Nytt mångmiljonklipp av innebandyn

Svensk innebandy har medvind, en rejäl sådan. Till det tidigare avtalet med Försvaret som gav 11 miljoner kronor är det nu klart att Svenska Spel satsar 16,5 miljoner.
En satsning mot breddverksamheten inom innebandyn betonas i uppgörelsen, men i lika hög grad finns VM-slutspelet i Göteborg i december nästa år. Foto: Fredrik Sandberg, TT Nyheter

 

I 19 år har Svenska Spel varit huvudsponsor till innebandyn och nu fortsätter samarbetet i tre år till.

- Vi vill ge större möjligheter för barn och ungdomar som vill spela innebandy. Det kan handla om talangutveckling, rekryteringsinsatser eller ledarprojekt, fortsätter Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Men visst sneglar man mot VM

Bolaget blir därmed fortsatt huvudsponsor till innebandyn  för såväl klubblagen som landslagen men med ett mer uttalat engagemang i frågor runt barn- och ungdomssatsningarna:

Sett till antalet utövare är innebandyn störst i landet med 120 000 licensierade spelare och är dessutom näst efter fotbollen den största lagsporten i landet. 

- Det är viktigt att barn och ungdomar får möjligheten att utöva innebandy på sina villkor, säger Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk.

Ger andra förbund en kamp

Förbundet gör sig allt mera gällande på sponsormarknaden mot konkurrerande förbund och det är bevisligen så att Göran Harnesk och övriga i ledningen har framgång i uppvaktningen av sponsorer.

I oktober i fjol tecknade Svenska Innebandyförbundet och Försvarsmakten ett av de största sponsoravtalen i innebandyns historia. Avtalet innebär att

Försvarsmakten investerar inte mindre än 11 miljoner kronor och fortsätter som huvudsponsor över VM 2014.

Ett bra TV-avtal

I maj lyckades också innebandyförbundet att komma överens med TV4 att bli en partner till VM 2014 i Göteborg. Det innebär inte bara att TV sänder rekordmånga matcher utan också förser omvärlden med bilder.

TV4 har sedan flera år tillbaka satsat på innebandy. Nu tar man ett steg till och ansvarar för TV-produktionen från innebandy-VM för herrar i Göteborg i december 2014.

TV4 blir så kallad host broadcaster och därmed är 15 VM-matcher helt klara att sändas: Sveriges samtliga gruppmatcher, alla kvarts- och semifinaler, samt brons- och finalmatchen. Minst sex av dessa matcher kommer att direktsändas i Sverige (i TV4 Sport och TV4).

VM-slutspelet med 16 deltagande nationer kommer att spelas den 5-14 december 2014 i Göteborg.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.