Svensk hockey får Hall of Fame

Hockey legends är svensk hockeys officiella Hall of Fame på nätet. Falcon har gått in som sponsor och tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet ska nu supporters få en aktiv sajt med ideliga uppdateringar.

Sverige är en av världens bästa hockeynationer med VM-guld och OS-guld i bagaget samt mängder av minnesvärda prestationer på både lag- och individuell nivå. Nu får supportrar möjlighet att hylla hockeylegenderna som sig bör.

Hög tid att hylla hjältarna

- Vi är jättestolta över att kunna presentera denna satsning för supportrarna. Det är hög tid att hylla alla våra legendariska hjältar på ett större sätt, säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare vid Svenska Ishockeyförbundet.

Hockey Legends innefattar svensk ishockeys officiella Hall of Fame där folkets röst räknas när det gäller att välja vilka enskilda prestationer och hela karriärer som är värda att hyllas mest och erhålla officiella utmärkelser.

Hockey Legends lanseras i samband med LG Hockey Games där tre, än så länge hemliga, legender att presenteras och hyllas på isen. Vid lanseringen av hockeylegends.se finns drygt 50 legender representerade, men fler tillkommer inom kort.

En av dem är landslags- och Leksandslegenden Jonas Bergqvist som har näst flest landskamper för Tre Kronor genom tiderna:

Falcons nya tre-åriga avtal

Falcon (Carlsberg Sverige) har tecknat ett treårigt avtal som ny huvudsponsor till Tre Kronor och kommer att genomföra en rad aktiviteter kopplade till Hockey Legends-satsningen under de kommande åren.

- Falcon är ett varumärke som, precis som Tre Kronor, handlar om traditioner och kvalitet. Vi arbetar med devisen att det inte finns några genvägar till att uppnå legendstatus, säger Mark Jensen vd på Carlsberg Sverige.

Idé och koncept har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Sport & Brands och Svenska Ishockeyförbundets partner i sponsringsfrågor, Infront Sverige AB.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.