Elitloppet har en unik karaktär

Fullsatta läktare, knäpptyst vid starten, 16 ekipage, en segrare, ett jättejubel. Nog är Elitloppet speciellt. Sport och spel, entusiaster och nyfikna, vinnare och förlorare – det är en härlig mix. Ett arrangemang som lyckats förena en stark folklig förankring med att utveckla sitt koncept och följa sin tids publik.
Segerstunden, inför alla åskådare. Här Christophe Martens med hästen Commander Crowe som vann Elitloppet 2012 på Solvalla. Foto: Maja Suslin, Scanpix

 
En blandning av människors glädje och entusiasm tillsammans med spelets nerv och sportens popularitet har byggt Elitloppet till det största årligen återkommande sommaridrottsevenemanget i Sverige.

Den så viktiga historien

Men vad är det som egentligen ligger bakom framgången?

Det första Elitloppet avgjordes på hösten 1952 under namnet Solvallas Jubileumslopp. Det kom till för att fira Solvallas 25-årsjubileum och blev startpunkten till ett årligt återkommande travlopp som sedan bytte namn till Elitloppet.

Stjärnhästarna har sedan dess kontinuerligt gästat Solvallas internationella travbana. Eller vad sägs om segrare som Frances Bulwark (1953), Ego Boy (1973), Ideal du Gazeau (1980 och 1982), Mack Lobell (1988 och 1990), Copiad (1994 och 1995) eller Victory Tilly (2000). 

Det är hästar som toppat sin framgångsrika karriär med en seger i Elitloppet. Under årens lopp har också världens ledande kuskar och mest framgångsrika tränare funnits på plats i vinnarcirkeln.

Våra svenska stjärnor som Sören Nordin, Stig H Johansson och Åke Svanstedt och de franska storkuskarna Joseph Verbeeck och Jean Michel Bazire.

Sport och spel, kryddat med nerv

Samtidigt måste varje evenemang följa sin tid och sin publik. Elitloppet är mer än en tävling för hästar. Det är en kombination av sport och spel. Spelet skapar nerv, spänning och ruljans.

Förra årets omsättning under Elitloppshelgen uppgick till 360 miljoner kronor. Och vid sidan om spelet har sporten fortfarande en minst sagt framträdande roll.

Än idag attraheras världens bästa kuskar och hästar. Elitloppet nämns ofta direkt efter Prix d´Amérique i Frankrike och Hambletonian i USA och räknas som världens förnämsta löpning för äldre hästar över sprinterdistans. Det internationella erkännande har förstås bidragit till arrangemangets attraktionskraft.

Folkfesten!

Statusen bygger på den sportsliga prestationen men utan den folkliga förankringen i grunden och kärleken till sporten vore Elitloppet ingenting.

Förutom sporten och spelet har förstås inramningen och den festliga stämningen en synnerligen viktig förklaring till populariteten. Det är folkfest på Solvalla.

Publiken har förvisso olika förhållande till trav. På E-läktaren trängs många av de stora traventusiasterna. De som kan allt om såväl spelet som sporten och som är ute i god tid för att komma åt de bästa platserna. Och så den kategori som vill ta del av den festliga stämningen.

Det mest omskrivna

Solvalla blir mötesplatsen för en social samhörighet och gemenskap. Tillsammans skapar besökarna en ljudkuliss som endast kan jämföras med en fullsatt fotbollsstadion med derbystämning. Supporterkulturen under Elitloppshelgen är godhjärtad och generös där segraren applåderas och hyllas.

Som event har Elitloppet utvecklats under de senaste åren. Marknadsföringen och den grafiska profilen har förstärkts, paketeringen förbättrats och sponsorerna ser ett stort värde i plattformen. Medias intresse att skriva om evenemanget är stort.

Under de senaste fem åren har Elitloppet varit landets mest omskrivna sommaridrottsevenemang.

93 miljoner i turistekonomi

Intresset av att besöka Elitloppet är rekordstort. I fjol kom 55 000 människor under elitloppshelgen, vilket var en ökning med 3 000 från året dessförinnan.

Den stora massan utgörs naturligtvis av besökare från olika delar av Sverige. Men en betydande del av besökarna kommer också från våra grannländer.
Att evenemangets besökare är en viktig intäktskälla för samhället är lätt att förstå.

En undersökning från 2007 konstaterade att Elitloppet hade 93 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

En siffra som ger klirr i kassan för Stockholm som stad. Effekterna och betydelsen av detta evenemang för travsporten som helhet är förstås också betydande. Inget annat ger så mycket PR för sporten.

Maria Guggenberger

Chef vid ATG:s konceptavdelning

Hans G (inte verifierad)

tors, 2013-06-20 20:10

1. Elitloppet

Hade missat Maria Guggenbergers välskrivna krönika om Elitloppet. Visserligen lite sent att kommentera, men den var så annorlunda och bra. Thx!

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd på grund av Corona för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet om hur stort idrottens verkliga behov är. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det tår klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.