Volvo byter sponsringsstrategi

I många år har Volvo varit en av de mest framträdande sponsorerna inom golfen. Bilkoncernen lyfte svenska Masters och har också varit framträdande i Europa. Men marknader och strategier ändras och nu är inriktningen mot Asien.
Alexander Levy från Frankrike poserar med vinnartrofén vid årets Volvo China Open på Genzon Golf Club i Shenzhen i södra Kina. Foto: Paul Lakatos, AP/One Asia/TT

 

Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Jättelik breddtävling

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, säger Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

- Vi ser att våra kundrelationer blir viktigare och viktigare och där är golfen förstås fortfarande jätteviktig. Vi kommer därför att fortsätta jobba med vår Volvo World Golf Challenge där 60 000 kunder från 40 olika länder varje år deltar, säger Ericsson till golf.se.

I Sverige bär en breddtävling Volvos loggo och det i återförsäljarnas tävling, Volvo World Golf Challenge, med 4 000 spelare i partävlingen och 10 000 i den digitala singeltävlingen och där priserna består av resor till Shanghai.   

Gamla Volvo Masters

Volvo har varit största sponsorn i European Tour under 25 år och har alltså en stark historia. Biljätten gav namn till Volvo Scandinavian Masters åren 1995-2002, men backar nu.   

Men i takt med att Kina har blivit en av företagets största marknader lägger man tonvikten där. Via Volvo China Open och ett fördjupat fem-årsavtal får man kontakt en mycket stor potentiell köpgrupp och där tänker man investera ännu mera.

- Under våra 25 år inom golfen har vi utvecklat många kundrelationer och nyckeln för oss är att nu koppla ihop företagsgolfen med den professionella golfen ytterligare, säger Per Ericsson.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.