128 miljoner till hockeyn

Hockeyförbundet, Hockeyligan och Allsvenska hockeyföreningen förnyar sitt sponsorsamarbete med Svenska Spel. Avtalet som löper över fyra år är värt 128 miljoner kronor och innebär att Svenska Spel nu blir huvudsponsor för svensk elithockey.
- Det här samarbetet är otroligt viktigt för oss, inte minst för att det gör oss till huvudsponsor. Innan vi gick in i detta så var ATG huvudsponsor, säger Claes Tellman, informationschef på Svenska Spel.
Enligt Claes Tellman hade ATG hade bestämt sig för att gå ur huvudsponsorskapet och då ville Svenska Spel in. Det förnyade samarbetet innebär ökad medial exponering för Svenska Spel.
- Det som är nytt för i år är att vi ska jobba mer med de 24 allsvenska klubbarna. Där ska vi marknadsföra oss på arenorna, i matchprogrammen, och på storbildstavlorna. Dessutom ska vi nu jobba tillsammans på nätet och finnas med på klubbarnas sajter, säger Claes Tellman.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.