberg

Fotbollstjejerna och ledarna i Piteås damfotboll var både besvikna och arga över det allsvenska spelschemat.

När programmet presenterades blev de inte bönhörda och och det blev omöjligt att pussla ihop bortamatcher och beta av flera lag under en och samma långresa.  

Men mitt i all upprördheten har flera personer hört av sig och velat hjälpa till. Nu är en hotellägare deras hjälte

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

39 kommuner kan bli Sveriges bästa idrottsstad 

För tionde gången ska SVT Sport  ranka och utse ”Sveriges bästa idrottsstad”.

För första gången klarar inte den forna stolta idrottsstaden Sundsvall kriterierna för att vara med i omröstningen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det är ett av de största sponsorkontrakten som har skrivits i Norden. Norske skidstjärnan Johannes Hösflot Kläbo är garanterad 25 miljoner kronor de närmaste fem åren efter en uppgörelse med bensinbolaget Uno-X

– Ett viktigt och stort avtal för mig, säger Kläbo till tidningen VG.

Och vad annat ska han säga…

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.