Svensk hockey får Hall of Fame

Hockey legends är svensk hockeys officiella Hall of Fame på nätet. Falcon har gått in som sponsor och tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet ska nu supporters få en aktiv sajt med ideliga uppdateringar.

Sverige är en av världens bästa hockeynationer med VM-guld och OS-guld i bagaget samt mängder av minnesvärda prestationer på både lag- och individuell nivå. Nu får supportrar möjlighet att hylla hockeylegenderna som sig bör.

Hög tid att hylla hjältarna

- Vi är jättestolta över att kunna presentera denna satsning för supportrarna. Det är hög tid att hylla alla våra legendariska hjältar på ett större sätt, säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare vid Svenska Ishockeyförbundet.

Hockey Legends innefattar svensk ishockeys officiella Hall of Fame där folkets röst räknas när det gäller att välja vilka enskilda prestationer och hela karriärer som är värda att hyllas mest och erhålla officiella utmärkelser.

Hockey Legends lanseras i samband med LG Hockey Games där tre, än så länge hemliga, legender att presenteras och hyllas på isen. Vid lanseringen av hockeylegends.se finns drygt 50 legender representerade, men fler tillkommer inom kort.

En av dem är landslags- och Leksandslegenden Jonas Bergqvist som har näst flest landskamper för Tre Kronor genom tiderna:

Falcons nya tre-åriga avtal

Falcon (Carlsberg Sverige) har tecknat ett treårigt avtal som ny huvudsponsor till Tre Kronor och kommer att genomföra en rad aktiviteter kopplade till Hockey Legends-satsningen under de kommande åren.

- Falcon är ett varumärke som, precis som Tre Kronor, handlar om traditioner och kvalitet. Vi arbetar med devisen att det inte finns några genvägar till att uppnå legendstatus, säger Mark Jensen vd på Carlsberg Sverige.

Idé och koncept har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Sport & Brands och Svenska Ishockeyförbundets partner i sponsringsfrågor, Infront Sverige AB.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.