Tuff kamp om medarbetarna
Som sportchef ledde Erik Westberg OS-satsningen till Sotji för MTG och Viasat. Sedan gjorde han det överraskande skiftet och valde ATG inför erbjudandet att utveckla travets tv-sändningar i rollen som vd för ATG:s mediebolag Kanal 75.
Det fick honom att avstå en fortsättning som framför allt innebar planeringen och genomförandet av satsningen inför och under Brasilien-OS.
Bygga ny sportredaktion
Och nu kommer nyheten att han tar steget till TV4-Gruppen och C More som samlar all sportverksamheter i en ny gemensam organisation, där målet är att skapa ett ännu starkare sporterbjudande till tv-tittarna.
- Erik Westberg kommer med gedigen erfarenhet och en absolut känsla för kvalitet, och är den perfekte sportchefen när det bästa från TV4 och C More förenas, säger TV4-Gruppens innehållsdirektör Åsa Sjöberg.
- Eriks öga för detaljerna och hans kapacitet att se helheten är unik. OS i Sotji är ett av många tydliga exempel, säger Manfred Aronsson, vd på C More och ansvarig för Bonnier Broadcastings sporträttigheter.
I samband med värvningen startar en översyn och analys ledd av Erik Westberg om hur den framtida gemensamma sportorganisation ska se ut och hur detta ska genomföras.
- Vi ska ännu tydligare pusha och hjälpa varandra och hitta goda synergier. Jag känner mig väldigt laddad och ser fram emot att förvalta och utveckla Bonniers rättighetsportfölj och sportnyhetsbevakning, säger Erik Westberg.
Fler skiften
Värvningen får konsekvenser.
Fredrik Olofson, som i dag är sportchef för TV4-Gruppen, fortsätter i en ny roll som sporträttighetschef för både TV4-Gruppen och C More, med rapportering till Manfred Aronsson. Och
Johan Cederqvist blir kvar i sin nuvarande tjänst som programchef sport och ansvarig för all sport på C More i Norden.
Per Tellander, affärsutvecklingschef på ATG, är den som efterträder Westberg som vd för Kanal 75.
- Per är ett självklart val, han har erfarenhet av sport, spel och tv-produktion dessutom behåller han sin roll som utvecklingschef på ATG, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.
Per Tellander kom 1994 till TV3 som reporter och programledare.1998 grundade han sportproduktionsbolaget Tip-tv. Bolaget köptes senare av IMG:s produktionsbolag, TWI, där han blev chef för stockholmskontoret. Per Tellander utnämndes 2006 till sportchef för Viasat och var där den drivande kraften bakom Viasats stora omgörning av sina sportkanaler. Hösten 2013 började Tellander som affärsutvecklingschef på ATG och från årsskiftet axlar han även rollen som vd på Kanal 75.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.