Volvo och fotbollen i unikt avtal

Sveriges populäraste och största idrott och Sveriges populäraste bilmärke startar nu ett samarbete: Volvo Personbilar Sverige och Svenska Fotbollförbundet har tecknat ett treårigt samarbetsavtal.

Avtalet innebär bland annat att fotbollens företrädare samt landslagen under kommande år kommer att använda Volvobilar vid landskamper och andra officiella sammanhang.

Det är första gången som Volvo skriver ett avtal med svensk fotboll, en rörelse som engagerar en dryg miljon människor varje vecka.

- Det känns otroligt positivt att vi slutit ett avtal med ‘svenska folkets lag’, säger Anders Gustafsson, vice VD för Volvo Personbilar Sverige.

- Vi ser bredden i avtalet som ett stort plus, eftersom det omfattar landslagen för såväl ungdomar som damer och herrar. 

- Vi är oerhört stolta och glada över det här avtalet. Vi ska försöka leverera vad vi kan för ett bilmärke som vi värnar om i Sverige, säger SvFF:s marknadschef Jan Larsson.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.