Succén öppnar för sponsorjakt

Carl Johan Bergman jublar och det gör också Svenska Skidskytteförbundet. Succé i ett världsmästerskap är om inte en garanti så i alla fall den bästa förutsättningen inför kommande förhandlingar om nya sponsoravtal.

Inför den här vintern tog Handelsbanken över som huvudsponsor efter Vattenfall. Handelsbanken som inte är känd som någon framträdande sponsor kom till beslutet att satsa via ett epciellt affärsområde, Handelsbanken Skog och Lantbruk.

Överraskande av Handelsbanken

- Sporten har en image och värderingar som passar Handelsbanken. Många är också jaktintresserade och då blir en sport med skytte extra intressant, sa Håkan Molin, chef för Handelsbanken Skog och lantbruk, vid offentliggörande.

Håkan Blidberg, marknadschef på Skidskytteförbundet, betonade också:

- Vi har gått från att vara en lite töntig ”toppluva och snor i skägget-sport” till en spännande och modern sport.

Bergmans välkomna prispengar

Målgruppen uttalades tydligt, 370 000 skogsägare och lantbrukare runt om i landet. De och många andra noterar nu Handelsbankens logo på mössor och tävlingsdräkter och i synnerhet när det går så bra i VM.

Carl-Bergman själv är en dubbel vinnare. Förutom medaljerna har han belönats med 125 000 kr i prispengar från Internationella Skidskytteförbundet.

Hans eget förbund har på tio år förmått höja sponsorintäkterna från 1,1 miljoner till 10 miljoner. Ökningen till den här säsongen bestod av 2 miljoner. Nu är målet att ta nästa steg och få in ytterligare ett par miljoner.

Allt i strävan att också få resuser för att nå förbundsvisionen om dubbla antalet aktiva före utgången av år 2014.

Göteborgsvarvets annorlunda initiativ

Till i vinter tillkom inte bara överenskommelsen med Handelsbanken utan också det något udda avtalet med GöteborgsVarvet som gick in som Teamsponsor.

”Samarbetet har som syfte att skapa mervärden till GöteborgsVarvets löpare och publik, samt att stärka rekryteringen av framtida skidskyttar”, hette det efter signerandet.

Tanken är att GöteborgsVarvets löpare och åskådare ska kunna ta del av samarbetet via prova-på-aktiviteter, föreläsningar och andra överraskningar.

Jämte Handelsbanken är också SJ, Team Sweden, Koneo och adidas framträdande sponsorer hos skidskytteförbundet.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.