Det krävs en nationell strategi

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Kansliet behöver mer kärlek – svensk idrott behöver en strategi för att skapa moderna sportkontor.
Martin Carlsson-Wall från Handelshögskolan vill att pengarnas värde ska bli bra mycket mer uppskattat och att idrotten värnar om ekonomins betydelse.

 

Oavsett om man företräder breddidrott eller elitidrott så pågår det idag en stor och viktig diskussion om pengar. Satsas pengar på rätt sak? Byggs det tillräckligt med arenor? Vad är idrottens ekonomiska värde för samhället? Vem ska betala?

För stort fokus på spelarna

Här på Idrottens Affärer är debatten kring idrott och pengar som allra livligast och det är glädjande att se allt engagemang som finns för Sveriges största folkrörelse.

Det som dock bekymrat mig och mina forskarkollegor är att det är ett så stort fokus på utövare och tränare. ”Bara vi kan köpa en spelare till” eller ”om vi byter tränare ser vi dagens ljus” verkar vara grundmedicinen åtminstone inom elitidrotten.

Vårt forskningscenter, Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm vill istället ställa frågan – varför pratar vi så lite om hjältarna och hjältinnorna på kanslierna?

Behövs en strategi

När vi håller utbildning för såväl idrottare som klubbdirektörer pratar vi ofta om kansliernas betydelse. Ett talande exempel är när vi ställer frågan – hur jobbar er klubb, förbund eller liga med talangutveckling? Klassrummet fylls med sorl. Alla blir engagerade! Det pratas om hur juniorer flyttas upp i A-laget, det pratas om när sportchefen identifierade en ny tränare och i vissa fall kommer det även upp exempel på när en äldre spelare fick en nytändning.

Hittills har aldrig någon pratat om talangutveckling i relation till sin kanslipersonal!

Varför är det så? Varför är vi överens om att det finns tydliga samband mellan ekonomiska muskler och idrottsprestation samtidigt som vi ofta bortser från kansliets centrala roll för att skapa ekonomiska muskler?

Vi behöver en nationell strategi för att utveckla moderna sportkontor!

I samarbete med Idrottens Affärer vill vi därför bjuda in till dialog om hur vi utvecklar moderna sportkontor. Hur gör vi för att kansliet ska få den status som det förtjänar?

Center for Sports and Business jobbar idag med flera av de stora idrotterna så som fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén. Vi har kommit en bit på vägen, men mycket av arbetet återstår och vi tror det är dags att det skapas en nationell strategi.

Här är tre lärdomar från vår forskning och undervisning som vi gärna debatterar och diskuterar för utveckla moderna sportkontor:

Lärdom 1

Kansliet måste ses som del av kärnan.

Inom svensk idrott har ”laget före jaget” varit en grundläggande princip. Problemet är bara att personalen på kansliet sällan inkluderas när vi pratar om laget. De senaste åren har vi börjat skönja en förändring. Enskilda spelare, och även klubbar, berömmer då och då kansliet vid betydelsefulla segrar. Det här beteendet är mycket glädjande, men om vi ska lyckas öka intäkterna eller skapa mer effektivt arbeta krävs det att kansliet blir en naturlig del av kärnan.

Lärdom 2

Ge förutsättningar och börja sätt krav.

När kansliet inte ses som en del av föreningens kärna så minskar självklart dess status. Det finns många exempel i idrotten där före detta spelare har börjat arbeta på kansliet. I flera fall har det varit lyckat, men i åtskilliga fall har en värdefull spelare inte blivit samma tillgång i sin nya roll. När kansliet får mer kärlek uppstår naturligt två saker – ökade resurser och högre krav. Varför är det så lätt att sparka tränare men så svårt att säga upp eller omplacera personal på kansliet?

Här krävs en attitydförändring. Istället för att leta efter billiga praktiska lösningar måste fokus ligga på att identifiera nya talanger (exempelvis duktiga studenter) eller kompetensutveckla anställd  personal så att klubben kan ställa högre krav. Vilken förening skulle exempelvis ta in en spelare i A-laget med argumentet ”han eller hon är nästan gratis?”

Lärdom 3

”Tabelldjävulen driver kortsiktighet” – skapa innovationsfonder för att säkerställa långsiktighet.

Vi är många som älskar idrott. Det spelar ingen roll om man är supporter, spelare, tränare, klubbdirektör, sponsor, journalist, politiker eller akademiker.

Men den kärleken gör också att vi blir förblindade. Vårt engagemang klarar inte riktigt av att balansera satsningar på kort och lång sikt. Vi pratar om ofta om ”tabelldjävulen” och ni är många som vet vad jag menar. Hur ska vi klara av att säkerställa resurser för en upprustning av våra kanslier om ”tabelldjävulen” spökar?

Vår forskning visar att det är svårt för enskilda klubbar eller föreningar att tämja "tabelldjävulen" själva. Vi tror istället på att det krävs innovationsfonder som har kapital för att stärka långsiktigheten. Idag har få idrotter en budgetpost som heter ”innovation”. Det är inte som i näringslivet där innovation i många fall är helt avgörande för överlevnad. Innovationsfonder tror vi kan skapas hos såväl Riksidrottsförbundet som hos enskilda idrotter. Möjligen kan även enskilda företag och sponsorer gå tillsammans och skapa en innovationsfond för att hantera ”tabelldjävulen”.

Kring detta fenomen vill vi skapa debatt och dialog. Därav arbetsnamnet ”Från idrottskansli till sportkontor”.

Martin Carlsson-Wall

Bo Ribers (inte verifierad)

mån, 2017-01-09 18:22

1. Martins 3 lärdomar

Hej Martin, Det är inte svårt att ställa sig bakom dessa lärdomar. Det är svårare att praktiskt agera i enlighet med lärdomarna. Har du stött på några bra exempel på utveckling av kansliorganisationen i mindre (i mitt fall med intäkter på ca 4 mkr) klubbar, där styrelsen vill lyfta den sportsliga nivån? Finns det något skrivet, som man kan ta del av? M v h Bo

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.