Scanworld i nytt avtal med Djurgården
- I lågkonjunktur är det ännu viktigare att kunna mäta vilka direkta effekter som marknadsföringen ger på våra intäkter. De främsta anledningarna till att vi valde att samarbeta med Djurgården Fotboll är deras analys, planering och verktyg för att kommunicera med potentiella kunder och skapa möten. Vi har redan fått flera stora nya kunder genom att aktivt delta i deras affärsnätverk, säger Thomas Palmer, vd för Scanworld AB.
I samarbetet ingår att Scanworld får använda Djurgårdens spelare och slogan ”Steget före” i sin marknadsföring samt exklusiv exponering i samband med lagets träningsläger i Portugal. Dessutom ingår exponering gentemot företagskunder på och utanför arenan under hela säsongen samt deltagande i klubbens stora affärsnätverk.
Samarbetet mellan Scanworld och Djurgården inleddes på försök under höstsäsongen 2008 och gav ett så bra resultat att företaget nu skriver avtal för 2009 och har option på ytterligare två år.
- Vi sätter upp gemensamma målsättningar, mäter resultatet och hjälper kunderna att tjäna mer pengar än vad de satsar på Djurgården. Tvärt emot vad många fortfarande tror: att sponsring innebär att företag ska stödja sitt lag i välgörenhetssyfte, säger Jenny Furtenbach, vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB.
Under våren 2008 gick Scanworld ihop med Stockholm Specialresor och bildade Sveriges näst största privatägda resbyråkoncern, Stockholms Specialresor-gruppen. De övergripande anledningarna till företagets ökade satsning på marknadsföring och samarbetet med Djurgården är att kommunicera det nya företaget och att hitta nya målgrupper.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.