Kommuner tvingas till många investeringar

”SM-veckan - en fullkomlig succé” brukar det heta. Är det den verkliga sanningen, undrade Idrottens Affärers Håkan Svensson. Han granskade fakta runt kostnader och intäkter, han tittade på antalet besökare och antalet deltagare. Frågan, får arrangerade kommuner valuta för miljoninvesteringarna? Här kommer svaret i tre artiklar. 

Idrottens Affärer har synat vad en SM-vecka ger ibehållning sett till vilka investeringar som krävs. Här en bild från SM-veckan 2018 i Helsingborg.

Ballonger. blommor, marknadsföring, ljudanläggningar, omklädda soptunnor, staket och asfalt. Det är mycket som skall till för att ordna SM-veckan. Nästan 10 miljoner kronor slutade utgifterna på när Helsingborg och Landskrona arrangerade SM-veckan sommaren 2018. 

Tält, staket, resultat för 1,3 miljoner 

På Gröningen i Helsingborg, en av tävlingsplatserna för SM-veckan stod tält efter tält uppslagna och så var det på flera andra tävlingsplatser.  SM Veckans kostnad för tält uppgick till 400 000 kronor.

I snörräta led längs banan där rullskidåkare och cyklister gjorde upp om SM-tecken stod staket uppradade. En av flera platser där arrangörerna  använde staket  Totalkostnad för staket var 240 000 kronor.

I 52 olika tävlingar under veckan presterades massor av olika resultat - som skulle rapporteras. Kostnad för detta: 700 000 kronor.

Listan på olika utgifter är lång när det ekonomiska utfallet för SM-veckan sommaren 2018 är klart.

- Det är många utgifter. Och av många olika slag. Vattenposter, tillstånd, vägskyltar ja det finns många exempel, säger Camilla Plate som var Helsingborgs och Landskronas kommuns gemensamma projektledare.

Mer än hälften av kostnaderna finns under rubriken logistik. Och nästan 1,5 miljon hittar man under rubriken ”Marknadsföring och kommunikation”.

- Skyltar, kartor och liknande kostade  400 000 kronor. Och att ”branda” alltså att göra tävlingsplatserna så tydliga som möjligt med samma design och typ av skyltar kostade 500 000 kronor, berättar Camilla Plate, lokal projektledare för SM-veckan.

Sammanalagt hade projektet utgifter på 8 573 946 kronor, enligt slutrapporten. Utgifter som håller sig inom den projektets budget. Till den hade Helsingborgs kommun bidragit med 7 250 000 kronor och Landskrona med 2 250 000 kronor.'

ytterligare en dryg miljon

Men det finns fler utgifter. På stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg finns ytterligare ett konto för SM-veckan och där ser man att kommunen lagt ytterligare 1, 3 miljoner på arrangemanget.

337 000 kronor kostade det att asfaltera, och efter tävlingen ta bort asfalt på banan där rullskidåkare och cyklister tävlade. Och nästan en miljon kostade det som kallas citydressing. Det innebar bland annat att klä om soptunnor med SM-veckans logotype, plantera blommor, placera ut prydnadsprispallar på staden och sätta upp vimplar.

Men SM-veckan innebar inte bara utgifter för kommunerna. I projektet finns också intäkter. Lite mer än 1,7 miljoner kronor. Den största posten är ett bidrag från Event i Skåne som ägs av Region Skåne,  alltså pengar som tas från offentliga medel. De kommunalt ägda bolagen Landskrona Energi och Öresundskraft bidrog med sammanlagt 200 000 kronor. Ytterliga ungefär 300 000 kronor fick arrangörerna in på att sälja utrustning till Malmö kommun som ordnar SM-veckan den kommande sommaren.

-Det var bland annat tornen där SVT har sina kameror och några flytbryggor som vi kunde sälja berättar Camilla Plate.

RF satsar 2,5 miljoner

Det är inte bara arrangörskommunerna som har ha utgifter för SM-veckan. Även Riksidrottsförbundet har det. Dels för personal som jobbar i olika grad året runt med SM veckorna plus direkta kostnader unde evenemangsveckorna.

-Ungefär 2,5 miljoner lade vi på SM-veckan sommaren 2018 säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF). Han tillägger att RF också hade intäkter på ungefär 1,2 miljoner från olika partners.

Håkan Svensson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Östersunds FK har nu presenterat en kontrollbalansräkning som kommer att väcka reaktion.  Här värderas spelarna till 60 miljoner kronor och plötsligt kan klubben visa ett plus på 23 miljoner och ett eget kapital på 19 miljoner.

Östersunds FK har uppfunnit hjulet för att undvika konkurs. Det framgår i en kallelse till den nya bolagsstämman 21 april. Den nya värderingen är ett sätt att återställa det egna kapitalet och undvika konkurs.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Glöm Facebook, Twitter och Netflix – här finns racingstjärnorna. Världens mest populära sporter har stoppats i verkligheten men i den digitala världen här har de fått nytt liv. Allt från Formel 1 och Nascar till La Liga har flyttat in i den virtuella världen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.