Scanworld i nytt avtal med Djurgården

Samtidigt som många företag drar ner på marknadsföringen satsar affärsresebyrån Scanworld på att locka nya resenärer och skriver samarbetsavtal med Djurgården Fotboll. Scanworld får använda spelarna i marknadsföringen.

- I lågkonjunktur är det ännu viktigare att kunna mäta vilka direkta effekter som marknadsföringen ger på våra intäkter. De främsta anledningarna till att vi valde att samarbeta med Djurgården Fotboll är deras analys, planering och verktyg för att kommunicera med potentiella kunder och skapa möten. Vi har redan fått flera stora nya kunder genom att aktivt delta i deras affärsnätverk, säger Thomas Palmer, vd för Scanworld AB.

I samarbetet ingår att Scanworld får använda Djurgårdens spelare och slogan ”Steget före” i sin marknadsföring samt exklusiv exponering i samband med lagets träningsläger i Portugal. Dessutom ingår exponering gentemot företagskunder på och utanför arenan under hela säsongen samt deltagande i klubbens stora affärsnätverk.

Samarbetet mellan Scanworld och Djurgården inleddes på försök under höstsäsongen 2008 och gav ett så bra resultat att företaget nu skriver avtal för 2009 och har option på ytterligare två år.

- Vi sätter upp gemensamma målsättningar, mäter resultatet och hjälper kunderna att tjäna mer pengar än vad de satsar på Djurgården. Tvärt emot vad många fortfarande tror: att sponsring innebär att företag ska stödja sitt lag i välgörenhetssyfte, säger Jenny Furtenbach, vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB.

Under våren 2008 gick Scanworld ihop med Stockholm Specialresor och bildade Sveriges näst största privatägda resbyråkoncern, Stockholms Specialresor-gruppen. De övergripande anledningarna till företagets ökade satsning på marknadsföring och samarbetet med Djurgården är att kommunicera det nya företaget och att hitta nya målgrupper.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.