PL-klubbarna går plus – utan publik

TV-avtalen i Premier League gör klubbarna rika. Så rika att flera går plus – utan publik på matcherna! Ja, åtminstone hälften klubbarna hade gått med vinst även om de spelat inför tomma läktare.

Crystal Palace's Jeffrey Schlupp, jublar med fansen på Craven Cottage i London. En typisk bild från en engelsk fotbollsarena.. En vägg av åskådare. Det är i det närmaste fullsatt på alla arenor vid alla matcher. För klubbarna innebär biljettintäkterna en jättelik bonus utöver TV-pengarna. Klubbarna har nästan mer pengar än vad de kan göra av med.

Tänk vilken våt dröm för svenska klubbar. I England är TV-avtalen så stora, de ger klubbarna svindlande 13,94 miljarder svenska kronor. En sammanställning från BBC visar att tio PL-klubbar säsongen 2016-2017 hade gått med vinst före skatt. 

Den säsongen var TV-ersättningen 8,3 miljarder pund. Det nuvarande avtalet går ut efter säsongen som just börjat, skriver Sportbladet.

Vid det tidigare avtalet 2015-2016 var det ”bara” två klubbar som hade gått med plus om de spelat utan publik.

Så här mycket hade klubbarna gått med plus utan publik:

1. West Bromwich Albion - 33,03 miljoner pund.

2. Burnley - 21,46 miljoner pund.

3 Hull - 19,68 miljoner pund.

4. Southampton - 19,10 miljoner pund

5. Everton - 16,60 miljoner pund.

6. West Ham - 14,87 miljoner pund.

7. Tottenham - 12,55 miljoner pund.

8. Bournemouth - 9,46 miljoner pund.

9. Swansea - 5,89 miljoner pund.

10. Crystal Palace - 1,21 miljoner pund.

FOTNOT: Ett pund kostade på tisdagen 11,62 svenska kronor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.