Från Mora till Gumball...

Jon Olsson är levnadskonstnären med smak för det exklusiva. En gång SM-vinnare i slalom, sedan freestyle-freak och med en sällsynt förmåga att tjäna pengar. Nu har han skaffat sig en ny bil, en rätt skaplig sådan.
En naturlig Jon Olsson som byt Mora mot Monaco och blivit affärsman. Det har hänt en del sedan han vann junior-SM i slalom...

 

Han är känd för, ja, för vad egentligen, hans begåvning för skidåkning eller förmågan att vara reklampelare?

Han gillar i alla fall extravaganta bilar. Och extremtävlingen för bilar, Gumball 3000. Han har ställt upp tidigare med en Lamborghini LP 670. Nu har han klart med en ny fyrhjuling - en specialbyggd Audi RS6 med 900 hästkrafter – och en skidbox...

Häftigaste herrgårdsvagnen 

- Jag har alltid älskat de breda DTM-bilarna och länge drömt om att bygga en liknande bil för vanliga vägar, säger Jon Olsson.

Han har inte sparat på krutet. När bygget var färdigt kan det väl bäst beskrivas som världens häftigaste herrgårdsvagn. I grunden är det en Audi RS6 som med hjälp av Leif Tuvesson, tidigare chefsingenjör på Koenigsegg, fått en ny kropp av specialimporterat kolfiber.

Under huven sitter 900 hästkrafter, men den svenska skidstjärnan hoppas att kunna spräcka 1000-vallen med hjälp av race-gas och ett turbosystem i guld.

Snabb som en F1-racer

- Detta är ett helt galet projekt. Nu ska vi bara ut och testa och se vad bilen kan göra. Jag ser fram emot att visa upp bilen och det ska bli sjukt kul att köra den i Gumball 3000. Men innan dess tror jag att vi kommer kunna släppa en del galna filmer med bilen, säger Jon Olsson.

Han står alltså på startlinjen i Gumball i Stockholm den 23 maj. Men redan i helgen visades bilen för första gången upp för allmänheten på Bilsport Performance & Custom Show på Elmia-mässan i Jönköping.

Som 17-åring slog han igenom när han vann junior-SM i slalom. Medan brorsan Hans tog sikte på och lyckades etablera sig som en av de främsta svenskarna i störtlopp ville Jon annat. 

Egna företag

Så mycket traditionell utförsåkning kom det aldrig att handla om. Jon Olsson gled in på freestyle via drömmar om att bli stuntman och en roll i skidfilmen The Game. Stora framgångar i X-Games gjorde honom känd och han hade förmåga att göra business av sin framfart.

Han var spektakulär med och utan skidor. Han var helt enkelt användbar i reklamsammanhang och blev allt mera efterfrågad av företag.  Förvisso har han ordnat tävlingar i Åre, men i dag handlar det mera om affärer för 32-åringen. 

Han har egna företag och lanserar ideligen nya produkter, allt från specialdesignade goggles och solglasögon till en egen sportbilsdesign, kallad Rebellion R1k och baserad på "världens snabbaste bilmärke", Ultima GTR. Jon Olsson har till och med gjort gällande att han planerade att starta en egen biltillverkning i en exklusiv, begränsad upplaga av tvåmiljonerkronors-bilen.

Kom aldrig till OS

Betsafe och Red Bull är ett par av ett flertal företag som betalar Jon Olsson för exponering. Ja, till och med förser honom med en bil av sällan skådat slag. Ett annat exempel är hamburgerkedjan Max som arvodar Jon Olsson för att skapa JOl-målet inför hans Big Air-tävling Jon Olsson Invitational i Åre den 17-18 april.

Jon Olsson tycker att livet är tämligen behagligt. Han är skriven i Monaco och äger ett stort  kamouflage-målat hus i Marbella där han bor numera.

Hur gick det då med vadslagningen med Jens Byggmark?

De båda skidpolarna tog i hand, slog vad 50 000 kronor om att affärsmannen av de två minsann skulle visa landslagsmannen Byggmark att han också skulle kunna kvala in till OS 2014 i storslalom. 

Men nej, det var ett för stort steg. Det gick inte kompromissa med åtta år av frånvaro från slalompisten. Men Jon Olsson fick ändå göra en start i Världscupen. Ett undantag, det är affärerna som har företräde.

Thomas Ejderhov 

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.