Från Mora till Gumball...

Jon Olsson är levnadskonstnären med smak för det exklusiva. En gång SM-vinnare i slalom, sedan freestyle-freak och med en sällsynt förmåga att tjäna pengar. Nu har han skaffat sig en ny bil, en rätt skaplig sådan.
En naturlig Jon Olsson som byt Mora mot Monaco och blivit affärsman. Det har hänt en del sedan han vann junior-SM i slalom...

 

Han är känd för, ja, för vad egentligen, hans begåvning för skidåkning eller förmågan att vara reklampelare?

Han gillar i alla fall extravaganta bilar. Och extremtävlingen för bilar, Gumball 3000. Han har ställt upp tidigare med en Lamborghini LP 670. Nu har han klart med en ny fyrhjuling - en specialbyggd Audi RS6 med 900 hästkrafter – och en skidbox...

Häftigaste herrgårdsvagnen 

- Jag har alltid älskat de breda DTM-bilarna och länge drömt om att bygga en liknande bil för vanliga vägar, säger Jon Olsson.

Han har inte sparat på krutet. När bygget var färdigt kan det väl bäst beskrivas som världens häftigaste herrgårdsvagn. I grunden är det en Audi RS6 som med hjälp av Leif Tuvesson, tidigare chefsingenjör på Koenigsegg, fått en ny kropp av specialimporterat kolfiber.

Under huven sitter 900 hästkrafter, men den svenska skidstjärnan hoppas att kunna spräcka 1000-vallen med hjälp av race-gas och ett turbosystem i guld.

Snabb som en F1-racer

- Detta är ett helt galet projekt. Nu ska vi bara ut och testa och se vad bilen kan göra. Jag ser fram emot att visa upp bilen och det ska bli sjukt kul att köra den i Gumball 3000. Men innan dess tror jag att vi kommer kunna släppa en del galna filmer med bilen, säger Jon Olsson.

Han står alltså på startlinjen i Gumball i Stockholm den 23 maj. Men redan i helgen visades bilen för första gången upp för allmänheten på Bilsport Performance & Custom Show på Elmia-mässan i Jönköping.

Som 17-åring slog han igenom när han vann junior-SM i slalom. Medan brorsan Hans tog sikte på och lyckades etablera sig som en av de främsta svenskarna i störtlopp ville Jon annat. 

Egna företag

Så mycket traditionell utförsåkning kom det aldrig att handla om. Jon Olsson gled in på freestyle via drömmar om att bli stuntman och en roll i skidfilmen The Game. Stora framgångar i X-Games gjorde honom känd och han hade förmåga att göra business av sin framfart.

Han var spektakulär med och utan skidor. Han var helt enkelt användbar i reklamsammanhang och blev allt mera efterfrågad av företag.  Förvisso har han ordnat tävlingar i Åre, men i dag handlar det mera om affärer för 32-åringen. 

Han har egna företag och lanserar ideligen nya produkter, allt från specialdesignade goggles och solglasögon till en egen sportbilsdesign, kallad Rebellion R1k och baserad på "världens snabbaste bilmärke", Ultima GTR. Jon Olsson har till och med gjort gällande att han planerade att starta en egen biltillverkning i en exklusiv, begränsad upplaga av tvåmiljonerkronors-bilen.

Kom aldrig till OS

Betsafe och Red Bull är ett par av ett flertal företag som betalar Jon Olsson för exponering. Ja, till och med förser honom med en bil av sällan skådat slag. Ett annat exempel är hamburgerkedjan Max som arvodar Jon Olsson för att skapa JOl-målet inför hans Big Air-tävling Jon Olsson Invitational i Åre den 17-18 april.

Jon Olsson tycker att livet är tämligen behagligt. Han är skriven i Monaco och äger ett stort  kamouflage-målat hus i Marbella där han bor numera.

Hur gick det då med vadslagningen med Jens Byggmark?

De båda skidpolarna tog i hand, slog vad 50 000 kronor om att affärsmannen av de två minsann skulle visa landslagsmannen Byggmark att han också skulle kunna kvala in till OS 2014 i storslalom. 

Men nej, det var ett för stort steg. Det gick inte kompromissa med åtta år av frånvaro från slalompisten. Men Jon Olsson fick ändå göra en start i Världscupen. Ett undantag, det är affärerna som har företräde.

Thomas Ejderhov 

Skuldtyngda Östersunds FK:s desperata handling att skriva upp värdet på spelartruppen till 64,9 miljoner kronor för att rädda elitlicensen får bakläxa av Svenska fotbollförbundets ekonomichef Kjell Sahlström.  ÖFK gick med drygt 50 miljoner i förlust 2019 och det egna kapitalet visade på minus 19,7 miljoner vid årets slut.

- Nej, man kan inte göra på det här sättet och det vet alla klubbar, säger Sahlström, som också är sekreterare i licensnämnden, till SVT Sport. 

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Nu finns svart på vitt. 22 personer i Fifas exekutivkommitté fick mutor för att rösta så att Ryssland och/eller Qatar tilldelades fotbolls-VM 2018 och 2022 menar amerikanska åklagare enligt The New York Times.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

Nent Group med Viasat förlorar rättigheterna till Champions League efter 29 år. En ny aktör tar över efter säsongen 2021?  Dagens Media skriver att Telia, som äger TV4, har köpt rättigheterna för 1 miljard kronor per år. Telia uppges ha köpt rättigheten till 2024.

Det uppges vara samma summa som Nent Group betalade för rättigheten i Sverige, Danmark och Norge för att få sända Champions League. 

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.