A Non Smoking Generation och Sarah i kampanj
Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid
2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Sarah Sjöström, hela herrlandslaget i handboll, Bella Gulldén, Jamina Roberts och Sanny Dahlbeck är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier.
Kända förebilder
Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända idrottsstjärnor såsom Ingemar Stenmark och Björn Borg syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar åter hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.
- Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder. Organisationen driver därför projekt riktat till barn och unga i skolor och arbetar genom opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.
Tobaksindustrins marknadsföring
- Vi i Handbollslandslaget har valt att stödja det fantastiska och viktiga arbete som A Non Smoking Generation gör för att främja unga människors hälsa. Kan vi tillsammans med A Non Smoking Generation hjälpa och inspirera unga att inte börja med användning av tobak gör vi gärna det, säger lagkaptenen Jim Gottfridsson.
Samtidigt försöker motståndaren i tobaksindustrin fånga ungdomar i ett livslångt nikotinberoende genom produktutveckling och marknadsföring. En vanlig metod är att sponsra kända profiler för att marknadsföra deras produkter i sociala medier.
- Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men tobaksindustrin hittar hela tiden sätt att kringgå lagstiftningen. Vi hoppas att vår kampanj och alla fantastiska förebilders insats kan motverka en del av all den tobaksreklam som unga dagligen utsätts för i sociala medier. Nu är det dags för vuxna att ta sitt ansvar och sätta barns rättigheter och hälsa före allt annat, säger Helen Stjerna.
De säger ifrån
Kända förebilder som deltar i kampanjen:
Alexander Pärleros, entreprenör och influencer
Anders Hansen, läkare, psykiatriker och författare
Anders Szalkai, journalist och långdistanslöpare
Andrea Hedenstedt, influencer
Anna Stadling, artist
Anne-Lie Rydé, artist
Bella Gulldén, handbollsspelare
Bingo Rimér, kändisfotograf
Charlotte Perrelli, artist
Clara Henry, influencer, programledare och komiker
Daniel Norberg, komiker och programledare
Ella Rappich, skådespelare
Emil Norberg, komiker
Hanna Ardéhn, skådespelare
Hanna Olvenmark, influencer och författare
Ida Warg, influencer och entreprenör
Iza och Elle, influencers
Jamina Roberts, handbollsspelare
Johan Ernst Nilson, äventyrsfotograf
Kristin Kaspersen, programledare
Lisa Ajax, artist
Maria Montazami, tv-profil
Martin Melin, polis och författare
Mia Parnevik, tv-profil
Micael Dahlén, ekonomiprofessor och författare
Nicole Falciani, influencer
Njol Badjie, artist
Oscar Molander, artist och influencer
Peg Parnevik, artist
Pischa Strindstedt, personlig tränare, entreprenör och tv-profil
Rickard Olsson, programledare
Sanna Nielsen, artist
Sanny Dahlbeck, thaiboxare
Sarah Delshad, föreläsare och skribent
Sarah Sjöström, simmare
Sofia Wistam, programledare
Svenska handbollslandslaget herrar
Therese Lindgren, influencer och entreprenör
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar