Först då blir det äkta på riktigt

Klart bra, men först när han står bland tält på steppen och delar ut pulvergröt tycker säkert somliga att det här blir äkta på riktigt.
Kanske vill Zlatan gå i Mads Mikkelsens fotspår, eller snarare José Mourinho, Kaká, Jarno Trulli, Ronaldinho eller Christina Aguileras?, skriver Magnus Berglund.

 

Det hela började i fredags när Zlatan publicerade en bild på en ny tatuering, bestående av namnet Abdullah. Kort därefter började media rapportera om att målkungen hade något nytt på G. Efter Volvo, Vitamin Well och samarbetet med Varner-Gruppen (som äger Dressmann) trodde nog de flesta på ytterligare ett kommersiellt samarbete.

Men frågan är hur ”kommersiellt” det blev? Ny partner blev nämligen välgörenhetsprojektet World Food Programme.

Lite anmärkningsvärt har Zlatan tidigare saknat en uttalad samarbetspartner inom just välgörenhet. Visst har han gjort en delad hoc-grejer, framförallt med barn(cancer)tema, men så vitt jag vet har det inte funnits något formellt samarbete.

Kändisskap och fejk

Kampanjen som Zlatan bokstavligt talat förkroppsligar tänker jag inte gå in på närmare än att han med hjälp av sitt kändisskap och en massa (fejk)tatueringar lyfter namn som blir berättelser om hunger och svält.

Du har säkert inte kunnat undgå den korta videon som ger hela bilden.

Mer intressant kanske att videon togs bort av YouTube kort efter att den laddats upp. Någonstans i kedjan av beslut hade man missat rättigheterna till bildmaterialet från den franska ligan. Nu löst det sig snabbt, och frågan är om det inte till och med gav en extra PR-snurr till kampanjen.

Sex skäl till valet

Att kampanjen är bra och välgjord är ingen hemlighet. Däremot tycker jag vi kan lägga någon minut på att utmana oss själva kring varför Zlatan – och hans team, icke att förglömma – väljer just World Food Programme.

Jag börjar med de här punkterna nedan som gör det lite enklare att förstå varför det blev just WFP, förutom då den eventuella kopplingen till ”PSG Foundation” som verkar hänga lite löst. 

1. Globalt initiativ – En svensk välgörenhetsorganisation hade varit för liten för stjärnan som vill vara större än störst. Svält och undernärda barn är en enorm stor fråga och ett av befolkningens största problem.

2. Barn – Nästan alla älskar barn. Alla som har (eller har haft) barn älskar barn. Här i Sverige scorar alltid Barncancerfonden högst i mätningar om vilken/vilka välgörenhetsorganisationer större målgrupper tycker om/intresserar sig för. Barn berör mer än något annat.

3. Enkelheten – Alla förstår att svält inte är acceptabelt och att lösningen i teorin är fruktansvärt enkel. Och med ”enkel” menar jag att det inte behövs avancerad forskning för att hitta botemedel mot en sjukdom eller vakter med vapen för att skydda skövling av regnskog. Frågan är enkel och därför också enkel att förmedla. Men därmed inte sagt att enkel att lösa i praktiken.

4. FN – Det första jag tänkte när jag såg WFP-loggan var FN. Och mycket riktigt står Förenta Nationerna bakom projektet som på svenska heter något så osexigt som ”FN:s livsmedelsprogram”. Organisationen bakom ger enorm tyngd till initiativet och lyfter Zlatans varumärke till en rekordhög nivå. Nästa steg skulle förstås vara en egen fond av något slag, men ge det några år så kommer det säkert.

5. De andra – För nästan exakt ett år sedan signade WFP upp danska skådespelaren Mads Mikkelsen som ambassadör för programmet. Kanske vill Zlatan gå i hans fotspår, eller snarare José Mourinho, Kaká, Jarno Trulli, Ronaldinho eller Christina Aguileras? Alla är eller har varit WFP-ambassadörer, så vi ska inte tro att det här är något dunderunikt. Och listan med ambassadörer är betydligt längre än så, med många kända ansikten även utanför idrottsvärlden profilerade.

6. Forsman & Bodenfors – Vi ska inte krångla till det. Reklambyrån bakom den här kampanjen är densamma som gjorde Volvofilmen och det är ingen hemlighet att Zlatan och hans team klickar riktigt bra med gänget på Forsman & Bodenfors. Låt prisregnet fortsätta!

Om och när är han på plats?

Nu återstår det bara att se hur långt Zlatans samarbete med WFP blir och om (när!) vi får se honom i något av världens alla utsatta områden. Först när han står bland tält på stäppen och delar ut pulvergröt tycker säkert somliga att det här blir äkta på riktigt.

Men ska jag vara helt ärlig struntar jag fullständigt i renommésnyltningar och varumärkesintentioner. Vi tyckare ska alltjämt leta fel och hitta brister.

Zlatan, det här är bra!

I förra veckan firade förresten David Beckham 10 år som UNICEF-ambassadör. Inte så pjåkigt.

Magnus Berglund

Lars Grimlund (inte verifierad)

fre, 2015-02-20 19:23

1. Zzzzlatan

Lite trött blir man. Skänk en slant i stället, var tionde är väl inget som drabbar en fattig och skick sedan bollen vidare till Messi, Ronaldo och grabbarna, det skulle göra skillnad.

Den sportsliga framgången överglänser allt. Men det finns ju en viss ekonomisk betydelse och konsekvens av Malmö FF:s seger och avancemang till 16-delsfinal i Europa League.Och nu väntar fortsättningen på detta Europa-äventyr…

Till den halva miljard som MFF har på banken tillkommer nu nära 100 miljoner.

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.