SKF miljonsatsar i Gothia Cup

Gothia cup får en chans att utveckla samarbete med u-länderna tack vare en ny sponsor. SKF går in i ett tre-årsavtal med den jättelika ungdomsturneringen.
 Det här ger Gothia Cup en trygghet för framtiden. Finansiellt genom att vi kan fortsätta att utveckla turneringen, men också internationellt genom det nätverk SKF byggt upp runt om i världen, säger Gothia Cup-generalen Dennis Andersson.
Parterna vill inte berätta om hur mycket avtalet är värt i pengar, men allt tyder på att det är ett sjusiffrigt belopp med råge. Och att det kan utvecklas i både utbyte och pengar.

När SKF letade tänkbara projekt inför 100-årsjubileet kom Gothia Cup upp som en naturlig samarbetspartner.
Sambandet mellan SKF och Gothia Cup är större än vad det först ger sken av att vara. Bägge är baserade i Göteborg och bygger mycket av sin verksamhet runt kärnvärden som etik, lagarbete, öppenhet, service, miljö, glädje och framtid. Vidare arbetar båda med hela världen som arbetsfält.

Dennis Andersson har en förhoppning om att Gothia Cup kan medverka till flera skolor, typ den i Kongo Brazzaville, med hjälp av SKF.


- För oss är det av största vikt att kunna fortsätta den strategiskt viktiga inriktningen på att skapa en mötesplats för världens ungdomar, säger han.
Miniturneringar i fotboll kommer att spelas här och var i världen där vinnande lag får en resa till Gothia Cup i Göteborg.

– SKF är ett globalt företag som når människor över hela världen. Våra produkter finns i alla typer av industrier, i hushåll, i bilar och många sporter. SKF utövar också en aktiv roll i det samhälle vi verkar i, menar Tom Johnstone, koncernchef i SKF. Genom Gothia Cup når vi samtidigt ut till dagens ungdom. Den målgrupp som kan bli SKF:s anställda såväl som kunder eller leverantörer.
Bakom avtalet finns PS Respons, en del av kommunikationsbyrån PS Communication som arbetar specifikt med sponsring, som har uppdraget att utveckla och förhandla Gothia Cups sponsringsavtal.  

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.