Danskt jättetryck inför handboll-EM

 Handbolls-VM i Danmark blev en publiksuccé och handbollsfebern i vårt grannland är på topp i efter landets första VM-guld i herrhandboll – det vill säga i sporten som ”uppfanns” i Danmark.

Nästa mästerskap avgörs i Sverige i januari 2020 och nu köper danska supportrar upp biljetterna till Malmö Arena där deras landslag ska spela gruppspel i EM.

Stjärnan Mikkel Hansen och hela det danska landslaget firar VM-segern på Rådhusplatsen i Köpenhamn. Nu ser alla danskar fram emot kommande EM och hoppas på en ny framgång. Närheten till Sverige innebär också att matchbiljetterna är åtråvärda. Foto: Bax Lindhardt. Scanpix/TT AFP

 – De danska supportrarna kommer att invadera Malmö med deras VM-guld i ryggen. De dammsuger nätet på biljetter och vi funderar faktiskt på hur vi ska göra i mellanrundan. Danskarna är förstås hjärtligt välkomna, men det är inte kul om det är helt rött på läktarna när vi ska möta dem, säger Krister Bergström, VD för EM 2020. 

Danskarna invaderar Sverige

De första månaderna av biljettförsäljning i Sverige till nästa års EM vittnar om ett enormt tryck och elva månader innan första avkast är totalt 50 000 biljetter till EM redan sålda. Och hälften av alla biljetterna i Malmö Arena.

EM 2020 arrangeras gemensamt av Sverige, Norge och Österrike. Mästerskapet kommer att spelas 9–26 januari 2020. Danmarks grupp kommer att hamna i Malmö medan Sverige spelar sina gruppspelsmatcher i Göteborg. Mellanrundan spelas i Malmö där det är troligt att både Sverige, Norge och Danmark hamnar. 

Sedan biljetterna släpptes i slutet av oktober har över 50 000 biljetter sålts enbart i Sverige. 

– Sveriges gruppspel i Göteborg är oerhört populärt. Det gäller att vara ute i god tid för det kommer att bli utsålt även där, konstaterar Krister Bergström. 

Finalhelg i Danmark 

Om det är svenska fans som köper biljetter i Göteborg är det danskarna som dominerar i Malmö. 

När det gäller finalhelgen så spelas det matcher under fredag, lördag och söndag i Tele2 Arena i Stockholm. 

– I stort sett är nästan all ”hospitality” i Stockholm är redan slutsålt. Hotellen är hårt bokade och vi letar mer utrymmen till alla som vill kombinera matcherna med en bit att äta eller andra aktiviteter, säger Krister Bergström.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.