Svensk hockey får Hall of Fame

Hockey legends är svensk hockeys officiella Hall of Fame på nätet. Falcon har gått in som sponsor och tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet ska nu supporters få en aktiv sajt med ideliga uppdateringar.

Sverige är en av världens bästa hockeynationer med VM-guld och OS-guld i bagaget samt mängder av minnesvärda prestationer på både lag- och individuell nivå. Nu får supportrar möjlighet att hylla hockeylegenderna som sig bör.

Hög tid att hylla hjältarna

- Vi är jättestolta över att kunna presentera denna satsning för supportrarna. Det är hög tid att hylla alla våra legendariska hjältar på ett större sätt, säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare vid Svenska Ishockeyförbundet.

Hockey Legends innefattar svensk ishockeys officiella Hall of Fame där folkets röst räknas när det gäller att välja vilka enskilda prestationer och hela karriärer som är värda att hyllas mest och erhålla officiella utmärkelser.

Hockey Legends lanseras i samband med LG Hockey Games där tre, än så länge hemliga, legender att presenteras och hyllas på isen. Vid lanseringen av hockeylegends.se finns drygt 50 legender representerade, men fler tillkommer inom kort.

En av dem är landslags- och Leksandslegenden Jonas Bergqvist som har näst flest landskamper för Tre Kronor genom tiderna:

Falcons nya tre-åriga avtal

Falcon (Carlsberg Sverige) har tecknat ett treårigt avtal som ny huvudsponsor till Tre Kronor och kommer att genomföra en rad aktiviteter kopplade till Hockey Legends-satsningen under de kommande åren.

- Falcon är ett varumärke som, precis som Tre Kronor, handlar om traditioner och kvalitet. Vi arbetar med devisen att det inte finns några genvägar till att uppnå legendstatus, säger Mark Jensen vd på Carlsberg Sverige.

Idé och koncept har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Sport & Brands och Svenska Ishockeyförbundets partner i sponsringsfrågor, Infront Sverige AB.

Ola Torstenson jagade segrar på hästryggen, men uppnådde aldrig den stjärnstatus han drömde om. Men utan sadel och utanför paddocken använde han tävlingsinstinkten med desto större framgång.

Förra året besökte 2 015 000 personer något av de 272 evenemang som genomfördes på Stockholm Live’s arenor i Stockholm. Det är rekord. Igen. Förra rekordet, på dryga 1,8 miljoner besökare, sattes 2015.

Varuhuset håller öppet som vanligt. Men där, bland montrar och femtioelva tusen prylar ska några av svensk friidrotts stjärnor tävla. Javisst, mitt i köprushen gör Bauhaus något synnerligen ovanligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.