Paolo har utvecklat F1-cirkusen

Idrottens Affärers första samarbete med Handelshögskolan Stockholm bjöd på Paolo Aversa - en företagsdoktor med bensin i blodet. Det är han som har utvecklat mycket av den business som omger formel 1.
Paolo Aversa ville själv bli en racerstjärna, men han fann framgången bredvid motorbanan.

 

Snabba bilar och Formel 1 är italienaren Paolo Aversas liv.

Tittade med pappa

Det började när han fyllde 2 år fick han en röd trampbil av märket Ferrari i födelsedagspresent.

Uppväxten präglades av högtidsstunder med pappan framför F1-loppen på helgerna.

Efter en egen, kortare racingkarriär och viktig medarbetare i ett italiensk stall i Formel S (Student) och GP 2, som matar åkare till F1, är han i dag verksam vid Cass Business School vid University of London med fokus på ledarskap, strategi och marknadsföring inom Formel 1. Han blev prisad av EU för sitt forskningsarbete.

Som barn i huset

För att klara uppsatsen har han gått som barn i huset i F1-stallen. Utan att avslöja hemligheter, men genom att ställa de rätta frågorna, har han indirekt varit med och utvecklat F1-cirkusen som ses av 600 miljoner tittare i 200 länder världen över per lopp.

Formel 1 är ingen isolerad företeelse inom sporten i dag. Den är tvärtom grunden för mycket av utvecklingen, enligt doktor Aversa.

- Formel 1-bilar är de mest avancerade form av bilar du kan bygga. De flesta lyxbilarna såsom Porsche, Ferrari, Jaguar, BMW och Mercedes är egentligen hybrider av F1-bilarna. Tekniken används även inom andra områden i samhället, såsom sjukvården. En operationssal är i mångt och mycket uppbyggd som en depå på Formel 1-banan, förklarar Paolo Aversa.

Från Jobs till trender

Det går fort när Paolo Aversa pratar, nästan i F1-fart.

Under två timmar tar han med åhörarna på en resa som innefattar bland andra superentreprenörerna Steve Jobs, Elon Musk och Richard Branson samt deras livsverk Apple, Pixar, Tesla och Virgin med planerade månresor - och vad vi kan lära av dessa banbrytare.

- Berätta ditt företags historia, storytelling, och låt historien bli viktigare än produkten. 

- Se till att ha rätt tajming. En idé kan var fel vid ett tillfälle och rätt vid ett annat.

- Omge dig med rätt människor. Mediokra människor kan inte förverkliga fantastiska idéer, men fantastiska människor kan förverkliga mediokra idéer.

Paolo Aversa påvisade att det även med små resurser går att åstadkomma stora resultat, som exempelvis brittiska Brawn som tog över och skapade ett vinnande F1-team av Hondas misslyckade dito.

Tydliga trender

Trenderna på sportmarknaden är tydliga, enligt Paolo Aversa:

- Produkternas livscyklar blir allt kortare, idéer och produkter sprids som fjärilar mellan företag, det gäller nu mer än någonsin att våga misslyckas och lära snabbt av misstagen samt även de stora företagen har blivit mer snabbfotade tack vare kuvössatsningar innanför de egna väggarna. Den som lyckas förhålla dig till detta är en vinnare, säger doktor Aversa.

Frågan är given: vilka är då bäst på detta?

- Red Bull! Istället för att köpa dyra, färdiga förare utbildar de dem i egna förarskolor. Det innebär att de inte behöver betala förarna lika mycket när de lyckas. 

- De pengarna kan de istället investera i både bättre utbildning och teamet. De är dessutom duktiga på att uppmuntra sina kunder att komma med nya idéer och belöna dem för detta - en annan tydlig trend bland vinnare på sportmarknaden i dag.

Handels och IA tar initiativ

Martin Carlsson-Wall är som associate professor och docent vid Handelshögskolan också chef för ”Center for Sports and Business” och ansvarig för samarbetet med Idrottens Affärer: 

- Det här blir jättespännande. Vi har enats om flera spännande projekt och ska greppa idrotten i landet med nya, annorlunda initiativ.

Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens Affärer, ser fram emot det fortsatta jobbet:

- Det känns mycket inspirerande. Att Handels vill bli en framträdande aktör inom idrott och business betyder mycket, oerhört mycket. När Martin tog kontakt hittade vi snabbt ett gemensamt tänk och det här kommer att visa sig framöver på en rad punkter. 

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.