Elit Vetlanda vill ha mer av kommunen
– Vi hoppas att vi får det. De pengarna ligger redan i nästa års budget som vi fastställde i torsdags, säger Leif Hedberg, klubbens ordförande.
Vad händer om ni inte får de pengarna?
– Det kan bidra till att vi tar steget ned till allsvenskan. Eller att får vi revidera vår förarbudet ytterligare för 2018.
Det låter drastiskt att dra sig ur elitserien?
– Ja, men vi gör det med högt huvud. Vår ekonomi är bra men vad händer om vi fortsätter som hittills? Då kan det vara konkurs om ett par år.
Den 4 oktober avgör kommunen om Vetlanda Elit ska få pengarna eller inte.
Förlorade 100 000 kronor
Igår förlorade klubben 100 000 kronor när semifinalen mot Rospiggarna ställdes in på grund av regnet. Det satt 800 personer på läktarna på Vetlanda Motorstadion och väntade en timme i regnet. Till slut fick de vända hem, underlaget var för farligt att köra på. Ny match på tisdag. Då går de tappra åskådarna in gratis. Returmatchen avgörs på tisdag i Vetlanda – om vädret tillåter. Vetlanda vann med 46-44 i Hallstavik.
– Vi hade utlägg för våra förares reskostnader, domare, sjukvårdare, ordningsvakter, mat med mera. Jag uppskattar kostnaden till 100 000 kronor, säger Hedberg.
Varför behöver ni mer pengar?
– Vår huvudsponsor Inwido (tidigare Elitfönster) drar ned på stödet men det visste vi om. Skälet är att vill rusta upp vår arena ytterligare. Under åren har vi investerat i ny luftsarg, nytt kaffehus, ny knattedepå, renoverat omklädningsrum, byggt om vår bana med mera.
– Nu vill vi snygga till vår VIP-läktare med bland annat tak. Men utan ett tillskott från kommunen går det inte. Klubben har infört investeringsstopp. Vi tycker att vi gör så mycket PR för Vetlanda att vi är värda mer pengar, säger Hedberg.
Speedway populärast
Speedway är den populäraste sporten i Vetlanda. Publiksnittet på hemmatmatcherna är 2 400 åskådare att jämföra med bandyklubben VBK:s snitt på drygt 1 000 personer. Men att bedriva speedway är inte billigt. Alla förare är proffs och egna företagare med personal att avlöna.
Men speciellt hemvävt är det inte i Elit Vetlanda. Klubben har alltid haft många polacker i laget och så är det nu också. I A-gruppen finns fem polacker, en slovak och tre svenskar.
– 2014 hade vi fem miljoner kronor i förarbudget. 2018 är den budgeten under tre miljoner kronor. På fyra år har vi halverat budgeten när det gäller ersättning till förarna.
I speedway är varje poäng guld värd för förarna. De får betalt per inkörda poäng. Det betyder ofta hårda tag och chansningar.
Hur mycket tjänar de bästa förarna hos er?
– Det är inte officiellt men de tjänar bättre än en sportjournalist, säger Leif Hedberg, tidigare sportjournalist på Vetlanda-Posten.
Göran Söderlund
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.