Filip leder Djurgårdens satsning

Filip Lundberg brinner för CSR & föreningsutveckling och han är inbiten djurgårdare. Så pass att han själv såg till att bli projektanställd. Nu ska han ordna en unik konferens på tema fotbollssupporters.
Djurgården ska jobba hårdare med frågor runt supporters och umgänget med klubben. Klubben anordnar därför en konferens i Stockholm. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Djurgården Fotboll ska ta ett nytt grepp i supporterfrågan med hållbarhet som ledord – och samlar både svensk och internationell expertis för en samverkanskonferens 25-26 februari på Tele2 Arena.

Dragplåstret på samverkanskonferensen är Dr Clifford Stott från Security and Justice Research Group vid University of Leeds. Han rankas som den främste i världen inom området ”folkmassans psykologi och polisstrategier”, är flitigt anlitad av Uefa – bland annat utbildade han polis och säkerhetstjänstemän inför EM i Polen och Ukraina 2012 – och är dekorerad med utmärkelser i hemlandet England, bland annat ESRC Celebrating Impact Prize 2014 för “Outstanding Impact in Public Policy”.

Internationellt samarbete

Samverkanskonferensen ingår som en del i projektet Enable, som initierades förra året av Djurgården Fotboll i samarbete med Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby IF i Sverige, Bröndby IF i Danmark samt Cardiff City i Wales. 

- Vi vet att vi som klubb ibland blir utsatta för tråkiga incidenter. Projektet Enable hjälper oss att skapa beredskap för dessa situationer, så att vi kan vara proaktiva och agera, istället för att reagera , säger Filip Lundberg som är fast anställd som ansvarig för CSR & föreningsutveckling på Djurgården Fotboll sedan årsskiftet efter att ha varit projektanställd under 2014.

- Det är en del av Djurgårdens nya hållbarhetsstrategi och ska slå vakt om och utveckla varumärket Djurgården.

Inbjuden av Juventus

29-årige Filip Lundberg är också ett dragplåster på samverkanskonferensen eftersom han initierat Djurgården Fotbolls satsning. För detta har han som ende svensk blivit inbjuden att tala både hos Juventus FC i Italien och på International Sports Convention - den årliga världsledande idrottskongressen i Genève.

Djurgården Fotboll bjuder in politiker och tjänstemän, länsstyrelsen, polisen, supporterorganisationer, klubbar i Allsvenskan och Superettan samt SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, till konferensen på Tele2 Arena. Klubben kan även tänka sig att öppna dörren för ”utomstående” om det hjälper projektet Enable framåt. 

Filip Lundberg kommer att berätta om observationer som bland andra han, Clifford Stott och Jonas Havelund från Syddansk Universitet gjorde i samband med matchen IFK Göteborg-Djurgården den 29 september på Nya Gamla Ullevi förra året. Trion tog emot Djurgårdens supporterbussar i Göteborg, deltog i supportrarnas uppvärmning, följde polisens arbete på och utanför arenan och sade ”Hej då!” till supporterbussarna med destination Stockholm. Allt för att se och lära. 

Evenemangspolis skapar dialog

- Vi gjorde en hel del intressanta observationer och fick chans att prata ingående med polisen i Göteborg. Bland annat om vikten av att inte bara ha supporterpolis, utan även evenemangspolis vars främsta uppgift är att bygga relationer med supportrarna. Det fungerar bra på andra håll i landet. Vi fick mycket bra feedback från Göteborgspolisen på vårt arbete med observationerna. 

CSR står normalt för Corporate Social Responsibility. Djurgården Fotboll har dock gjort om begreppet till Club Society Response. Filip Lundberg förklarar:

- Det är vårt sätt att anpassa hållbarhetstänkandet till idrotten och fotbollen. Vi är en viktig del i samhället och är beredda att ta vårt ansvar, men även politiker, polis, åklagare och supporterorganisationer behöver bidra och ta sitt ansvar för att skapa en ännu bättre supporterkultur. Vi föredrar dialog med supportrarna, istället för att trycka ut direktiv och regler. Först då kan vi uppnå trygga, säkra och välkomnande arrangemang. 

- Vi är på god väg, men än återstår mycket att göra. Samverkanskonferensen på Tele2 Arena är ett steg på vägen. 

Transfersummorna i fotbollen förvånar inte längre. Miljoner blir till miljard och inte ens det räcker. Agenterna bygger också förmögenhet. Mest framgångsrik är Mino Raiola.

Där håll-i-gånget är som mest populärt inne på Högis och där familjer tar vintersemester, där ska 20 000 samlas för O-ringen i fem dagar. Sälenfjällen väntar på att emot över 20 000 deltagare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

Premier League och Zlatan Ibrahimovic – researrangörer och TV-bolag stortrivs. Som Kanal 5 som nu har laddat och köpt tre träningsmatcher för direktsändning.

I Västerås tömmar klubbchefen Michael Campese nervöst på ett avtal. Papperet är värt 55 miljoner kronor. Allt tack vare en tonåring som flyttade till Portugal.