Tränarna tränade själva
Hyr en presschef är namnet på Idrottens Affärers senaste tjänst till landets idrottsförbund, intresseorganisationer, sponsorföretag, destinationer och kommuner.
Thomas Björn och Mats Olsson är två av landets mest meriterade presschefer och mediatränare inom idrott.
Experter från IA
Thomas med bland annat presschef för damlandslaget under EM-året 2013 på meritlistan och Mats med uppdrag för de flesta av de större idrottsförbunden, bland annat Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet samt SvenskaParasportförbundet inför sommarens Paralympics.
Under söndagen föreläste och mediatränade duon tränarna i bandyns Elitserien, bland annat hur de ska få ut alla spännande historier om spelare, ledare och entreprenörer inom svensk bandy.
Mediaträningen är ett initiativ av Svensk Elitbandy, elitklubbarnas egen organisation för de 14 lagen i Elitserien, och ingick som en del i en konferens full av framtidsfrågor.
Enkla tips
Organisationen har funnits sedan 50-talet, men det är först för några år sedan Per Selin anställdes som den förste tjänstemannen. Han hade dessförinnan jobbat som marknadschef hos Svenska Bandyförbundet.
- Att utbilda våra elittränare i mediahantering är högst relevant. Det är tränarna som oftast står i fronten och ska lyfta vår serie och sport. Thomas och Mats gjorde ett bra intryck på gruppen, och påvisade på ett enkelt sätt att vi idag är vårt eget media, sammanfattar Per Selin,
Vill du läsa mer om Idrottens Affärers tjänst Hyr en presschef, klicka på länken.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.