Tuff kamp om medarbetarna
Som sportchef ledde Erik Westberg OS-satsningen till Sotji för MTG och Viasat. Sedan gjorde han det överraskande skiftet och valde ATG inför erbjudandet att utveckla travets tv-sändningar i rollen som vd för ATG:s mediebolag Kanal 75.
Det fick honom att avstå en fortsättning som framför allt innebar planeringen och genomförandet av satsningen inför och under Brasilien-OS.
Bygga ny sportredaktion
Och nu kommer nyheten att han tar steget till TV4-Gruppen och C More som samlar all sportverksamheter i en ny gemensam organisation, där målet är att skapa ett ännu starkare sporterbjudande till tv-tittarna.
- Erik Westberg kommer med gedigen erfarenhet och en absolut känsla för kvalitet, och är den perfekte sportchefen när det bästa från TV4 och C More förenas, säger TV4-Gruppens innehållsdirektör Åsa Sjöberg.
- Eriks öga för detaljerna och hans kapacitet att se helheten är unik. OS i Sotji är ett av många tydliga exempel, säger Manfred Aronsson, vd på C More och ansvarig för Bonnier Broadcastings sporträttigheter.
I samband med värvningen startar en översyn och analys ledd av Erik Westberg om hur den framtida gemensamma sportorganisation ska se ut och hur detta ska genomföras.
- Vi ska ännu tydligare pusha och hjälpa varandra och hitta goda synergier. Jag känner mig väldigt laddad och ser fram emot att förvalta och utveckla Bonniers rättighetsportfölj och sportnyhetsbevakning, säger Erik Westberg.
Fler skiften
Värvningen får konsekvenser.
Fredrik Olofson, som i dag är sportchef för TV4-Gruppen, fortsätter i en ny roll som sporträttighetschef för både TV4-Gruppen och C More, med rapportering till Manfred Aronsson. Och
Johan Cederqvist blir kvar i sin nuvarande tjänst som programchef sport och ansvarig för all sport på C More i Norden.
Per Tellander, affärsutvecklingschef på ATG, är den som efterträder Westberg som vd för Kanal 75.
- Per är ett självklart val, han har erfarenhet av sport, spel och tv-produktion dessutom behåller han sin roll som utvecklingschef på ATG, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.
Per Tellander kom 1994 till TV3 som reporter och programledare.1998 grundade han sportproduktionsbolaget Tip-tv. Bolaget köptes senare av IMG:s produktionsbolag, TWI, där han blev chef för stockholmskontoret. Per Tellander utnämndes 2006 till sportchef för Viasat och var där den drivande kraften bakom Viasats stora omgörning av sina sportkanaler. Hösten 2013 började Tellander som affärsutvecklingschef på ATG och från årsskiftet axlar han även rollen som vd på Kanal 75.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.