A Non Smoking Generation och Sarah i kampanj

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid 

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Sarah Sjöström, hela herrlandslaget i handboll, Bella Gulldén, Jamina Roberts och Sanny Dahlbeck är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. 

Kända förebilder

Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända idrottsstjärnor såsom Ingemar Stenmark och Björn Borg syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar åter hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld. 

-   Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder. Organisationen driver därför projekt riktat till barn och unga i skolor och arbetar genom opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.

Tobaksindustrins  marknadsföring

-  Vi i Handbollslandslaget har valt att stödja det fantastiska och viktiga arbete som A Non Smoking Generation gör för att främja unga människors hälsa. Kan vi tillsammans med A Non Smoking Generation hjälpa och inspirera unga att inte börja med användning av tobak gör vi gärna det, säger lagkaptenen Jim Gottfridsson. 

Samtidigt försöker motståndaren i tobaksindustrin fånga ungdomar i ett livslångt nikotinberoende genom produktutveckling och marknadsföring. En vanlig metod är att sponsra kända profiler för att marknadsföra deras produkter i sociala medier.

- Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men tobaksindustrin hittar hela tiden sätt att kringgå lagstiftningen. Vi hoppas att vår kampanj och alla fantastiska förebilders insats kan motverka en del av all den tobaksreklam som unga dagligen utsätts för i sociala medier. Nu är det dags för vuxna att ta sitt ansvar och sätta barns rättigheter och hälsa före allt annat, säger Helen Stjerna.

De säger ifrån 

Kända förebilder som deltar i kampanjen:

Alexander Pärleros, entreprenör och influencer

Anders Hansen, läkare, psykiatriker och författare

Anders Szalkai, journalist och långdistanslöpare

Andrea Hedenstedt, influencer

Anna Stadling, artist

Anne-Lie Rydé, artist

Bella Gulldén, handbollsspelare

Bingo Rimér, kändisfotograf

Charlotte Perrelli, artist

Clara Henry, influencer, programledare och komiker

Daniel Norberg, komiker och programledare

Ella Rappich, skådespelare

Emil Norberg, komiker

Hanna Ardéhn, skådespelare

Hanna Olvenmark, influencer och författare

Ida Warg, influencer och entreprenör

Iza och Elle, influencers

Jamina Roberts, handbollsspelare

Johan Ernst Nilson, äventyrsfotograf

Kristin Kaspersen, programledare

Lisa Ajax, artist

Maria Montazami, tv-profil

Martin Melin, polis och författare

Mia Parnevik, tv-profil

Micael Dahlén, ekonomiprofessor och författare

Nicole Falciani, influencer

Njol Badjie, artist

Oscar Molander, artist och influencer

Peg Parnevik, artist

Pischa Strindstedt, personlig tränare, entreprenör och tv-profil

Rickard Olsson, programledare

Sanna Nielsen, artist

Sanny Dahlbeck, thaiboxare

Sarah Delshad, föreläsare och skribent

Sarah Sjöström, simmare

Sofia Wistam, programledare

Svenska handbollslandslaget herrar

Therese Lindgren, influencer och entreprenör

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De tre senaste åren har Smederna från Eskilstuna blivit svenska mästare i speedway. När Elitserien kör igång den 11 augusti blir det utan Smederna. ”Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, säger Tobias Spångberg, ordförande.

Det unika beslutet kan bli dyrbart för Smederna. Kommunen sponsrar klubben med 950 000 kronor. Beloppet betalas ut månadsvis och Smederna har hittills fått 450 000. Nu kan kommunen stoppa sponsringen och kräva det utbetalda beloppet tillbaka.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Bandyns SM-finaler 2021 spelas på Studenternas i Uppsala för26:e gången 2021. Och kanske den sista...

–   Vi är glada att vi är överens med Uppsala kommun. Beslutet har dröjt med vi har utmanat med andra alternativa spelorter utifrån den rådande situationen med Corona, säger Per-Anders Gustafsson, ordförande Svenska Bandyförbundet, och fortsätter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Bauhaus gillar många idrotter. Inget annat företag har så många avtal inom svensk elitdrott. Nu kommer nyheten att bygghandelsföretaget stärker närkontakten med SHL. Bauhaus har varit huvudsponsor till SHL sedan 2018 och med ett år kvar på avtalet har parterna enats om att förlänga samarbetet ytterligare tre år.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.