Skodas jättesponsring på ishockey

Skoda Auto satsar över 100 miljoner årligen på att sponsra ishockey. Bilmärket har varit samarbetspartner till hockey-VM i rekordlånga 20 år. I Sverige är kopplingen lika stark.

Nu förlänger Svenska Ishockeyförbundet avtalet med bilmärket för de två kommande åren.

"Skoda en aktiv partner"

- Att förlänga och fördjupa samarbeta med Skoda Sverige var självklart för oss. När vi nu dessutom spelar hockey-VM på hemmaplan känns det extra bra. Skoda är en stark partner som jobbar aktivt för att också ge något tillbaka till sporten, säger Tomas Bjernudd, marknads- och kommunikationschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Satsningen på åtta Elitserieklubbar, fyra allsvenska diton, Tre Kronor och Svenska Ishockeyförbundets övriga verksamhet är en tydlig signal.

När Skoda dessutom planerar omfattande möjlighet för Sveriges ungdomsklubbar är cirkeln sluten, Skoda tar sitt engagemang inom ishockeyn på allvar.

Omfattande sponsoravtal

- Vårt långa samarbete med Svenska Ishockeyförbundet är ett bevis på att ishockey inte bara är bra marknadsföring utan att Skoda även har ett stort hjärta för sporten, säger Mikael Hertzman, sponsoransvarig på Skoda Sverige.

Avtalet innebär att många vid ishockeyförbundet under två år ska köra två av Skodas prestigemodeller, Superb och Yeti. Avtalet är skrivet över 2012 och 2013 med option på ytterligare två år.  Skoda får exponering på is- och matchställ och kommer förutom Tre Kronor även att sponsra JVM-landslaget och övrig verksamhet inom förbundet.

- I år har vi ändrat sponsringsstrategin så att ett antal företag har ett mycket större engagemang, säger Tomas Bjernudd.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nästan på dagen en månad efter att Björn Eriksson valdes till RF-ordförande talar han ut om alla intryck under smekmånaden. Han avslöjar också att han redan har träffat statsminister Stefan Leufven.

150 miljoner var det sagt. 150 miljoner blir det, plus minus någon miljon, men budgetarenan på Hisingen väcker tankar lite varstans. En tysk färdig modell, skräddarsydd i sin utformning, med 6 500 åskådare, anpassad i flera avseenden.

Den 46:e upplagan av Partille Cup har lockat 21 000 deltagare från 43 länder. Sedan 1970 har en halv miljon handbollsungdomar från 95 länder besökt Göteborg. Här handlar det sannerligen inte bara om Gothia Cup.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det fanns inte mer reklamplatser att sälja. Då tog Brynäs beslutet att lansera en reklamfri matchdress. I dag och trots 7 miljoner back står det klart – försäljningen och intäkterna har ökat.

Det handlar om dina pengar – om och när du spelar, dina eventuella vinster och förluster, och om inte annat, hur mycket pengar som kommer idrotten till godo. En spelreform berör mer än vad vi inser. Här debatterar ATG och BOS, Branschföreningen för onlinespel, på IA.

OS i TV byter kanal. Från 2018 måste du ha tillgång till Discovery Networks, som äger Kanal 5 och Eurosport, om du vill se OS. Frågan är hur svenska tittare påverkas av affären.

Här hemma åker pappa Glenn Hysén ur Mästarnas mästare. Grabben, alltså Tobias, åker också, men inte hem utan han stannar i Kina. Och medan Glenn skrapar Triss-lott skriver Tobias på ett kontrakt som ska ge 28 miljoner.