SKF miljonsatsar i Gothia Cup

Gothia cup får en chans att utveckla samarbete med u-länderna tack vare en ny sponsor. SKF går in i ett tre-årsavtal med den jättelika ungdomsturneringen.
 Det här ger Gothia Cup en trygghet för framtiden. Finansiellt genom att vi kan fortsätta att utveckla turneringen, men också internationellt genom det nätverk SKF byggt upp runt om i världen, säger Gothia Cup-generalen Dennis Andersson.
Parterna vill inte berätta om hur mycket avtalet är värt i pengar, men allt tyder på att det är ett sjusiffrigt belopp med råge. Och att det kan utvecklas i både utbyte och pengar.

När SKF letade tänkbara projekt inför 100-årsjubileet kom Gothia Cup upp som en naturlig samarbetspartner.
Sambandet mellan SKF och Gothia Cup är större än vad det först ger sken av att vara. Bägge är baserade i Göteborg och bygger mycket av sin verksamhet runt kärnvärden som etik, lagarbete, öppenhet, service, miljö, glädje och framtid. Vidare arbetar båda med hela världen som arbetsfält.

Dennis Andersson har en förhoppning om att Gothia Cup kan medverka till flera skolor, typ den i Kongo Brazzaville, med hjälp av SKF.


- För oss är det av största vikt att kunna fortsätta den strategiskt viktiga inriktningen på att skapa en mötesplats för världens ungdomar, säger han.
Miniturneringar i fotboll kommer att spelas här och var i världen där vinnande lag får en resa till Gothia Cup i Göteborg.

– SKF är ett globalt företag som når människor över hela världen. Våra produkter finns i alla typer av industrier, i hushåll, i bilar och många sporter. SKF utövar också en aktiv roll i det samhälle vi verkar i, menar Tom Johnstone, koncernchef i SKF. Genom Gothia Cup når vi samtidigt ut till dagens ungdom. Den målgrupp som kan bli SKF:s anställda såväl som kunder eller leverantörer.
Bakom avtalet finns PS Respons, en del av kommunikationsbyrån PS Communication som arbetar specifikt med sponsring, som har uppdraget att utveckla och förhandla Gothia Cups sponsringsavtal.  

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.