Ny utmanare i sponsorbranschen

Generate tar steget in som ny aktör inom sponsring i Sverige. Bakom företaget står bl a Claes Lindström, f.d Fieldwork, och Johan Lindvall, tidigare sponsoransvarig hos Svenska Spel.
Svenska Golfförbundet är en av de första kunderna hos nystartade Generate. Foto: TT

 

Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.

- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.

- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.

- Men det här ska bli jättespännande.

Redan klara uppdrag

Generate Partnerships har redan klart med uppdrag för Svenska Golfförbundet, Svenska Innebandyförbundet och därtill VM i innebandy-VM 2015, stiftelsen Friends, Svensk Elitfotboll, KSS och ÅF Offshore Race.

- Vi såg möjligheter och framför allt ett utrymme att jobba nära förbund, arenor och event. Och vi har blivit besannade. Här finns det ett antal aktörer som är medvetna om att det går att utveckla samarbetet med sponsorer, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad, tidigare JJP, började diskutera framtiden och situationen på sponsormarknaden. 

- Att jobba med rättighetsägare var lockande och med vår erfarenhet bedömde vi att det fanns ett behov. 

- Många rättighetsinnehavare behöver hjälp med att paketera, utveckla och sälja sina rättigheter

Hittade passande namn

Onekligen fann de ett mycket passande namn för det nya bolaget. Generate beskriver affärsidén – att berika och göra mera av befintliga avtal, men också utveckla rättigheterna.

- Till nytta för båda parter, ska betonas. Förbund, arenor och ligor hinner inte riktigt som de vill att göra ett kontinuerligt arbete. Det är där vi kommer in i bilden.

Målsättningen är inte blygsam.

- Vi vill bli ledande rättighetsbolag i Norden och på sikt bidra till sponsring internationellt, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad kom på företagets namn och det visade sig att det inte var upptaget.

Branschen har utrymme

I branschen finns aktörer som Lagardére, Infront, Rättighetsbyrån och IMG, men Generates företrädare räds inte konkurrensen.

- Nej, absolut inte. Vi tycker att spelplanen är tämligen tom.

Det är onekligen att bakom initiativet finns fyra delägare med mångårig erfarenhet från 

rättighets-, byrå- och köparsidan.

Claes Lindström menar att sponsoravtalen måste ses ur ett affärsmässigt perspektiv och därför kan utbytet bli desto bättre.

- Det är en fråga om att verkligen bevaka en uppgörelse, att krama ur det bästa för då blir samarbetet desto längre och bättre för båda parter. Det blir ofta en förlängd relation.

Har köpt in sig

Johan Lindvall slutade vid Svenska Spel i mars och har sedan dess övervägt olika alternativ till jobb. 

- Redan i mars träffade jag Anders Liljeblad och vi började spåna. Snart nog kände jag en dragning till Generate. Tror att jag med min erfarnehet och mina kontakter kan bidra här.

Claes Lindström och Anders Liljeblad är majoritetsägare, men nu har Johan Lindvall och Gustaf Ek, som blir säljansvarig, köpt minoritetsposter i företaget. Därtill har ytterligare en säljare rekryterats.

- Just nu pågår ett antal samtal med ytterligare aktörer, säger Claes som medger att han själv, Johan och Anders ska tillbringa arbetstiden minst av allt på kontoret.

- Nej, vi ska vara ute hos kunderna, skrattar Claes Lindström.

Thomas Ejderhov

Emil (inte verifierad)

tors, 2014-09-04 06:49

1. hur ser affärsmodellen ut?

Är det fortfarande procent på det ni säljer? Känns extremt aggresivt med (minst) 5pers på lönelistan i sådana fall. Sverige/norden är inte översvämmat av mångmiljonrättigheter. Ska ni in och konsulta på köparsidan så blir ju konkurrensen lite större. Lycka till, rättigheterna behöver hjälp!

Ingen allsvensk klubb har under kort tid blivit av med så många stjärnspelare som Östersunds Fotbolls Klubb. Det framgångsrika bygget är delvis raserat och nu måste ÖFK bygga nytt för att kunna hänga med i toppen. Framgångarna i Europamatcherna och spelarförsäljningar har inneburit att klubben har en rekordstor kassa.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Chrtistophe Dubi är högsta chef för de olympiska spelen. I samtal med svenska medier säger Dubi att han är beredd att göra undantag för Stockholm om det inte finns en regering den 11 januari. Då ska den statliga garantin vara på plats enligt IOK:s kravbild.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

2 100 cyklister och 500 funktionärer cyklar sedan 17 år till Paris för att samla in pengar till Barncancerfonden. I år har Team Rynkeby samlat in 97,7 miljoner kronor. Totalt har de här motionscyklisterna fått in fantastiska 451 miljoner kronor!

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.