Företagsgolfen lockade rekordmånga lag

Att golfen samlar och entusiasmerar många människor bevisas vid Företagsgolfen, en institution sedan 1938. Små och stora företag från hela landet, med ett imponerande antal av drygt 1 300 lag deltog i den 72:a upplagan.

Årets upplaga av Företagsgolfen kan sammanfattas i ett ord - succé! Sverigefinalen avgjordes på Ullna GC utanför Stockholm den 1 september. I strålande sol, med bra spel och värdiga segrare! 2009 är ett rekordår. Drygt 1 300 lag, 2 600 spelare, har kämpat i den 72:a upplagan. Det betyder fullbokat alla tävlingsdagar. Antalet kvinnliga spelare har fördubblats.

Företagsgolfen har spelats på några av Sveriges bästa golfbanor. Barsebäck i Skåne, Hills utanför Göteborg och Arlandastad utanför Stockholm. Sverigefinalen avgjordes på Ullna utanför Stockholm den 1 september och slutspelet sker på Irlands fantastiska Druids Glen 9-11 oktober. Dit åker följande:

1) Lundabygdens Fastighetsbyrå 43 poäng, 
Emil Jönsson/Lars Jönsson, 2)  Bilskadecenter i Danderyd 39 p, 
Kai Auvinen/Henrik Edin, 3) Team Hald 34 p, Joakim Sjögren/Lars Natanaelsson. Bästa damlag 
Bryggans Fastighetsekonomi 33 p, Eva Holm/Mia Ståhl Samuelsson. För hela resultatlistan, se www.foretagsgolfen.com

Företagsgolfen startade redan 1938, då i Svenska Dagbladets regi och är landets äldsta företagstävling i golf. Överskottet skänks till välgörande ändamål och tävlingen arrangeras med Skandia och American Express som huvudsponsorer.

“Det har varit enormt roligt att bidra till att utveckla Företagsgolfen till en av Sveriges största företags- och lagtävlingar i golf. Att dessutom också bidragit till välgörande ändamål har ytterligare stärkt vår övertygelse om att Företagsgolfen med sin långa historik också har en positiv framtid”, säger Andreas Montelius, försäljnings&marknadsdirektör på American Express.

”Att tävlingen blev fulltecknad visar vilken succé den är och att behovet av bra arrangerade företagstävlingar fortfarande finns trots en tuff marknad. Det gör att Skandias erbjudande till befintliga kunder stärks och nu ser vi fram emot att nya affärsrelationer skapas”, säger Niklas Birgetz, sponsorchef på Skandia.

Övriga samarbetspartners till Företagsgolfen är Abacus, Anea, Audi, Cleveland, Haga Magasinet, Memira, Open Fairways, Irlands turistbyrå och Idrottens Affärer.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Samtliga tolv fordon i en flotta av racerbilar är nu levererade till STCC inför säsongen 2024. De t handlar om specialbyggda bilar för flera miljoner som ska sätta nytt signum på racing i Sverige i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.