Skodas jättesponsring på ishockey

Skoda Auto satsar över 100 miljoner årligen på att sponsra ishockey. Bilmärket har varit samarbetspartner till hockey-VM i rekordlånga 20 år. I Sverige är kopplingen lika stark.

Nu förlänger Svenska Ishockeyförbundet avtalet med bilmärket för de två kommande åren.

"Skoda en aktiv partner"

- Att förlänga och fördjupa samarbeta med Skoda Sverige var självklart för oss. När vi nu dessutom spelar hockey-VM på hemmaplan känns det extra bra. Skoda är en stark partner som jobbar aktivt för att också ge något tillbaka till sporten, säger Tomas Bjernudd, marknads- och kommunikationschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Satsningen på åtta Elitserieklubbar, fyra allsvenska diton, Tre Kronor och Svenska Ishockeyförbundets övriga verksamhet är en tydlig signal.

När Skoda dessutom planerar omfattande möjlighet för Sveriges ungdomsklubbar är cirkeln sluten, Skoda tar sitt engagemang inom ishockeyn på allvar.

Omfattande sponsoravtal

- Vårt långa samarbete med Svenska Ishockeyförbundet är ett bevis på att ishockey inte bara är bra marknadsföring utan att Skoda även har ett stort hjärta för sporten, säger Mikael Hertzman, sponsoransvarig på Skoda Sverige.

Avtalet innebär att många vid ishockeyförbundet under två år ska köra två av Skodas prestigemodeller, Superb och Yeti. Avtalet är skrivet över 2012 och 2013 med option på ytterligare två år.  Skoda får exponering på is- och matchställ och kommer förutom Tre Kronor även att sponsra JVM-landslaget och övrig verksamhet inom förbundet.

- I år har vi ändrat sponsringsstrategin så att ett antal företag har ett mycket större engagemang, säger Tomas Bjernudd.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

 Piteås fotbollsdamer kan skriva fotbollshistoria i kvällens tv-sända match mot Rosenborg på Malmö IP. Seger och klubbens och Norrbottens första SM-guld är klart.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Totalt får 72 idrottare Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrotts-stipendium. Förutom summan på 50 000 kronor så ingår resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsfysiologi och idrottsnutrition. Dessutom är alla elitidrottare inbjudna till ett läger under tre dagar på Bosön. 

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Nu är det klart att Discovery tillsammans med PGA Touren lanserar den nya streamingtjänsten GOLFTV. Med över 2000 timmar golf i världsklass varje år samlas all den bästa golfen på ett och samma ställe för alla golf-fans.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.