Succén öppnar för sponsorjakt

Carl Johan Bergman jublar och det gör också Svenska Skidskytteförbundet. Succé i ett världsmästerskap är om inte en garanti så i alla fall den bästa förutsättningen inför kommande förhandlingar om nya sponsoravtal.

Inför den här vintern tog Handelsbanken över som huvudsponsor efter Vattenfall. Handelsbanken som inte är känd som någon framträdande sponsor kom till beslutet att satsa via ett epciellt affärsområde, Handelsbanken Skog och Lantbruk.

Överraskande av Handelsbanken

- Sporten har en image och värderingar som passar Handelsbanken. Många är också jaktintresserade och då blir en sport med skytte extra intressant, sa Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, vid offentliggörande.

Håkan Blidberg, marknadschef på Skidskytteförbundet, betonade också:

- Vi har gått från att vara en lite töntig ”toppluva och snor i skägget-sport” till en spännande och modern sport.

Bergmans välkomna prispengar

Målgruppen uttalades tydligt, 370 000 skogsägare och lantbrukare runt om i landet. De och många andra noterar nu Handelsbankens logo på mössor och tävlingsdräkter och i synnerhet när det går så bra i VM.

Carl-Bergman själv är en dubbel vinnare. Förutom medaljerna har han belönats med 125 000 kr i prispengar från Internationella Skidskytteförbundet.

Hans eget förbund har på tio år förmått höja sponsorintäkterna från 1,1 miljoner till 10 miljoner. Ökningen till den här säsongen bestod av 2 miljoner. Nu är målet att ta nästa steg och få in ytterligare ett par miljoner.

Allt i strävan att också få resuser för att nå förbundsvisionen om dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014.

Göteborgsvarvets annorlunda initiativ

Till i vinter tillkom inte bara överenskommelsen med Handelsbanken utan också det något udda avtalet med GöteborgsVarvet som gick in som Teamsponsor.

”Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar”, hette det efter signerandet.

Tanken är att GöteborgsVarvets löpare och åskådare ska kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar.

Jämte Handelsbanken är också SJ, Team Sweden, Koneo och adidas framträdande sponsorer hos skidskytteförbundet.

Förra veckan kom nödropet från allsvenska GIF Sundsvall: ”Vi behöver fem miljoner kronor snabbt”. Klubben blev bönhörd. Sponsorer och företag i stadens näringsliv har lånat ut fem miljoner.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.