Succén öppnar för sponsorjakt

Carl Johan Bergman jublar och det gör också Svenska Skidskytteförbundet. Succé i ett världsmästerskap är om inte en garanti så i alla fall den bästa förutsättningen inför kommande förhandlingar om nya sponsoravtal.

Inför den här vintern tog Handelsbanken över som huvudsponsor efter Vattenfall. Handelsbanken som inte är känd som någon framträdande sponsor kom till beslutet att satsa via ett epciellt affärsområde, Handelsbanken Skog och Lantbruk.

Överraskande av Handelsbanken

- Sporten har en image och värderingar som passar Handelsbanken. Många är också jaktintresserade och då blir en sport med skytte extra intressant, sa Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, vid offentliggörande.

Håkan Blidberg, marknadschef på Skidskytteförbundet, betonade också:

- Vi har gått från att vara en lite töntig ”toppluva och snor i skägget-sport” till en spännande och modern sport.

Bergmans välkomna prispengar

Målgruppen uttalades tydligt, 370 000 skogsägare och lantbrukare runt om i landet. De och många andra noterar nu Handelsbankens logo på mössor och tävlingsdräkter och i synnerhet när det går så bra i VM.

Carl-Bergman själv är en dubbel vinnare. Förutom medaljerna har han belönats med 125 000 kr i prispengar från Internationella Skidskytteförbundet.

Hans eget förbund har på tio år förmått höja sponsorintäkterna från 1,1 miljoner till 10 miljoner. Ökningen till den här säsongen bestod av 2 miljoner. Nu är målet att ta nästa steg och få in ytterligare ett par miljoner.

Allt i strävan att också få resuser för att nå förbundsvisionen om dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014.

Göteborgsvarvets annorlunda initiativ

Till i vinter tillkom inte bara överenskommelsen med Handelsbanken utan också det något udda avtalet med GöteborgsVarvet som gick in som Teamsponsor.

”Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar”, hette det efter signerandet.

Tanken är att GöteborgsVarvets löpare och åskådare ska kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar.

Jämte Handelsbanken är också SJ, Team Sweden, Koneo och adidas framträdande sponsorer hos skidskytteförbundet.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Bandyförbundet bröt kontraktet med Friends Arena och bara några dagar senare tillkännages nu att en uppgörelse är nådd med Tele2 Arena. Där ska SM-finalen spelas åtminstone de kommande tre åren.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.