Succén öppnar för sponsorjakt

Carl Johan Bergman jublar och det gör också Svenska Skidskytteförbundet. Succé i ett världsmästerskap är om inte en garanti så i alla fall den bästa förutsättningen inför kommande förhandlingar om nya sponsoravtal.

Inför den här vintern tog Handelsbanken över som huvudsponsor efter Vattenfall. Handelsbanken som inte är känd som någon framträdande sponsor kom till beslutet att satsa via ett epciellt affärsområde, Handelsbanken Skog och Lantbruk.

Överraskande av Handelsbanken

- Sporten har en image och värderingar som passar Handelsbanken. Många är också jaktintresserade och då blir en sport med skytte extra intressant, sa Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, vid offentliggörande.

Håkan Blidberg, marknadschef på Skidskytteförbundet, betonade också:

- Vi har gått från att vara en lite töntig ”toppluva och snor i skägget-sport” till en spännande och modern sport.

Bergmans välkomna prispengar

Målgruppen uttalades tydligt, 370 000 skogsägare och lantbrukare runt om i landet. De och många andra noterar nu Handelsbankens logo på mössor och tävlingsdräkter och i synnerhet när det går så bra i VM.

Carl-Bergman själv är en dubbel vinnare. Förutom medaljerna har han belönats med 125 000 kr i prispengar från Internationella Skidskytteförbundet.

Hans eget förbund har på tio år förmått höja sponsorintäkterna från 1,1 miljoner till 10 miljoner. Ökningen till den här säsongen bestod av 2 miljoner. Nu är målet att ta nästa steg och få in ytterligare ett par miljoner.

Allt i strävan att också få resuser för att nå förbundsvisionen om dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014.

Göteborgsvarvets annorlunda initiativ

Till i vinter tillkom inte bara överenskommelsen med Handelsbanken utan också det något udda avtalet med GöteborgsVarvet som gick in som Teamsponsor.

”Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar”, hette det efter signerandet.

Tanken är att GöteborgsVarvets löpare och åskådare ska kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar.

Jämte Handelsbanken är också SJ, Team Sweden, Koneo och adidas framträdande sponsorer hos skidskytteförbundet.

Peter Hermodsson, Moras klubbdirektör, har det tufft just nu och medger motvilligt att 16 timmars arbetsdagar är vanliga. Hockeyverksamheten måste ju räddas.

Även om ridsporten har en positiv trend ägs allt fler ridanläggningar av landets kommuner och beroendet är mycket starkt. Ekonomiskt stöd är ett krav från många föreningar.

Rallyvägarna i Värmland smälter och de hårt ekonomiskt pressade arrangörerna tvingas se hur intäkterna minskar samtidigt som förhandlingar pågår om framtida VM-tävlingar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

Börsen går knackigt rent generellt – och för spelbolagen går den sedan årsskiftet uselt. Under 2016 har Betsson backat 30 procent, Unibet 25.  

Här är de tio mest attraktiva idrottevenemangen. De som du och jag ska kunna se på TV utan att betala en enda krona. Och nu kan det bli möjligt.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.