Filip leder Djurgårdens satsning

Filip Lundberg brinner för CSR & föreningsutveckling och han är inbiten djurgårdare. Så pass att han själv såg till att bli projektanställd. Nu ska han ordna en unik konferens på tema fotbollssupporters.
Djurgården ska jobba hårdare med frågor runt supporters och umgänget med klubben. Klubben anordnar därför en konferens i Stockholm. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Djurgården Fotboll ska ta ett nytt grepp i supporterfrågan med hållbarhet som ledord – och samlar både svensk och internationell expertis för en samverkanskonferens 25-26 februari på Tele2 Arena.

Dragplåstret på samverkanskonferensen är Dr Clifford Stott från Security and Justice Research Group vid University of Leeds. Han rankas som den främste i världen inom området ”folkmassans psykologi och polisstrategier”, är flitigt anlitad av Uefa – bland annat utbildade han polis och säkerhetstjänstemän inför EM i Polen och Ukraina 2012 – och är dekorerad med utmärkelser i hemlandet England, bland annat ESRC Celebrating Impact Prize 2014 för “Outstanding Impact in Public Policy”.

Internationellt samarbete

Samverkanskonferensen ingår som en del i projektet Enable, som initierades förra året av Djurgården Fotboll i samarbete med Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby IF i Sverige, Bröndby IF i Danmark samt Cardiff City i Wales. 

- Vi vet att vi som klubb ibland blir utsatta för tråkiga incidenter. Projektet Enable hjälper oss att skapa beredskap för dessa situationer, så att vi kan vara proaktiva och agera, istället för att reagera , säger Filip Lundberg som är fast anställd som ansvarig för CSR & föreningsutveckling på Djurgården Fotboll sedan årsskiftet efter att ha varit projektanställd under 2014.

- Det är en del av Djurgårdens nya hållbarhetsstrategi och ska slå vakt om och utveckla varumärket Djurgården.

Inbjuden av Juventus

29-årige Filip Lundberg är också ett dragplåster på samverkanskonferensen eftersom han initierat Djurgården Fotbolls satsning. För detta har han som ende svensk blivit inbjuden att tala både hos Juventus FC i Italien och på International Sports Convention - den årliga världsledande idrottskongressen i Genève.

Djurgården Fotboll bjuder in politiker och tjänstemän, länsstyrelsen, polisen, supporterorganisationer, klubbar i Allsvenskan och Superettan samt SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, till konferensen på Tele2 Arena. Klubben kan även tänka sig att öppna dörren för ”utomstående” om det hjälper projektet Enable framåt. 

Filip Lundberg kommer att berätta om observationer som bland andra han, Clifford Stott och Jonas Havelund från Syddansk Universitet gjorde i samband med matchen IFK Göteborg-Djurgården den 29 september på Nya Gamla Ullevi förra året. Trion tog emot Djurgårdens supporterbussar i Göteborg, deltog i supportrarnas uppvärmning, följde polisens arbete på och utanför arenan och sade ”Hej då!” till supporterbussarna med destination Stockholm. Allt för att se och lära. 

Evenemangspolis skapar dialog

- Vi gjorde en hel del intressanta observationer och fick chans att prata ingående med polisen i Göteborg. Bland annat om vikten av att inte bara ha supporterpolis, utan även evenemangspolis vars främsta uppgift är att bygga relationer med supportrarna. Det fungerar bra på andra håll i landet. Vi fick mycket bra feedback från Göteborgspolisen på vårt arbete med observationerna. 

CSR står normalt för Corporate Social Responsibility. Djurgården Fotboll har dock gjort om begreppet till Club Society Response. Filip Lundberg förklarar:

- Det är vårt sätt att anpassa hållbarhetstänkandet till idrotten och fotbollen. Vi är en viktig del i samhället och är beredda att ta vårt ansvar, men även politiker, polis, åklagare och supporterorganisationer behöver bidra och ta sitt ansvar för att skapa en ännu bättre supporterkultur. Vi föredrar dialog med supportrarna, istället för att trycka ut direktiv och regler. Först då kan vi uppnå trygga, säkra och välkomnande arrangemang. 

- Vi är på god väg, men än återstår mycket att göra. Samverkanskonferensen på Tele2 Arena är ett steg på vägen. 

Svenska Golfförbundet bygger om. Samtidigt anställs både en ny kommunikationschef och ny marknadschef. ”För att möta morgondagens alltmer digitala behov och dynamiska marknadsbild", som det heter. Det ska bidra till att positionera golfen ännu bättre som en av Sveriges största idrotter.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.