Antonia blir sponsor i Central Park

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.
Affärskvinnan Antonia Ax:son Johnson är en stor hästvän och dessutom uppvuxen i New York. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman, TT

 

Det blir den första upplagan av Central Park Horse Show, ett evenemang som ska återkomma årligen, med hoppning och dressyr på högsta nivå. 

Blir titelsponsor

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson är titelsponsor för dressyrens höjdpunkt – en Grand Prix Kür på lördagen, med 50 000 USD i prispengar.

Central Park, en jättelik grön lunga och en oas för New Yorks invånare mitt i stans pulserande storstadsliv. Den 18-21 september blir det tävlingar i både hoppning och dressyr, där 50 procent av intäkterna går till välgörenhetsorganisationer som bland annat arbetar med att bredda intresset för ridsport bland barn.

Antonia Ax:son Johnson och familjens företagsgrupp Axel Johnson går in som titelsponsor för dressyrens huvudklass, en Grand Prix Kür som rids på lördagen och blir dessutom officiell partner. Det är ett åtagande som till att börja med sträcker sig över tre år.

Född i New York

- Det var omöjligt att tacka nej när jag fick frågan om att stödja The Central Park Celebration of the horse! Jag är född i New York och växte upp med Central Park som min lekpark, säger Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i Axel Johnson Group och ägare till Lövsta Stuteri.

- Vi har inom familjeföretaget en stor affärsverksamhet i USA sedan 1920-talet och min passion att utveckla dressyren, nu  för en ny publik, är självklar. Dessutom är det en spektakulär plats.

Tävlingen har redan engagerat världsnamn som Isabelle Werth och Steffen Peters och arrangörerna hoppas på att utöka listan med ytterligare välkända namn. Däremot blir det ingen svensk representation, den här gången. 

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.