Kommunikation är skillnaden i motvinden
Många av oss hade trott och hoppats att vi efter sommaren skulle kunna bygga verksamhet igen och reparera de skador som Covid-19 orsakat.
Tyvärr ökade smittspridningen åter och beslutsfattarna är fortsatt osäkra och villrådiga. Hanteringen de senaste månaderna framstår som mycket inkonsekvent när köpcentrum och nattklubbar varit fulla med folk, samtidigt som inte idrotten, van att hantera folkmängder och logistik runt arrangemang, inte fått sin ärliga chans.
Det är anmärkningsvärt, men få saker är så icke-belönande som att tycka synd om sig själv. Tiden som skapats i utrymmet av uteblivna arrangemang har av många föreningar utnyttjats väl genom att flytta fram positionerna på vissa områden medan andra klubbar pratar mest om stöd. En klassisk devis är att vinnarna skapar sina försprång i lågkonjunktur.
Aktiva klubbar vinner
När vi väl är ute ur tunneln har spelplanen ändrats och spelpjäser flyttats. Framtiden kommer att skifta beroende på hur man har agerat i tunneln. Det blir inte synbart omgående, men över tid blir det tydligt vilka som erövrat mark och vilka som tappat.
Många rättighetsinnehavare inser att de måste agera när sponsorerna inte får sedvanlig valuta tillbaka på investeringarna. En annorlunda marknad skapas, en marknad som också medför möjligheter. I ett av mina företag har vi träffat 80-90 idrottsklubbar efter sommaren, då flera har kontaktat oss på jakt efter att skapa nya värden för sina partners.
Två mycket vägvinnande områden just nu är proaktiv kommunikation och ökade möjlighet till direkt affärsnytta. Fotbollsklubbarnas säljansvariga står inför den svåraste utmaningen någonsin när de ska sälja produkter till företagen inför den kommande säsongen.
Berätta om samhällsinsatser
De klubbar som kommer klar utmaningen bäst och blir starkast är de som lyckas göra sina partners medvetna om att klubben är så mycket mer än ett elitlag för seniorer. Sponsorerna följer media och påverkas, när en klubb som ber om och tar emot bidrag och sedan använder pengarna till värvningar av nya spelare när degradering hotar. Det sänder helt fel signaler eftersom verkligheten är den att mindre intäkter istället går ut över klubbens resurser till ungdomsarbetet och det som allt mer förknippas med sponsorintäkter, nämligen samhällsinsatser. Om inte klubbarna inte förstår vikten av det går de miste ett mycket viktiga värden. För vad får vi för samhälle om vi inte säkerställer ungdomsidrotten där också bl a många nysvenskar slussas in?
Jag var nyligen på SEF:s och Malmö FF:s CSR-seminarium ”Tillsammans Skapar Vi Vinnande Lag” som till stor del bygger på SEF-rapporten ”Fotbollsplanen Mitt i Byn”. Den mycket skarpe nationalekonomen, Ingvar Nilsson, som ledde konferensen, informerade, och gav mängder av ekonomiska exempel, om hur svenska idrottsklubbar, gör en enorm nytta i samhället. Och det finns förutsättningar för att göra så mycket mer, men då måste näringslivet också skjuta till större medel. För att nå dit krävs att klubbarna blir bättre på att kontinuerligt kommunicera det betydelsefulla arbetet.
Enligt Sponsrings- och analysföretaget Pack Trains senaste rapport ”Sponsring i Sverige” är det viktigaste valet av rättighet/klubb att sponsra och investera i Allmänhetens associationer till rättigheten. Alltså det är viktigare för sponsorn vad allmänheten anser om rättigheten än vad de redan frälsta tycker. Sponsorerna vill koppla ihop sina egna varumärken med klubbar som uppfattas göra insatser i samhället. Kort sagt, partners är idag mer villiga att belöna hållbara och långsiktiga insatser i samhället än att värva en ny forward.
Förena sponsorer och fans
Vaför tar inte fler klubbar tillfället, i digitaliseringens ålder, att föra samman dessa målgrupper.
Kan inte en klubb hjälpa sina supportrar att spara pengar i privatekonomi genom att vara lojal mot sponsorerna – Att fans kan tjäna ihop till säsongskortet genom att få rabatter och förmåner via klubben.
Svåra tider tvingar fram nya idéer och mod att implementera dessa, det är det fina med det jobbiga. Sponsorerna och supportrarna finns där, men ta dom inte för givet, sluta aldrig ge tillbaka och var medvetna om att dom värderar annat än bara mål och vunna matcher. Det är nu ett bra läge att utveckla spelsystemet även på sportkontoret.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar