Succén öppnar för sponsorjakt

Carl Johan Bergman jublar och det gör också Svenska Skidskytteförbundet. Succé i ett världsmästerskap är om inte en garanti så i alla fall den bästa förutsättningen inför kommande förhandlingar om nya sponsoravtal.

Inför den här vintern tog Handelsbanken över som huvudsponsor efter Vattenfall. Handelsbanken som inte är känd som någon framträdande sponsor kom till beslutet att satsa via ett epciellt affärsområde, Handelsbanken Skog och Lantbruk.

Överraskande av Handelsbanken

- Sporten har en image och värderingar som passar Handelsbanken. Många är också jaktintresserade och då blir en sport med skytte extra intressant, sa Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, vid offentliggörande.

Håkan Blidberg, marknadschef på Skidskytteförbundet, betonade också:

- Vi har gått från att vara en lite töntig ”toppluva och snor i skägget-sport” till en spännande och modern sport.

Bergmans välkomna prispengar

Målgruppen uttalades tydligt, 370 000 skogsägare och lantbrukare runt om i landet. De och många andra noterar nu Handelsbankens logo på mössor och tävlingsdräkter och i synnerhet när det går så bra i VM.

Carl-Bergman själv är en dubbel vinnare. Förutom medaljerna har han belönats med 125 000 kr i prispengar från Internationella Skidskytteförbundet.

Hans eget förbund har på tio år förmått höja sponsorintäkterna från 1,1 miljoner till 10 miljoner. Ökningen till den här säsongen bestod av 2 miljoner. Nu är målet att ta nästa steg och få in ytterligare ett par miljoner.

Allt i strävan att också få resuser för att nå förbundsvisionen om dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014.

Göteborgsvarvets annorlunda initiativ

Till i vinter tillkom inte bara överenskommelsen med Handelsbanken utan också det något udda avtalet med GöteborgsVarvet som gick in som Teamsponsor.

”Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar”, hette det efter signerandet.

Tanken är att GöteborgsVarvets löpare och åskådare ska kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar.

Jämte Handelsbanken är också SJ, Team Sweden, Koneo och adidas framträdande sponsorer hos skidskytteförbundet.

Henrik Stenson var inte särskilt svårflirtad. Där fanns redan Nicklas Lidström och Stefan Edberg, två av svensk idrotts mest framgångsrika personer.  Och mest förmögna. Så Henrik Stenson passade in och blir  majorvinnaren och Sveriges bästa manliga golfare genom tiderna nu delägare i det framgångsrika kapitalförvaltningsbolaget Case. 

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

För andra året i rad avgörs Swedish Challenge hosted by Robert Karlsson på Katrineholms Golfklubbs bana Jättorp. Det är den nästa största tävlingen i landet efter Nordea Masters. Men tävlingsledaren och projektledaren Ingela Lindell siktar högre.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Den 12 augusti är det premiär för TV3:s nya sportsatsning, Sportlördag ett studiomagasin med direktsänd sport. I premiärprogrammet bjuds det på Premier League-fotboll då regerande mästarna Chelsea möter Burnley. 

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.