Kommuner tvingas till många investeringar

”SM-veckan - en fullkomlig succé” brukar det heta. Är det den verkliga sanningen, undrade Idrottens Affärers Håkan Svensson. Han granskade fakta runt kostnader och intäkter, han tittade på antalet besökare och antalet deltagare. Frågan, får arrangerade kommuner valuta för miljoninvesteringarna? Här kommer svaret i tre artiklar. 

Idrottens Affärer har synat vad en SM-vecka ger ibehållning sett till vilka investeringar som krävs. Här en bild från SM-veckan 2018 i Helsingborg.

Ballonger. blommor, marknadsföring, ljudanläggningar, omklädda soptunnor, staket och asfalt. Det är mycket som skall till för att ordna SM-veckan. Nästan 10 miljoner kronor slutade utgifterna på när Helsingborg och Landskrona arrangerade SM-veckan sommaren 2018. 

Tält, staket, resultat för 1,3 miljoner 

På Gröningen i Helsingborg, en av tävlingsplatserna för SM-veckan stod tält efter tält uppslagna och så var det på flera andra tävlingsplatser.  SM Veckans kostnad för tält uppgick till 400 000 kronor.

I snörräta led längs banan där rullskidåkare och cyklister gjorde upp om SM-tecken stod staket uppradade. En av flera platser där arrangörerna  använde staket  Totalkostnad för staket var 240 000 kronor.

I 52 olika tävlingar under veckan presterades massor av olika resultat - som skulle rapporteras. Kostnad för detta: 700 000 kronor.

Listan på olika utgifter är lång när det ekonomiska utfallet för SM-veckan sommaren 2018 är klart.

- Det är många utgifter. Och av många olika slag. Vattenposter, tillstånd, vägskyltar ja det finns många exempel, säger Camilla Plate som var Helsingborgs och Landskronas kommuns gemensamma projektledare.

Mer än hälften av kostnaderna finns under rubriken logistik. Och nästan 1,5 miljon hittar man under rubriken ”Marknadsföring och kommunikation”.

- Skyltar, kartor och liknande kostade  400 000 kronor. Och att ”branda” alltså att göra tävlingsplatserna så tydliga som möjligt med samma design och typ av skyltar kostade 500 000 kronor, berättar Camilla Plate, lokal projektledare för SM-veckan.

Sammanalagt hade projektet utgifter på 8 573 946 kronor, enligt slutrapporten. Utgifter som håller sig inom den projektets budget. Till den hade Helsingborgs kommun bidragit med 7 250 000 kronor och Landskrona med 2 250 000 kronor.'

ytterligare en dryg miljon

Men det finns fler utgifter. På stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg finns ytterligare ett konto för SM-veckan och där ser man att kommunen lagt ytterligare 1, 3 miljoner på arrangemanget.

337 000 kronor kostade det att asfaltera, och efter tävlingen ta bort asfalt på banan där rullskidåkare och cyklister tävlade. Och nästan en miljon kostade det som kallas citydressing. Det innebar bland annat att klä om soptunnor med SM-veckans logotype, plantera blommor, placera ut prydnadsprispallar på staden och sätta upp vimplar.

Men SM-veckan innebar inte bara utgifter för kommunerna. I projektet finns också intäkter. Lite mer än 1,7 miljoner kronor. Den största posten är ett bidrag från Event i Skåne som ägs av Region Skåne,  alltså pengar som tas från offentliga medel. De kommunalt ägda bolagen Landskrona Energi och Öresundskraft bidrog med sammanlagt 200 000 kronor. Ytterliga ungefär 300 000 kronor fick arrangörerna in på att sälja utrustning till Malmö kommun som ordnar SM-veckan den kommande sommaren.

-Det var bland annat tornen där SVT har sina kameror och några flytbryggor som vi kunde sälja berättar Camilla Plate.

RF satsar 2,5 miljoner

Det är inte bara arrangörskommunerna som har ha utgifter för SM-veckan. Även Riksidrottsförbundet har det. Dels för personal som jobbar i olika grad året runt med SM veckorna plus direkta kostnader unde evenemangsveckorna.

-Ungefär 2,5 miljoner lade vi på SM-veckan sommaren 2018 säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF). Han tillägger att RF också hade intäkter på ungefär 1,2 miljoner från olika partners.

Håkan Svensson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.